Storselgeren blir ny – nå er prisene klare

Nye Mercedes E-Klasse får PowerNap-funksjon.

Mercedes er klar for å rulle ut en oppdatert versjon av storselgeren E-Klasse. Nå er de norske prisene klare.
Mercedes er klar for å rulle ut en oppdatert versjon av storselgeren E-Klasse. Nå er de norske prisene klare.

Med over 14 millioner solgte eksemplarer, er E-Klasse Mercedes sin desidert mest solgte modell gjennom tidene.

Fire år etter lanseringen av dagens generasjon, er det nå duket for en storstilt facelift-oppgradering.

Her er det snakk om flere nye designelementer, som skal bidra til et litt sportsligere og strammere uttrykk.

Interiøret får også flere nyheter. Men viktigst er kanskje at den populære modellen nå blir tilgjengelig med hele syv ulike ladbare drivlinjer, både i kombinasjon med diesel og bensin, samt bakhjulsdrift og 4Matic firehjulsdrift.

Det er hekken som utgjør de største forandringene eksteriørt. Her finner vi helt nye LED-lys, som er smalere enn på dagens E-Klasse sedan.
Det er hekken som utgjør de største forandringene eksteriørt. Her finner vi helt nye LED-lys, som er smalere enn på dagens E-Klasse sedan.

Fra 639.900 kroner

Nå er også de norske prisene klare, samtidig som den norske importøren åpner opp for bestillinger av nykommeren.

Ikke helt overraskende er det den ladbare drivlinjen som blir rimeligste alternativ. Nærmere bestemt E300e 4Matic Sedan.

Her starter prisene på 639.900 kroner. Dette er en ladbar hybrid med bensinmotor. Samlet effekt er 320 hk og 700 Nm. Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 46-54 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.

Nye E-Klasse får du også som ladbar dieselhybrid. Da heter den E300de 4Matic. Her er startprisen 665.900 kroner. Da får du 306 hk og 700 Nm til rådighet, mens den elektriske rekkevidden er omtrent identisk med bensinvarianten: 46-53 kilometer.

Mange vil nok gå for den ladbare dieselutgaven, da forbruket på denne blir hyggeligere på langtur og når batteripakken er tom.

Se alle prisene nederst i saken.

Nytt ratt, større medieskjermer (som tilvalg) og nye fargekombinasjoner er blant nyhetene interiørt.
Nytt ratt, større medieskjermer (som tilvalg) og nye fargekombinasjoner er blant nyhetene interiørt.

Raskest med dieselmotor

Topputgaven av nye E-Klasse, hvis vi ekskluderer AMG-variantene, er faktisk dieselutgaven E400d. Målt fra 0-100 km/t er denne så vidt raskere enn E450 (med bensinmotor). Tidene er henholdsvis 4,9 og 5 sekunder.

Velger du E400d, får du Mercedes sin nyutviklede rekkeseks dieselmotor på 3 liter under panseret. Den yter hele 330 hk og 700 Nm. Likevel klarer den seg med 0,63 liter/mil ved blandet kjøring.

Til sammenligning bruker E450 (3-liters rekkeseks bensinmotor) 0,81 liter/mil. Denne motoren yter 367 hk og 500 Nm.

Prisene på nye E450 og E400d er henholdsvis fra 936.900 og 911.900 kroner – som stasjonsvogn.

Nå satser de på dieselhybrid

Det er fire år siden Mercedes lanserte dagens generasjon av E-Klasse. Så langt har de solgt over 1,2 millioner eksemplarer av den globalt.
Det er fire år siden Mercedes lanserte dagens generasjon av E-Klasse. Så langt har de solgt over 1,2 millioner eksemplarer av den globalt.

Skarpere design

Oppdaterte E-Klasse får et skarpere design, og mange vil kjenne igjen elementer fra den linjelekre slektningen CLS. Konkret er det snakk om en ny aggressiv grill, nye hovedlys og fullstendig redesignede baklykter.

Videre er utstyrsnivået som inkluderes som standard hevet betraktelig. På teknologifronten hentes det beste fra SUVen GLE, med siste generasjonen assistansesystemer.

Dette resulterer i delvis selvkjørende egenskaper, i tillegg til et høyt nivå av aktiv sikkerhet, der bilen reagerer hvis sjåføren ikke gjør det.

På den praktiske siden kan man trekke frem den adaptive justeringen av førersetet. Når høyden blir lagt inn via mediedisplayet eller Mercedes me, beveger setet seg automatisk i en passende stilling, som bare trenger å bli finjustert av føreren.

AMG GT 73: Nytt flaggskip får over 800 hk

Dette er toppmodellen: Mercedes-AMG E63 S, med 612 hk og 850 Nm.
Dette er toppmodellen: Mercedes-AMG E63 S, med 612 hk og 850 Nm.

Nytt ratt

Kommende E-Klasse er utstyrt med et helt nytt ratt som en del av modelloppdateringen. Det fås i tre versjoner: i skinn, i en tre-skinn-kombinasjon og i en supersport-versjon.

Hvorvidt føreren har kontroll på rattet, bestemmes ved hjelp av kapasitiv deteksjon. Der det tidligere var nødvendig med en lett styrebevegelse i rattet, er det nå tilstrekkelig at man holder i rattet. Dette vil ifølge Mercedes forbedre brukervennligheten når man kjører i semiautomatisert modus.

Hvis systemet oppdager at sjåføren ikke har hendene på rattet over en viss tid, utløses en rekke varsler, og vil til slutt aktivere nødbremseassistenten (standard) hvis sjåføren fortsetter å være inaktiv.

Test Mercedes GLE 350de: Stor SUV – nesten ikke forbruk

Slik ser det nye rattet ut i AMG-utforming.
Slik ser det nye rattet ut i AMG-utforming.

PowerNap-funksjon

E-klasse er også utstyrt med den siste generasjonen MBUX multimediasystem (Mercedes-Benz User Experience). Avhengig av humør, eller for å passe til det aktuelle interiøret, kan brukeren velge mellom fire forskjellige stiler på de skjermene:

  1. Modern Classic er en videreutvikling av den klassiske skjermstilen.
  2. Sport har et høyteknologisk turbinutseende med sportslige sorte og gule kontraster.
  3. Progressiv har et moderne digitalt utsende
  4. I diskret stil er alle skjermer redusert til det absolutt nødvendige.
Dette er All Terrain-utgaven av E-Klasse.
Dette er All Terrain-utgaven av E-Klasse.

Nytt er også tilvalget «MBUX Interior Assistant». Dette lar føreren styre betjening av forskjellige komfort- og MBUX-funksjoner ved bevegelsesgjenkjenning. Når en hånd nærmer seg berøringsskjermen eller berøringsflaten på midtkonsollen, endres medievisningen, og enkeltelementer blir fremhevet.

ENERGIZING komfortkontroll syr sammen forskjellige komfortsystemer i bilen, som eksempelvis musikk, duft, lys og en rekke massasjeprogrammer.

Nytt er «PowerNap»-programmet, som er tilgjengelig i de ladbare hybridene. Mercedes fremhever nytteverdien når du for eksempel tar en pause på en rasteplass eller lader batteriet underveis. Programmet er delt inn i tre faser: innsovning, sover og våkner. Intensjonen er å sikre en uthvilt fører med ny energi før turen fortsetter. Så får vi se hva dette innebærer i praksis etterhvert...

Les mer om nye E-Klasse

Nå kan du velge om du vil ha ladbar utgave i kombinasjon med diesel- eller bensinmotor.
Nå kan du velge om du vil ha ladbar utgave i kombinasjon med diesel- eller bensinmotor.

Se prisene på nye E-Klasse her:

Se video av nye E-Klasse under: