Kundene vil ha den – derfor skal de også lage den

Polestar bekrefter at Precept kommer.

Polestar Precept ble vist som et konsept. Nå bekrefter Polestar at de kommer til å bygge elbilen. Rett og slett for at kundene ville ha den.
Polestar Precept ble vist som et konsept. Nå bekrefter Polestar at de kommer til å bygge elbilen. Rett og slett for at kundene ville ha den.

Den ser ganske futuristisk ut. Lang, bred, med lange sveipende linjer og store hjul. Det er lett at tankene kan ledes til en heftig sportsbil. Men lang akselavstand gir god plass og bilen har fire dører. Den skal være en familiebil.

Bilen er en Polestar Precept.

Polestar er det kinesiske søstermerket til Volvo. De har allerede modellene 1 og 2 ute på markedet.

Sistnevnte er en elbil som kom i sommer. Vi kan allerede nå fastslå at den er en suksess i det norske markedet.

Kundene vil ha den

– Konseptbilen Precept er et godt bilde på hvordan Polestar-bilene kommer til å se ut i nær framtid.

Det sa Polestars administrerende direktør og tidligere Volvo-designsjef Thomas Ingenlath, tidligere i år.

Dette med nær framtid skulle vise seg å holde stikk. Nå bekreftes det nemlig at bilen skal settes i produksjon.

Polestar Precept skal bli en høyytelse premiumbil med god plass, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.
Polestar Precept skal bli en høyytelse premiumbil med god plass, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

Kundene sa: Vi vil ha den. Så vi bestemte oss for å bygge den. Det sier Thomas Ingenlath i en ny pressemelding nå.

– Forbrukere ønsker å se endring fra industrien. Precept blir en forankring av det. Vi forplikter oss til å redusere miljøavtrykket våre biler og vår virksomhet gir. Målet må være klimanøytralitet, selv om jeg anerkjenner at det er et langsiktig mål, sier Ingenlath videre.

Precepts interiør er laget av ulike bærekraftige materialer som resirkulerte plastflasker, gjenvunnet fiskegarn og resirkulert korkvinyl, for å nevne noe. Polestars ambisjon er å ta med seg denne bærekraftige tankegangen inn i produksjonen.

Polestar: Ingen får kjøpe den billigere enn oss nordmenn

Innvendige materialer er i stor grad resirkulerte. Plassen i baksetet skal være svært god.
Innvendige materialer er i stor grad resirkulerte. Plassen i baksetet skal være svært god.

Mye og avansert teknologi

Moderne elbiler trenger ikke en tradisjonell grill og store luftinntak. Det sees også på Precept der grillen er byttet ut med det Polestar kaller en SmartZone.

I SmartZone er det plassert teknologi for at bilens forskjellige assistansesystemer skal fungere så godt som mulig. Her finner vi to radarsensorer og ett HD-kamera. På taket er det en Lidar-pakke som på sikt skal kunne gjøre bilen autonom. Altså kjøre på egen hånd, uten hjelp av en sjåfør.

Over SmartZone er finnes en liten vinge som skal sikre at luftstrømmen går over bilen, for optimal lav luftmotstand. Akkurat som på flere nye elbiler er bakspeilene byttet ut med kameraer. Innvendig er det tradisjonelle bakspeilet i frontvinduet erstattet av en skjerm.

Innvendig skal Polestar Precept være proppet med ny og moderne teknologi.
Innvendig skal Polestar Precept være proppet med ny og moderne teknologi.

På Precept gir den lange akselavstanden god innvendig plass – også i baksetet lover Polestar. Det gir også rom for et stort batteri mellom hjulene. Noe som bør love bra for en god rekkevidde.

Akkurat som i Polestar 2 er informasjonssystemet fra Android og teknologien er resultat av et samarbeid med Google. Displayet i midten av dashbordet er 15 tommer, mens skjermen foran føreren er på 12,5 tommer.

For føreren finnes det også en øyesensor, plassert oppe på dashbordet. Den sørger for at hun eller han til enhver tid får den nødvendige informasjonen.

Dette er elbilen eierne selv er mest fornøyd med

Nei – noe bakvindu finnes ikke …
Nei – noe bakvindu finnes ikke …

Ikke noe bakvindu

Bilen har en helt spesiell detalj. Den har nemlig ikke det tradisjonelle bakvinduet. Fravær av bakvindu gjør det mulig å flytte den bakre takbjelken lenger bakover. Det gir et sort glasstak og bedre rom for hodet i baksetet – samt en større og dypere baklukeåpning.

Sikten bakover besørges av ulike kameraer som sender bilder digitalt til innvendig speil og skjerm.

Med Precept under utvikling, bekrefter Polestar at bilen vil bli produsert i Kina, hvor et nytt produksjonsanlegg vil bli etablert. Målet er at anlegget skal være karbonnøytralt og et av de mest intelligente produksjonsanleggene i verden.

Eier du en Polestar? Fortell oss om det her:

Hjulene er 22-tommere og bilen får lang akselavstand. Batteripakken skal plasseres mellom hjulene.
Hjulene er 22-tommere og bilen får lang akselavstand. Batteripakken skal plasseres mellom hjulene.

Den klima-offensive produksjon ble først etablert i Polestars anlegg i Chengdu, hvor Polestar 1 produseres. Polestar Production Centre ble åpnet i 2019 og er 100 prosent driftet på fornybar energi.

– Precept viser hvor vi skal – vår designretning, våre ambisjoner om bærekraft og den store digitale brukeropplevelsen vi vil ta med oss i de fremtidige bilene. Precept viser vår fremtid, ikke som en fancy drøm eller noe ut av en science fiction-film. Dette er en virkelighet som kommer, forklarer Ingenlath avslutningsvis.

Når Precept-modellen lanseres, øvrige spesifikasjoner eller priser er enda ikke kjent. Dette vil vi i Broom.no komme tilbake med så snart det blir kjent.

Les også: Et av verdens mest eksklusive bilmerker kan bli solgt

Video: Se vår test av Polestar 2 her