VW Golf var i en årrekke Norges mest solgte bil. Den kom i en rekke ulike varianter - men den aller mest sporty heter R. Dette er en slik – bare at den er påkostet en hel del i etterkant. Foto: Privat
VW Golf var i en årrekke Norges mest solgte bil. Den kom i en rekke ulike varianter - men den aller mest sporty heter R. Dette er en slik – bare at den er påkostet en hel del i etterkant. Foto: Privat

Det finnes tusenvis på norske veier – men ingen er som denne

Selv Norges mest solgte bil kan skille seg ut i mengden.

Storhetstiden til VW Golf i Norge er kanskje over. Den nye vil nemlig ikke bli produsert som ren elbil – slik forgjengeren ble.

Og i Norge må det nok være helelektrisk om det skal være noen sjanse for å havne på toppen av "mest solgt"-lista.

Den siste generasjonen som fikk æren av å trone øverst kommer altså til å være den syvende. Som i år ble avløst.

Men Leon Parsi (28) fra Oslo ville ha en Golf 7 som skilte seg ut. Det har han fått. Vi snakker om R-utgave fra 2017.

Denne har en råsprek 2-liters motor på 310 hk. Men for at den skulle skille seg ytterligere fra de andre, har eieren påkostet den betydelig summer...

Les vår test av VW Golf R her

Billigere enn Audi

– Jeg valgte Golf R fordi denne var 100.000 kroner billigere enn Audi S3. Det er nesten akkurat samme bil, bortsett fra utseendet – derfor syntes jeg R-en var mer for pengene. Jeg brukte det jeg sparte til å gjøre bilen tøffere og litt annerledes, forteller Parsi.

Noe av det som er gjort:

Dette rattet er spesialbestilt.
Dette rattet er spesialbestilt.

– Milltek eksos

– Custom sportsratt

– Carbonlook spoiler

– RokBlokz Rally skvettlapper

– Maxton frontleppe og diffuser

– OrigInal Carbon speil

– Senket 25mm H&R

– Magnetisk skiltholder foran

– Lakkforseglet med Kamikaze Zipang 2 lag

– Bola ZFR sommerfelger

GTI: Nei, denne hadde ikke VW så mye tro på...

Ikke trimmet

Vi kan jo også nevne at taket er foliert sort og at det er sorte striper fra panseret og bak til hekken.

Alt sammen gjør at dette er en doning som får mye oppmerksomhet.

Leon har ikke valgt å gjøre noe med motoren. Men det skulle da heller ikke være nødvendig. Turbomotoren gjør at den klarer 0-100 km/t på bare 4,5 sekunder.

Med 4Motion firehjulsdrift kan kreftene dessuten brukes hele året.

GTI: Nei, denne hadde ikke VW så mye tro på...

MK 7.5 R står det på panseret. Det forteller at det er facelift av forrige generasjon – og at det er R-utgaven.
MK 7.5 R står det på panseret. Det forteller at det er facelift av forrige generasjon – og at det er R-utgaven.

Til salgs

Men nå er det altså dags for å bytte ut grombilen. Sånn er det jo ofte med folk som bygger prosjekter. Når de er ferdige, er det gjerne tid for å starte på noe nytt.

Den ligger til salgs for 536.000 kroner. Litt mer enn en vanlig Golf R, med andre ord.

– Jeg har investert 60-70.000 kroner i bilen, og i tillegg er den utstyrt med nesten alt utstyr fra fabrikk. Det gjenspeiles i prisen. Interessen har vært litt opp og ned – så vi får se hvordan det går, sier 28-åringen.

– Men hva skal du eventuelt kjøpe etterpå?

– Nå står en Audi RS 3 eller en T-Roc R på ønskelisten. Det blir neste prosjekt.

Dette velger nordmenn når vi skal ha helt ny bil

Milltek eksosanlegg sørger for et grovere lydbilde enn originalt. Faksimile: Finn.no
Milltek eksosanlegg sørger for et grovere lydbilde enn originalt. Faksimile: Finn.no

Klikk her for å se hele annonsen

Bruktmarkedet

I skrivende stund ligger det over 20 VW Golf R til salgs på Finn.no med motoren på 300/310 hk.

Prisene starter på rundt 360.000 kroner for 2014-modellene. Faceliften fra 2017-utgaven ga blant annet litt høyere effekt (310 hk), nye LED-lys og digitale instrumenter. Disse starter på rundt 460.000 kroner.

Ny i 2020 kostet en VW Golf R fra rundt 600.000 kroner.

Liten konkurrent: Både morsom – og billig

Video: Elektriske ID.3 er bilen VW mener skal bli Norges mest solgte:

Dette er en ulv – i Skoda-klær