Det startet med import av én bil for noen år tilbake. I dag selger DTE Systems rundt 250 biler i året – nesten alle med dieselmotor under panseret. Fra venstre: Terje Hasli og Esben Furuseth.
Det startet med import av én bil for noen år tilbake. I dag selger DTE Systems rundt 250 biler i året – nesten alle med dieselmotor under panseret. Fra venstre: Terje Hasli og Esben Furuseth.

Selger 250 biler i året – 95 prosent velger diesel

– Det er det kundene vil ha.

Basert på nybil-salget i Norge, er det lett å få inntrykk av at det er elbiler eller ladbare hybrider som dominerer hele bilmarkedet.

Med bildet er mer nyansert enn som så. I alle fall når vi inkluderer brukbilene inn i regnestykket. Det er fortsatt slik at det selges mer enn tre ganger så mange bruktbiler, som nye, årlig i Norge.

I fjor var nesten halvparten av alle omregistreringer en dieselbil, mens om lag 8 prosent var elbiler.

95 prosent velger diesel

Blant mange bilbutikker som fortsatt har diesel på salgstoppen, er DTE Systems i Gjøvik. De startet først med biltuning tilbake i 2001, før de begynte med bilimport- og salg av Mercedes noen år senere.

E-Klasse er blant modellene de selger mest av hos DTE Systems.
E-Klasse er blant modellene de selger mest av hos DTE Systems.

I dag selger butikken rundt 250 biler årlig, og ifølge daglig leder, Terje Hasli, er det dieselbiler som dominerer salget.

– Helt klart. Vi selger i all hovedsak dieselbiler. Rundt 95 prosent av det totale salget vårt er biler med dieselmotor. Det er det kundene vil ha, forteller Terje til Broom.

– Har dere ikke merket noe til utviklingen på nybil-salget og fokuset på elektrifisering?

– Egentlig ikke. Det såkalte dieselhysteriet har roet seg helt. Hvis vi ser på tallene fra Finn.no, er det diesel folk søker mest på. Derfor har vi naturligvis også valgt å konsentrere oss om dette. Hadde vi tatt inn noen flere elbiler, hadde salget av disse sikkert økt noe. Men igjen er det markedet vi lytter til, fastslår Terje.

– Ingen grunn til å ha diesel-skam, sier bileksperten

Her står noen av bilene. Med unntak av den sølvfargede CLS-en, er alle med dieselmotor.
Her står noen av bilene. Med unntak av den sølvfargede CLS-en, er alle med dieselmotor.

Korona ga AMG-boost

Esben Furuseth, som er selger hos DTE Systems, legger til at de har kunder over hele landet, særlig fra Innlandet og nordover.

Daglig leder, Terje Hasli.
Daglig leder, Terje Hasli.

– Hvis vi ekskluderer storbyene, er mitt inntrykk at folk fremdeles ønsker seg dieselbil. Spesielt alle som bor ute i distriktene og kjører langt, sier Esben.

Han legger til at snittprisen på bilene som omsettes, ligger et sted mellom 400.000 – 500.000 kroner, og at det er Mercedes E-Klasse og SUV-en GLC de selger mest av.

– Hva med de siste fem prosentene av salget? Er det elbiler?

­– Faktisk ikke. Det er stort sett bensinbiler, og nesten bare AMG-modeller med V8-motor. Vi merket faktisk en liten boost i AMG-salget med koronavirusets inntog. Da skulle plutselig «alle» ha en 63-AMG. Jeg tror vi solgte seks AMG-modeller på et blunk.

– Tilfeldig?

– Godt spørsmål. Kanskje folk kjedet seg litt og ville krydre opp hverdagen med litt ekstra moro, avslutter Terje.

Nybil-salget: Knallstart for et av Norges nyeste bilmerker

Broom besøker DTE Systems og en ivrig kunde, som kjører AMG E63 S – som taxi.
Broom besøker DTE Systems og en ivrig kunde, som kjører AMG E63 S – som taxi.

Innen 2025 er målet at det kun skal selges nullutslippsbiler i Norge. Tidligere finansminister Siv Jensen er skeptisk, innrømmer hun til Broom: