Tordnet mot superstjerne etter monsterkrasj: – Vil de drepe oss, eller hva?

Nå kreves det regelendring i Formel 1.

Formel 1-runden i Toscana søndag ble uvanlig dramatisk.

Først røk to av sportens store stjerner ut allerede på første runde: Red Bull-fører Max Verstappen og vinner fra Monza GP, Pierre Gasly (Alpha-Tauri), ut av løpet etter mindre sammenstøt.

Haas' Romain Grosjean of Switzerland (L), Renault's Daniel Ricciardo of Australia (C), Mercedez's Valtteri Bottas of Finland (R) attend to a press conference at the Interlagos racetrack in Sao Paulo, Brazil on November 14, 2019, ahead of the upcoming Formula One Brazilian Grand Prix on November 17. (Photo by NELSON ALMEIDA / AFP)
Haas' Romain Grosjean of Switzerland (L), Renault's Daniel Ricciardo of Australia (C), Mercedez's Valtteri Bottas of Finland (R) attend to a press conference at the Interlagos racetrack in Sao Paulo, Brazil on November 14, 2019, ahead of the upcoming Formula One Brazilian Grand Prix on November 17. (Photo by NELSON ALMEIDA / AFP) Foto: Nelson Almeida

Men det var det som skjedde etter at sikkerhetsbilen hadde vært på banen som virkelig satte sinnene i kok.

Da løpet skulle settes i gang igjen endte med en kjedekollisjon der ytterligere fem førere røk ut.

Romain Grosjean (Haas) kom seg unna med et nødskrik, men han var ikke sen med å fordele skylden etter kjempesmellen. Den la han hovedsaklig på skuldrene til mannen som lå først: Mercedes-fører Valtteri Bottas.

– Det var jævla idiotisk av den som lå først. Vil de drepe oss, eller hva? Det er det verste jeg noen gang har sett, ropte Romain Grosjean på lagradioen etter kjempesmellen.

Utnyttet reglene

Reglene er slik at etter at sikkerhetsbilen har kjørt av banen kan man ikke kjøre forbi før man passerer startstreken.

Grunnen til raseriet er at Bottas tok seg god tid, kjørte sikk-sakk for å varme opp dekkene og ikke gasset opp før han nærmet seg streken.

Bak i feltet foregikk posisjoneringene og noen ble for hissig på grøten. Når en da gasset litt for mye opp, ble de bak i feltet lurt til å tråkke pedalen i bunn de også, siden de ikke har oversikt over det som skjer helt fremst.

Det ble bråbremsing, unnamanøvrer og trekkspilleffekten i feltet førte til at noen ikke rakk å stoppe i tide. Dermed kjempesmellen.

– Vi kjørte allerede det vi hadde. Vi så at det var grønt lys, men så plutselig så jeg to biler som stoppet foran meg. Det var en virkelig farlig manøver fra dem som lå først, sier Alfa Romeo-fører Antonio Giovinazzi.

– Dette er noe man må tenke på. Forhåpentlig er alle OK, men det kan være farlig neste gang det skjer.

Vil ha forbud

Han får støtte av Vsports Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen:

– Her tror jeg det vil komme en regelendring. Dette må bli forbudt. Man kan ikke tillate at den som ligger foran kjører slik. Det er for stor risiko, sier Gulbrandsen.

Giovinazzi var en av dem som røk ut av løpet, etter at han ikke klarte å unngå danske Kevin Magnussen (Haas). Sammen med Carlos Sainz ogg Nicolas Latifi måtte Magnussen bryte.

Det var ekstra fortærende for dansken som hadde fått en god start på løpet, etter å ha unngått tumultene i starten.

– Ja, ergerlig. Det var det siste vi hadde bruk for, sier Magnussen i et intervju vist på V Sport 1.

– Bottas har nok prøvd å holde farten ned helt til startstreken. Han holder farten helt nede for å minimere dragsuget, slik at han kan unngå å bli forbikjørt. Så er det noen som kjører for tidlig, og da trykker de til bak ham. Når Williams-bilen da stopper, så må jeg kjøre ut til siden. Da blir jeg krasjet i.

Grunnen til Bottas' valg om å kjøre sikk-sak lengst mulig fikk man se da løpet startet igjen.

Han ble nærmest umiddelbart forbikjørt av lagkamerat Lewis Hamilton.

Hamilton vant løpet foran Bottas, mens Red Bulls Alexander Albon fikk sin første plassering på pallen.

Relatert