Burde vært en kjempesuksess – det ble den ikke

Nå får du Opelen til hyggelig bruktbil-pris.

Opel Insignia Sports Tourer hadde alt som skulle til for å lykkes. Men den er en ganske sjelden fugl.
Opel Insignia Sports Tourer hadde alt som skulle til for å lykkes. Men den er en ganske sjelden fugl.

At en bil selger bra, behøver ikke nødvendigvis bety at det er en god bil. Eller visa versa.

Det finnes mange gode biler som av ulike årsaker er glemt av mange bilkjøpere. Det betyr ofte at man kan gjøre gode kjøp.

Vi ser på noen av de litt glemte brukbilene. Denne gangen tar vi for oss en bil som hadde alt som skulle til for å trollbinde norske bilkjøpere, men som likevel ikke gjorde det. Nemlig Opel Insignia Country Tourer.

Helt ny Opel

Opel Insignia var bilen som overtok etter de store Opel-suksessene Ascona og Vectra, i 2008. Den var en helt nyutviklet familiebil fra Opel og det hele startet godt.

Insignia ble kåret til Årets bil i Europa i 2009. Den var som forventet fra Opel; en pen, god og fornuftig bil. Dessuten var den både lettkjørt og stilig, med et helt nytt og elegant design.

Firehjulsdrift og god bakkeklaring gir Opel Insignia County Tourer god framkommelighet.
Firehjulsdrift og god bakkeklaring gir Opel Insignia County Tourer god framkommelighet.

Som vanlig her i Norge var det stasjonsvogn man hadde mest tro på. Da i «normal-utgave» med forhjulsdrift og alminnelig bakkeklaring i første omgang.

Etter hvert – nærmere bestemt i 2013 – kom den også som en litt mer høyreist og tøffere utgave med firehjulsdrift. Nemlig Country Tourer. Den burde definitivt vært en suksess, men slik ble det ikke...

Hvorfor denne?

En høyreist stasjonsvogn, med firehjulsdrift, litt tøff offroad-styling, mye utstyr, automatgir og litt kraftig motor, hadde lenge vært en suksess-oppskrift. Subaru Outback var først ut med konseptet i 1997, så fulgte andre modeller opp, som Audi Allroad i 1999. Volvo XC70 kom rett etter det igjen. Alle store suksesser for sine respektive merker.

Disse bilene passet det norske folk, veier og føre som hånd i hanske.

Opel fulgte den samme oppskriften, men kom vel strengt tatt til stasjonen når toget hadde gått og billettluka var stengt. Det skjer jo litt med bilmarkedet på 15 år.

I mellomtiden hadde SUV-ene gjort sitt inntog. De var det nye og store. Det var det "alle" skulle ha nå. Dessuten hadde Opelen en litt stiv pris. Slikt blir det ikke kjempegodt salg av.

Innvendig imponerer bilen med mye utstyr og god opplevd kvalitet.
Innvendig imponerer bilen med mye utstyr og god opplevd kvalitet.

Men Opel hadde klart å løfte Insignia et par gode hakk oppover med denne utgaven. Den er velkjørende og komfortabel. Plassen holder for de fleste. Dessuten er den overraskende godt utstyrt. I tillegg kommer altså firehjulstrekk og god framkommelighet.

Dette var, som nevnt, liksom oppskriften på en Norges-bil. Den oppskriften bør absolutt fortsatt være gangbar. Norge er fortsatt Norge, med utfordrende veier og klima. Og vi reiser fortsatt til hytta og har gjerne med oss mye stæsj ...

Var drømmebil for mange – nå får du den under 100.000 kroner

Hva koster den nå?

I 2013, som helt splitter ny, med 2-liter dieselmotor på 163 hestekrefter og med automatgir kostet en Insignia Country Tourer rundt 520.000 kroner.

Nå får du 2014 modeller til ned mot 100.000 kroner. Da har de riktignok gått langt, men dette er fortsatt mye bil for pengene.

Har du 250.000 kroner å bruke på bil, kan du bli eier av en 2016-modell, som har gått under 100.000 kilometer.

Bilene fikk en facelift i 2018 og en slik bil med lav kilometerstand koster forstatt oppunder 600.000 kroner med toliters biturbo-motor på 210 hestekrefter.

Vi du ha en helt ny, så kan du faktisk få det billigere. Da med 1,5-liters bensinmotor og 165 hestekrefter. Prisene her starter på under 500.000 kroner. Med andre ord mindre enn den kostet i 2013 ...

Som nevnt har ikke salget av disse vært all verden og man fråtser ikke akkurat i Country Tourere på bruktmarkedet.

Du kan spare flere tusen kroner på service

I vinterlandet Norge burde bilen blitt en suksess. Slik gikk det ikke …
I vinterlandet Norge burde bilen blitt en suksess. Slik gikk det ikke …

Pluss og minus?

På plussiden noterer vi oss god kvalitet, gode kjøreegenskaper og raust utstyrsnivå. Med 2 centimeter høyere bakkeklaring og firehjulsdrift tåler denne også rufsete veier. Dessuten ser den litt bøs ut, med store hjul og utbygde skjermer og andre offroad-detaljer.

Komfort, kjøreglede og sikkerhet er ting bilen scorer høyt på.

Om vi ser på det negative, oppleves ikke bilen som veldig romslig med tanke på fysisk størrelse. Den har nok fortsatt litt gubbe-stempel, om enn noe ufortjent. Få solgte biler gjør den litt ukurant og det er ikke veldig mye å velge i på bruktmarkedet.

Dette mener de som har en slik bil om bilene sine:

Hvem er konkurrentene?

De er mange. Først og fremst kanskje VW Passat Alltrack og Volvo XC70.

Men også biler som Audi A4/A6 Allroad og Subaru Outback er biler som er bygget over samme lest.

Visste du at:

– Samme bilen i USA ble solgt som Buick Regal og i Australia som Holden Commodore.

– Bilene i Insignia-familien har et enormt motorutvalg. Minst er en 1,4-liter bensin, mens den største er en 3,6-liter V6 bensin på 320 hestekrefter.

– Tyske DEKRA, som tilsvarer NAF her hjemme, har gitt Insignia en utmerkelse for å være den bilmodellen med færrest feil.

Eier du en Opel Insignia – eller en annen Opel? Fortell oss om det her:

Video: Dette er en annen spennende bilmodell fra Opel