Porsche varmer opp med ny banerekord på Nürburgring, rett før lanseringen av nye Panamera.
Porsche varmer opp med ny banerekord på Nürburgring, rett før lanseringen av nye Panamera.

Like før lansering – her setter familiebilen ny rekord

Nye Porsche Panamera får 630 hestekrefter. Se video:

Nå er det like før Porsche presenterer en ny og oppdatert versjon av familieraceren Panamera.

Den så dagens lys tilbake i 2009, og siden vært en viktig modell for Porsche.

På den kommende facelift-utgaven ventes det noen forsiktige designendringer. Videre skal Porsche ha gjort flere grep med understellet, for å spisse kjøreegenskapene ytterligere.

Her har ingeniørene også lykkes svært godt. Det har Porsche nylig bevist ved å sette ny banerekord på den svært krevende racerbanen Nürburgring i Tyskland.

Porsche øker effekten på nye Panamera Turbo S, fra 550 til 630 hk.
Porsche øker effekten på nye Panamera Turbo S, fra 550 til 630 hk.

Økt effekt

Bilen, som ble kjørt av testføreren Lars Kern, klokket inn tiden 7:29:81. Det er hele 13 sekunder raskere enn forgjengeren. Ifølge Porsche setter nye Panamera ny banerekord i kategorien «executive cars».

Med unntak av en racingstol og veltebur, skal bilen være identisk med produksjonsutgaven. Dekkene på bilen er gateslicks, nærmere bestemt Michelin Pilot Sport Cup 2, som er utviklet spesielt for Panamera.

I det offisielle klippet fra Porsche, avslører de at effekten i bilen er hele 630 hk. Dermed er det nærliggende å tro at det er Panamera Turbo S-utgaven som er brukt i rekordforsøket.

Sammenlignet med utgående Turbo S, betyr det en markant effektøkning fra 550 hk til nå 630 hk.

Porsche Panamera Turbo Hybrid: Det er bare èn ting vi savner

Det er Lars Kern som kjørte inn tiden på 7:29:81.
Det er Lars Kern som kjørte inn tiden på 7:29:81.

Perfeksjonert kjøreegenskapene

Etter den vellykkede testen på Nürburgring, forteller Kern at forbedringene på understellet er godt merkbare på banen.

– Det nye elektroniske antikrengning-oppsettet er utrolig effektivt og gir god stabilitet på banen, tross det humpete dekket. Jeg oppnådde hastigheter i svingene som ikke hadde vært mulige i forrige versjon av Panamera, konstaterer Kern.

For første gang er Porsche et av Norges mest solgte bilmerker

I videovinduet under kan du se hele rekorden rundt «The Green Hell» – som banen kalles: