Dette kan bli en elektrisk prisbombe
MG 5 er også helt uten konkurrenter.
De siste årene har vi for alvor fått et bra utvalg av elbiler å velge mellom. Det som startet med småbiler, har økt på med biler i flere andre klasser: Blant dem sedaner, crossovere og SUV-er.
Men én biltype mangler faktisk fortsatt helt: Nemlig stasjonsvogn.
Men nå er det ikke lenge til den første elektriske stasjonsvognen kommer til Europa. MG lanserer nemlig nå modellen 5 i vår del av verden. De har akkurat gått ut med priser på den "hjemme" i Storbritannia, og det er interessant lesning.
Billigere enn ZS EV
MG er nå Kina-eid. De etablerte seg i Norge tidligere i år, og har stor suksess med den kompakte SUV-en ZS EV. Her tilbyr MG først og fremst veldig bil for pengene, med startpris på 239.890 kroner.
Det har vært spenning rundt hvor oppfølgeren 5 vil legge seg prismessig. Nå vet vi svaret. I Storbritannia skal den starte på 23.995 pund. Til sammenligning har ZS EV startpris på 25.495 pund i dette markedet.
Disse tallene er ikke nødvendigvis direkte overførbar til Norge, men bør kunne gi en veldig bra pekepinn. Og det betyr at 5 vil kunne bli en særdeles prisgunstig bil her hjemme.
MG ble med i dragsuget til denne konkursen
Rekkevidde på 344 kilometer
I Storbritannia snakker vi altså en pris som ligger rundt 15.000 kroner under ZS EV. Hvis det blir en realitet også i Norge, snakker vi en ekte prisbombe.
Bilen har en batteripakke på 52,5 kW. Tidligere har rekkevidde bare vært oppgitt etter den utgåtte og altfor snille NEDC-målemetoden. Men nå er også tallet etter den nye og mer realistiske WLTP-metoden klart: Det er på 344 kilometer.
Med det blir MG 5 på ingen måte noen rekkevidde-vinner, men plasserer seg ganske midt på treet her. Batteripakken skal kunne lades fra 0-80 prosent på 50 minutter.
Snart kommer denne elbilen til vår del av verden
Levere ut biler i år
Størrelsesmessig er MG 5 en relativt kompakt stasjonsvogn. Den er 4,54 meter lang, det betyr at bilen plasserer seg i samme klasse som blant andre VW Golf, Ford Focus og Opel Astra.
Foreløpig vet vi ikke noe om bagasjeromsvolum. Men hvis MG har "pakket" den like bra som de har gjort med ZS, bør vi snakke minst 500 liter her. Da er den også en fullverdig familiebil.
I Storbritannia er importøren nå i gang med å ta imot bestillinger. Planen der er å starte utlevering av bilen mot slutten av 2020. Det kan bety at det ikke er veldig lenge til noe skjer med den i Norge også.
Vi har prøvekjørt ZS EV – les mer om hva vi synes om den her
Video: Her er MG ZS EV på plass i Norge