Volkswagen ID.4 kommer til å bli et vanlig innslag på norske veier utover i 2021. Nå er prisen på de to lanseringsutgavene klar.
Volkswagen ID.4 kommer til å bli et vanlig innslag på norske veier utover i 2021. Nå er prisen på de to lanseringsutgavene klar.

Akkurat offisielt: Så mye skal VWs elektriske SUV koste

ID. 4 hadde verdenspremiere i går.

I går hadde Volkswagen verdenspremiere på sin første elektriske SUV, ID.4.

Allerede i dag åpner den norske importøren for bestillinger, samtidig som prisene akkurat er offentliggjort.

VW starter med to utgaver her: ID.4 1ST og ID.4 1ST Max.

Lanseringsmodellene vil få et batteri på 77 kWt netto, og rekkevidde på inntil 496 km for ID.4 1ST og inntil 487 km for ID.4 1ST Max.

Begge tallene er etter WLTP-målemetoden. Disse modellene har bakhjulsdrift, 4x4 kommer senere.

Startpris: 426.900 kroner

På et arrangement med pressen, har importøren nå akkurat kunngjort prisene på de to første ID.4-utgavene: 426.900 kroner er startprisen på ID.4 1ST. Max-utgaven koster på sin side 509.500 kroner.

I forhold til alt utstyret som er inkludert her, virker ikke den forskjellen avskrekkende. Ifølge importøren er det ikke mulig å få mer utstyr på bilen, enn det som er inkludert i Max-utgaven.

Dette koster konkurrentene

Hvordan står så dette i forhold til konkurrentene? Den mest nærliggende er nok konsernbror Skoda Enyaq, som langt på vei er samme bil under skallet. Den starter på på 348.520 kroner for den billigste versjonen som heter iV 50. iV 60 koster fra 408.520 kroner, mens iV 80 starter på 449.520 kroner. Toppmodellen i første gang er iV 80X med firehjulstrekk, den starter på 478.520 kroner.

Fords elbil Mustang Mach-E hører også med her. For Mustang Mach-E med en rekkevidde på opptil 440 kilometer (Standard Range), er prisen fra 412.000 kroner. En Mustang Mach-E med den lengste rekkevidden på 610 kilometer og bakhjulstrekk vil koste fra 463.400 kroner.

Ønsker du firehjulstrekk og 400 km rekkevidde vil Mustang Mach-E koste fra 482.000 kroner. For varianten med firehjulstrekk og rekkevidde på 540 kilometer vil prisen være fra 544.000 kroner.

Tesla kommer med SUV-en Model Y neste år. Ifølge prislistene til den norske importøren, vil denne starte på 534.900 kroner. Da snakker vi Long Range-utgave med rekkevidde på 505 kilometer og 4x4.

426.900 kroner er startpris på lanseringsutgaven av VW ID.4. Det må kunne sies å være konkurransedyktig.
426.900 kroner er startpris på lanseringsutgaven av VW ID.4. Det må kunne sies å være konkurransedyktig.

Kan lynlades

Her lover VW god plass, rails og mulighet for taklast og tilhengerfeste som standard på ID.4 1ST-modellene. Senere vil det komme en modell med rekkevidde på inntil hele 520 kilometer.

Lanseringsmodellene har en motoreffekt på 204 hk, og et batteri med 77 kWh netto energilager. ID.4 1ST kan lynlades med inntil 125 kW effekt, noe som gjør at kundene kan øke rekkevidden med 320 kilometer på cirka 30 minutter.

Derfor forsvinner en av Norges mest solgte biler

Familie-SUV

ID.4 har en lengde på 4.584 mm. Bredden er 1.852 mm, og høyden er 1.631 mm. Akselavstand på 2.771 mm gir svært god plass innvendig. Her er vi altså i klassen for familie-SUVer. Bilen er litt større enn konsernbror VW Tiguan.

Både ID.3 og ID.4 blir produsert med en karbonnøytral verdikjede. Den energikrevende produksjonen av batteriene blir for eksempel gjort 100 prosent med elektrisitet fra fornybare kilder.

– Norge har vært et svært viktig marked for Volkswagens elektriske biler. Erfaringer fra Norge er brukt i utviklingen av ID.-modellene, og vi har vært involvert i samarbeidet med fabrikken på en helt annen måte enn noe gang tidligere. Derfor er det en litt morsom gest at felgene til ID.4 1ST-modellene har fått norske navn, sier Eibak, i en pressemelding.

Bestselger: Dette kunne bare skjedd i Norge

Volkswagen går for et minimalistisk interiør i sine ID-modeller.
Volkswagen går for et minimalistisk interiør i sine ID-modeller.

Mye utstyr

ID.4 1ST står på 20-tommers hjul i «Drammen»-design. Forsetene og multifunksjonsrattet har oppvarming, og ambientebelysningen kan velges i 30 ulike farger. Pedalene i rustfritt stål har play- og pausedesign, mens rattet har «1ST»-logo.

Navigasjonssystemet «Discover Pro» og fire USB-porter er standard i ID.4 1ST. Det er også en rekke viktige assistentsystemer: «Front Assist», «Adaptive Cruise Control» og «Lane Assist». Annet viktig standardutstyr i Norge er en varmepumpe, som både varmer og kjøler kupeen effektivt – og tilhengerfeste.

I tillegg til alt utstyret som er standard på ID.4 1ST, vil ID.4 1ST Max ha nær sagt hele tilbehørskatalogen som standard. Utvendig inkluderer det «LED matrix»-hovedlys, «3D LED»-baklys og 21-tommers «Narvik» felger.

De første utgavene av ID.4 har bakhjulsdrift, til neste år kommer bilen også med 4x4.
De første utgavene av ID.4 har bakhjulsdrift, til neste år kommer bilen også med 4x4.

Levering fra januar

Standardutstyret inkluderer også elektrisk seteregulering, panoramatak, 3-soners klimaanlegg og elektrisk betjent bakluke med «Easy Open & Close».

Begge lanseringsmodellene er begrenset til et totalt antall på 27.000 biler. Når de er utsolgt, vil de bli etterfulgt av ferdigspesifiserte modeller. Disse har samlet det mest populære utstyret på markedet i pakker. Dette vil gjøre valgmulighetene enda mer oversiktlig for kundene, og fabrikken i Zwickau vil kunne bygge bilene raskt, for hurtig levering.

De første kundeleveringene starter for øvrig i januar 2021.

Her er ID.4 i Norge – lenge før tiden

Video: Volkswagen-direktøren tok med ID.4 på ladestasjonen