
Selger 250 biler i året – 95 prosent velger diesel
– Det er det kundene vil ha.
Basert på nybil-salget i Norge, er det lett å få inntrykk av at det er elbiler eller ladbare hybrider som dominerer hele bilmarkedet.
Med bildet er mer nyansert enn som så. I alle fall når vi inkluderer brukbilene inn i regnestykket. Det er fortsatt slik at det selges mer enn tre ganger så mange bruktbiler, som nye, årlig i Norge.
I fjor var nesten halvparten av alle omregistreringer en dieselbil, mens om lag 8 prosent var elbiler.
95 prosent velger diesel
Blant mange bilbutikker som fortsatt har diesel på salgstoppen, er DTE Systems i Gjøvik. De startet først med biltuning tilbake i 2001, før de begynte med bilimport- og salg av Mercedes noen år senere.

I dag selger butikken rundt 250 biler årlig, og ifølge daglig leder, Terje Hasli, er det dieselbiler som dominerer salget.
– Helt klart. Vi selger i all hovedsak dieselbiler. Rundt 95 prosent av det totale salget vårt er biler med dieselmotor. Det er det kundene vil ha, forteller Terje til Broom.
– Har dere ikke merket noe til utviklingen på nybil-salget og fokuset på elektrifisering?
– Egentlig ikke. Det såkalte dieselhysteriet har roet seg helt. Hvis vi ser på tallene fra Finn.no, er det diesel folk søker mest på. Derfor har vi naturligvis også valgt å konsentrere oss om dette. Hadde vi tatt inn noen flere elbiler, hadde salget av disse sikkert økt noe. Men igjen er det markedet vi lytter til, fastslår Terje.
– Ingen grunn til å ha diesel-skam, sier bileksperten

Korona ga AMG-boost
Esben Furuseth, som er selger hos DTE Systems, legger til at de har kunder over hele landet, særlig fra Innlandet og nordover.

– Hvis vi ekskluderer storbyene, er mitt inntrykk at folk fremdeles ønsker seg dieselbil. Spesielt alle som bor ute i distriktene og kjører langt, sier Esben.
Han legger til at snittprisen på bilene som omsettes, ligger et sted mellom 400.000 – 500.000 kroner, og at det er Mercedes E-Klasse og SUV-en GLC de selger mest av.
– Hva med de siste fem prosentene av salget? Er det elbiler?
– Faktisk ikke. Det er stort sett bensinbiler, og nesten bare AMG-modeller med V8-motor. Vi merket faktisk en liten boost i AMG-salget med koronavirusets inntog. Da skulle plutselig «alle» ha en 63-AMG. Jeg tror vi solgte seks AMG-modeller på et blunk.
– Tilfeldig?
– Godt spørsmål. Kanskje folk kjedet seg litt og ville krydre opp hverdagen med litt ekstra moro, avslutter Terje.
Nybil-salget: Knallstart for et av Norges nyeste bilmerker

Innen 2025 er målet at det kun skal selges nullutslippsbiler i Norge. Tidligere finansminister Siv Jensen er skeptisk, innrømmer hun til Broom: