Her er den – en av verdens raskeste stasjonsvogner
Se de første bildene av nye Mercedes-AMG E63.
Etter fire år på markedet er det klart for en ny og oppdatert versjon av Mercedes sin bestselger, E-Klasse.
Tidligere i år fikk vi se de første bildene av bilen. Nå er også toppmodellen, signert AMG og med sifrene 63, klar for å se dagens lys.
Den nye facelift-modellen beholder samme motor som i dagens E 63. Det vil si den etter hvert svært anerkjente 4-liters V8-eren med opptil 612 hk og spinnville 850 Nm.
En av verdens raskeste
AMG-ingeniørene i Affalterbach mener tydeligvis at dette er nok effekt – ettersom de ikke gjør noen endringer her.
At bilen fremdeles er en av verdens raskeste stasjonsvogner, målt 0-100 km/t, understreker hvilken kruttønne av en motor bilen er utstyrt med.
Sammen med 4Matic firehjulsdrift og AMG sin Speedshift-kasse på 9 trinn, klarer nemlig den store stasjonsvognen 0-100 km/t på imponerende 3,5 sekunder. Sedanen kutter tiden med 0,1 – og ender på 3,4 sekunder på samme øvelse.
Toppfarten på sedan og stajonsvogn-utgaven er henholdsvis 300 og 290 km/t. På begge S-utgavene kan du også aktivere «Drift Mode» i Race-menyen. Det gir 100 prosent bakhjulsdrift, manuell giring og deaktivert ESP.
Med andre ord kan den hissige familiebilen ved hjelp av et par små tastetrykk omgjøres til en potent og ikke minst grisemorsom banebil. Vi kan se for oss blårøyken på Rudskogen allerede.
Les mer om nye Mercedes E-Klasse her
Frekkere design
For Mercedes-kjennere er det ikke vanskelig å se at kommende AMG E 63 er blitt ny.
Hele frontpartiet er nemlig oppdatert, med nye lykter, redesignet frontspoiler med såkalt «jet-wing design» og tre store luftinntak, som gir betydelig bedre marktrykk på forakselen.
Vi må heller ikke glemme den nye AMG-spesifikke Panamericana-grillen, med tolv vertikale lameller. Oppdager du disse i bakspeilet, er det antagelig bare å gi opp kampen med det samme... Med mindre du er bak rattet i nye BMW M5 Competition. Den klarer 0-100 km/t 0,1 sekunder kjappere enn E63 S sedan. Tilfeldig? Neppe!
Bak er de nye og smalere LED-lysene på plass, sammen med en voksen diffusor og fire grove potter.
Med de nye designdetaljene ønsker Mercedes at nye E63 skal fremstå enda noen hakk frekkere å se på.
AMG GT 73: Nytt flaggskip får over 800 hk
Lover bedre komfort
På innsiden er det splitter nye AMG-rattet på plass, sammen med et oppdatert MBUX multimediesystem, med AMG-spesifikke funksjoner.
Widescreen cockpit videreføres. Velger du 63 S-versjon, øker størrelsen på skjermene fra 10,25 til 12,25 tommer. Her kan du også velge ulike design: Klassisk, Sport og Supersport.
Med flere designendringer i front lover AMG at den nye modellen har bedre aerodynamikk. I tillegg skal bilen også tilby bedre komfort enn før – uten at det skal gå utover de hvasse kjøreegenskapene.
Tomm (69) kjører Norges råeste taxi med over 600 hk!
Salgsstart i juli
– Takket være vår effektive V8-motor og den variable firehjulsdriften, tilbyr E 63 4MATIC+ ikke bare enestående rå ytelse og kjøredynamikk på høyeste nivå, men den nye generasjonen har også økt komfort samt beholdt AMG karakteristikken. I forbindelse med den omfattende designoppdateringen som hjelper E-Klasse å oppnå forbedrede aerodynamiske verdier, vil kundene få en mer attraktiv og helhetlig opplevelse, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos importøren Bertel O. Steen.
Priser og salgsstart på AMG E 63 4MATIC+ sedan og stasjonsvogn forventes i løpet av juli.
Se alle bildene av nye E63 sedan og stasjonsvogn her
Her kjører vi kruttønna i Norge: