Den var verdens raskeste – og kan fortsatt skremme vannet av deg!

500 hk, bakhjulsdrift – og ingen elektroniske hjelpemidler! Se video:

1.500 meter over havet henger skyene tungt rundt toppene av Aurlandsfjellet. Opp av de smale fjellveiene står det en trollsk dis, fra minutter før - da sola varmet den våte asfalten.

Men nå er sola er på vei ned. Den klarer bare såvidt å bryte gjennom skyene for siste gang. Varme stråler gjennom havet av grå masse. Et siste krafttak, før kvelden senker seg.

Det tordner mellom fjellveggene. Det høres ut som selveste Tor med Hammeren hamrer løs et sted mellom skyene.

Bobilturistene som sitter kladdevis langs veien, kikker opp mot himmelen. Forbereder seg på regnet. Sauene på beitet søker tilflukt fra uværet der de kan.

Men det er ikke naturkreftene som brøler. Det er ikke fra himmelen det kommer lysglimt.

Lamborghini Diablo på Aurlandsfjellet - i skikkelig Vestlandsvær. Til og med sauene lar seg imponere ... Foto: Mats Brustad
Lamborghini Diablo på Aurlandsfjellet - i skikkelig Vestlandsvær. Til og med sauene lar seg imponere ... Foto: Mats Brustad

Alt var lov

Stikkflammene og den tunge buldringen kommer fra eksosanlegget i en knallrød superbil – som ble unnfanget i en tid da hverken utslipp, forbruk og i alle fall ikke lydbegrensninger var et tema. Ikke fartsgrenser, heller.

Den er rett og slett djevelsk – og bærer med stolthet navnet til en som garantert ville digget den. Møt Lamborghini Diablo – vi lover at dette er noe helt utenom det vanlige.

Les mer om Lamborghini Diablo her

Måtte ta drastiske grep

Konkurransen mellom Lamborghini og Ferrari har alltid vært intens. Men en av de råeste duellene kom på 90-tallet. Da hadde de to først kjempet mot hverandre med Ferrari Testarossa og Lamborghini Countach, på 80-tallet. Så kom Ferrari med et nytt ess opp av ermet: F40! En fullstendig vill superbil – på grensen til racerbil – som satte alt annet på plass.

Lamborghini måtte gjøre noe. Drastisk. Og om det er en bilprodusent som ikke er redd for å gjøre nettopp drastiske ting, så er det Lamborghini.

Det endte med bilen du kan se mer av i klippet over. Den tilhører Johannes Einemo, som driver Lærdalsøren Hotel.

I videoen kan du også få vite mer om hva som gjorde Ferrari så frustrerte, høre lyden av den vanvittige motoren – og ikke minst få vite mer om hvordan det føles å kjøre en slik bil på norske fjellveier.

Se flere bilder av den vanvittige bilen her:

Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad, Broom
Lamborghini Diablo. Foto: Mats Brustad

Video: Vi har også kjørt 80-tallshelten Ferrari Testarossa! Se video:

Norges dyreste bruktbil er 22 år gammel!