Audi SQ7 og SQ8 kommer nå med bensinmotorer i stedet for diesel. Men det behøver ikke bli noen nedtur, for vi snakker fortsatt V8.
Audi SQ7 og SQ8 kommer nå med bensinmotorer i stedet for diesel. Men det behøver ikke bli noen nedtur, for vi snakker fortsatt V8.

Nå kaster de ut dieselmotorene

Heretter er det bensin som gjelder på to Audi-råskinn.

Fra og med 2021-modellene dropper Audi dieselmotoren under panseret på to av sine råskinn i SUV-segmentet. Nemlig SQ7 og SQ8.

Tradisjonelt har store TDI-dieselmotorer og Audi S-modeller vært en god match og noe Audi har etterstrebet å tilby. Men nå har realiteten også innhentet Audi. Kundene etterspør i mindre og mindre grad disse motorene. Konserbroder Porsche kuttet ut sine dieselmotorer i 2018, av samme årsak.

Nå heiser dermed Audi ut dieselmaskinene og putter en 4-liters V8 bensinmotor opp i motorrommene i stedet. For øvrig samme motor som man finner i blant annet Bentley Continental GT og Lamborghini Urus, så noen stor nedtur skal det ikke behøve å bli.

Med 4-liters V8 bensinmotor under pansret blir nye Audi SQ7 en sprek familie-SUV.
Med 4-liters V8 bensinmotor under pansret blir nye Audi SQ7 en sprek familie-SUV.

Sylinder-kutt

Effekten øker til 500 hestekrefter og dreiemomentet på 770 Nm, er det heller ikke noe å utsette på.

Sprinten fra 0-100 skal gå unna på kjappe 4,1 sekunder på begge bilene, som selvfølgelig leveres med quattro firehjulsdrift. Girkassen er en 8-trinns tiptronic-automat.

Den nye 4-liters bensinmotoren har sylinderdeaktiverings-teknologi. Systemet kan kutte fire av motorens åtte sylindre. Noe som fører til bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp av skadelige avgasser. Og lavere norske avgifter.

Helt ny er imidlertid ikke denne motoren. Den kom første gang i for 7 - 8 år siden. Da med en ytelse på 420 hestekrefter. Den har blitt hyppig brukt i det amerikanske markedet i ulike Audi-modeller, hvor V8 bensinmotor jo har lange tradisjoner.

Nytt dollarglis tar opp kampen mot Tesla og Audi

Ikke billig med bensinmotor

Nå har den blitt ytterligere oppgradert for SQ7 og SQ8, også for oss europeere som kjøper færre biler med dieselmotor.

I tillegg til TFSI-bensinmotoren, kommer bilene med oppgradert understell som inkluderer adaptiv luftfjæring, større bremser, andre hjul og firehjulsstyring.

Firehjulsstyringen fungerer slik at for- og bakhjulene svinger motsatt vei opp til 60 km/t. Er hastigheten høyere, svinger de samme vei som forhjulene.

Det er vel neppe grunn til å tro at salget tar helt av her hjemme, selv med bensinmotorer. Prisen på nykommerne er enda ikke kjent, men noen billig-biler blir de neppe. Q7 og Q8 har i dag en startpris på rundt én million kroner, da snakker ikke topputgaven – men fra-pris på billigste alternativ.

Les også: Mer enn 13 millioner biler er tilbakekalt så langt i år

Video: Her kjører vi en annen topputgave fra Audi, nemlig RS6