Produksjonen er i gang – denne skal mange nordmenn kjøpe
ID.4 får rekkevidde på over 500 kilometer.
Hos Volkswagen er det nå like før den store elektriske offensiven er i gang. I løpet av de neste årene skal de rulle ut en rekke nye elbiler. Først ut er ID.3 som kommer til Norge i høst.
Den får etter kort tid følge av den større SUV-en ID.4, som heller ikke er langt unna.
Nå bekrefter nemlig VW at serieproduksjonen av ID.4 allerede er i gang– og at verdenspremieren blir i slutten av september.
Bilen skal bygges og selges i Europa, senere også i Kina og USA.
Bygget om fabrikken
– Med ID.4 utvider Volkswagen sitt tilbud med en elektrisk bil i det segmentet som vokser raskest i verden: Klassen for de kompakte SUV-ene, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen.
Volkwagens fabrikk i Zwickau, Tyskland spiller en nøkkelrolle i endringene mot elektrisk mobilitet: For første gang er en stor bilfabrikk bygget helt om til bare å produsere elektriske biler. Volkswagen har investert 1,2 milliarder euro i dette, og all ombygging blir ferdigstilt før utgangen av året, som planlagt.
Bestselger: Dette kunne bare skjedd i Norge
Største elbilfabrikk i Europa
2021 blir det første helelektriske produksjonsåret i Zwickau. Da skal det produseres rundt 300.000 biler på den nyutviklede MEB-bilplattformen. Fabrikken blir dermed den største og mest høytytende elbilfabrikken i Europa.
Også i andre deler av verden forberedes produksjonen av el-SUVen i høyt tempo. Fabrikken i kinesiske Anting er allerede i gang med forserieproduksjon, og i Chattanooga, USA starter produksjonen av ID.4 i 2022.
Flere vil ha brukt dieselbil, mens elbilene rygger
Brennhet kombinasjon
Med en Cw-verdi på 0,28 og et skalerbart batterisystem, oppnår ID.4 rekkevidde på over 500 km (WLTP). I tillegg får bilen mye plass innvendig. Ved lansering er SUV-en bakhjulsdrevet, men elektrisk firehjulsdrift kommer også. Det siste blir helt klart attraktivt for mange norske kunder.
Forhåndsinteressen for ID.3 har vært stor her hjemme. Det er grunn til å vente at mange norske elbilkunder også vil gå for ID.4. Kombinasjonen elbil, SUV og 4x4 er brennhet i Norge. Foreløpig vet vi ikke hvor ID.4 kommer til å legge seg prismessig, men det er nok grunn til å vente at den blir en del rimeligere enn premium-konkurentene Audi e-tron, Mercedes EQC og Jaguar I-Pace, for å nevne noen.
Derfor forsvinner en av Norges mest solgte biler
Video: Her er ID.3 ute på test