KUNNE BLITT DRAMATISK: Marinen var raskt på plass og berget oljetankeren
KUNNE BLITT DRAMATISK: Marinen var raskt på plass og berget oljetankeren Foto: KNM Skjold

her blir oljetankeren reddet av forsvaret:

– Det er dette vi frykter aller mest

– Det ble en kamp mot klokken for å få oljetankeren av grunnen, forteller mannskapet på sjøforsvarets krigsskip, «KNM Skjold». Ordføreren på Røst i Lofoten fryktet en dramatisk situasjon.

Da oljetankeren «Key Fighter» gikk på grunn to nautisk mil av Røst onsdag kveld denne uken, var det mange som var redd for en miljøkatastrofe. Det er et havari som dette man frykter aller mest i Lofoten.

En av de som puster lettet ut etter hendelsen er ordføreren på Røst.

– Det var skummelt da vi fikk melding om at tankskipet tok inn vann, forteller ordfører Elisabeth Mikalsen.

SKUMMELT: – Vi er lettet og glad for at det gikk bra, sier Elisabeth Mikalsen, ordfører på Røst
SKUMMELT: – Vi er lettet og glad for at det gikk bra, sier Elisabeth Mikalsen, ordfører på Røst Foto: Privat

Oljetankeren som gikk på grunn var 104 meter lang og var på omlag 5000 brutto tonn. «Key Fighter» hadde et mannskap på 13 personer.

– Det er dette vi frykter aller mest her i Lofoten. Det går båter av ymse kvalitet langs kysten vår. Det ville ha blitt kritisk og dramatisk dersom båten hadde begynt å lekke olje. Det kunne ha fått store konsekvenser, sier Mikalsen.

Kamp mot klokka

Sjøforsvarets «KNM Skjold» er et krigsfartøy og tilhører kystkorvettene. Det hadde vært i Bodø denne dagen, og skulle etter planen ha vært på tur mot Ålesund.

De satte full fart mot havaristen da de fikk meldingen.

– Tidevannet på Røst var på sitt høyeste kl 22.34. Hvilket betyr at dette var en kamp mot klokken. «KNM Skjold» forflyttet seg fra Bodø til Røst med en hastighet på nærmere 50 knop for å kunne bruke høy vannet til å få henne av skjæret, forteller mannskapet.

RASKT PÅ PLASS: KNM Skjold er verdens raskeste krigsskip
RASKT PÅ PLASS: KNM Skjold er verdens raskeste krigsskip Foto: Sigfinn Andersen, TV 2

«KNM Skjold» klarte ikke å dra dra oljetankeren alene fra grunnen, men Redningsskøyta «RS Hans Herman Horn» kom til unnsetning, og klarte å få båten av grunnen rett før midnatt.

Oljetankeren gikk til kai på Røst av egen maskin. Det er observert hull i skroget dagen derpå, men det er ingen tegn på oljelekkasje, forteller Kystverket.

GIKK BRA: Rask reaksjon fra mange etater gjorde at dette endte godt.
GIKK BRA: Rask reaksjon fra mange etater gjorde at dette endte godt. Foto: "KNM Skjold"

Lettet og glad

På Røst er man lettet og glad, og ordføreren er full av lovord over de som bidro i redningsaksjonen.

– Heldigvis gikk det bra. Det er dette vi trenger minst etter en vår og med strenge koronatiltak, sier ordfører Mikalsen.

Det er også daglig leder i Nordland fylkes fiskarlag Hans Fredrik Sørdal.

– Det er skummelt og skremmende og kunne ha utgjort en stor miljøtrussel. Det er dette vi har fryktet fryktet lenge utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, sier Hans Fredrik Sørdal.

– Dette er et utrolig sårbart område både for fiske og som gytefelt. Jeg er glad for at det gikk bra, forteller Sørdal.

– Jeg er imponert over redningsinnsatsen. Vi har stilt spørsmål om oljevernberedskapen er god nok i disse områdene og jeg kjenner i dag på at jeg er glad for at det gikk bra denne gangen, sier Mikalsen.

– Vi var også heldige med været denne gangen, forteller hun.

Hva som er årsaken til at båten med fiskeolje gikk på grunn er ikke kjent. «Key Fighter» er norskeid og er fra Måløy.