Frem til nå har Arteon bare vært sedan - men nå er det klart for stasjonsvognutgave også.
Frem til nå har Arteon bare vært sedan - men nå er det klart for stasjonsvognutgave også.

Lekker nykommer – derfor kommer den ikke til Norge

VW lanserer Shooting Brake-utgave av Arteon.

Som navnet tilsier er Volkswagen først og fremst et folkelig bilmerke. Men det har ikke stoppet dem fra å lansere topputgaver som gjerne vil yppe seg mot premiummerkene.

Spydspissen i så måte var den store luksusbilen Phaeton som forsvant ut i 2016. Den var på ingen måte noen salgssuksess, men viste at VW absolutt kan når de vil.

Arvtageren Arteon er langt fra like utagerende, men har skaffet seg en liten nisje, over Passat i modellutvalget. Den erstattet også den tidligere CC-utgaven av Passat.

Ikke mest mulig plass

Frem til nå har Arteon bare blitt solgt som sedan, men nå bredder VW utvalget med helt ny stasjonsvogn.

Shooting Brake heter den, med det navnet tydeliggjør de klart at dette ikke skal være en konkurrent til de mer "hverdagslige" stasjonsvognene.

Det gjenspeiler seg også i designet. Her er ikke mest mulig plass det viktigste. I stedet har bilen fått ganske sporty design, med fallende taklinje.

VW Arteon: Her får du snobbebil til folkelig pris

Langstrakt karosseri, Arteon legger seg over Passat i VWs modellutvalg.
Langstrakt karosseri, Arteon legger seg over Passat i VWs modellutvalg.

565 liter bagasjerom

Ifølge VW skal nykommeren være spesielt utviklet for langturer. Blant nyhetene på utstyrsfronten, kommer den derfor en helt ny «Travel Assist».

565 liter bagasjerom må sies å være godkjent.
565 liter bagasjerom må sies å være godkjent.

Dette kombinerer adaptiv cruisekontroll med styreassistent, slik at bilen kan kjøre av seg selv i hastigheter opptil 210 km/t. Dette blir altså ikke helt ulikt Teslas Autopilot.

Tross fallende taklinje, er bagasjerommet høyst akseptabelt, det svelger unna 565 liter.

Da Arteon først kom på markedet for tre år siden, ble den tatt inn på vanlig måte av den norske importøren. Nå er den imidlertid ute av deres portefølje. Og det hjelper ikke at den nå kommer som både stasjonsvogn og ladbar hybrid:

Med denne skal de yppe seg mot statusmerkene

Nytt interiør er på plass, også her skal Arteon skille seg litt fra VWs øvrige modeller.
Nytt interiør er på plass, også her skal Arteon skille seg litt fra VWs øvrige modeller.

Ikke stort nok marked

– Vi har besluttet å ikke ta inn Arteon stasjonsvogn fordi vi tror at markedet for to-hjulsdrevne, ladbare stasjonsvogner ikke vil bli så stort. Særlig på grunn av Volkswagens elektriske satsning som vil gi oss svært interessante helektriske modeller de kommende årene, sier Volkswagens norske kommunikasjonssjef Anita Svanes, til Broom.

Arteon har for øvrig også fått helt nytt interiørdesign, med siste generasjon infotainmentsystem. Disse oppdateringene gjelder ikke bare for den nye Shooting Brake-versjonen, men også sedanen.

Les mer om Phaeton: Et av bilbransjens mest spesielle prosjekter

Se flere bilder av nye Arteon Shooting Brake her:

Et helt nytt bilmerke er på plass i Norge – vi har testet: