Mercedes har nylig sluppet de første bildene av den oppdaterte AMG E63. Med 612 hk og 850 Nm er dette fremdeles en av verdens raskeste stasjonsvogner.
Mercedes har nylig sluppet de første bildene av den oppdaterte AMG E63. Med 612 hk og 850 Nm er dette fremdeles en av verdens raskeste stasjonsvogner.

Her er den – en av verdens raskeste stasjonsvogner

Se de første bildene av nye Mercedes-AMG E63.

Etter fire år på markedet er det klart for en ny og oppdatert versjon av Mercedes sin bestselger, E-Klasse.

Tidligere i år fikk vi se de første bildene av bilen. Nå er også toppmodellen, signert AMG og med sifrene 63, klar for å se dagens lys.

Den nye facelift-modellen beholder samme motor som i dagens E 63. Det vil si den etter hvert svært anerkjente 4-liters V8-eren med opptil 612 hk og spinnville 850 Nm.

En av verdens raskeste

AMG-ingeniørene i Affalterbach mener tydeligvis at dette er nok effekt – ettersom de ikke gjør noen endringer her.

At bilen fremdeles er en av verdens raskeste stasjonsvogner, målt 0-100 km/t, understreker hvilken kruttønne av en motor bilen er utstyrt med.

Sammen med 4Matic firehjulsdrift og AMG sin Speedshift-kasse på 9 trinn, klarer nemlig den store stasjonsvognen 0-100 km/t på imponerende 3,5 sekunder. Sedanen kutter tiden med 0,1 – og ender på 3,4 sekunder på samme øvelse.

Toppfarten på sedan og stajonsvogn-utgaven er henholdsvis 300 og 290 km/t. På begge S-utgavene kan du også aktivere «Drift Mode» i Race-menyen. Det gir 100 prosent bakhjulsdrift, manuell giring og deaktivert ESP.

Med andre ord kan den hissige familiebilen ved hjelp av et par små tastetrykk omgjøres til en potent og ikke minst grisemorsom banebil. Vi kan se for oss blårøyken på Rudskogen allerede.

I likhet med dagens modell leveres nykommeren i to versjoner: E63 og E63 S. Det er sistnevnte som har 612 hk og 850 Nm. Standardversjonen yter 571 hk og 750 Nm.
I likhet med dagens modell leveres nykommeren i to versjoner: E63 og E63 S. Det er sistnevnte som har 612 hk og 850 Nm. Standardversjonen yter 571 hk og 750 Nm.

Les mer om nye Mercedes E-Klasse her

Frekkere design

For Mercedes-kjennere er det ikke vanskelig å se at kommende AMG E 63 er blitt ny.

For å sikre optimal kjøling av ladeluft til motoren, er de ytre luftinntakene i jet-vingen ikke bare spesielt store, men også utstyrt med to tverrgående lameller – slik at de fører lufen målrettet.
For å sikre optimal kjøling av ladeluft til motoren, er de ytre luftinntakene i jet-vingen ikke bare spesielt store, men også utstyrt med to tverrgående lameller – slik at de fører lufen målrettet.

Hele frontpartiet er nemlig oppdatert, med nye lykter, redesignet frontspoiler med såkalt «jet-wing design» og tre store luftinntak, som gir betydelig bedre marktrykk på forakselen.

Vi må heller ikke glemme den nye AMG-spesifikke Panamericana-grillen, med tolv vertikale lameller. Oppdager du disse i bakspeilet, er det antagelig bare å gi opp kampen med det samme... Med mindre du er bak rattet i nye BMW M5 Competition. Den klarer 0-100 km/t 0,1 sekunder kjappere enn E63 S sedan. Tilfeldig? Neppe!

Bak er de nye og smalere LED-lysene på plass, sammen med en voksen diffusor og fire grove potter.

Med de nye designdetaljene ønsker Mercedes at nye E63 skal fremstå enda noen hakk frekkere å se på.

Slik ser det ut på innsiden med det nye rattet og de doble skjermene på 12,25 tommer.
Slik ser det ut på innsiden med det nye rattet og de doble skjermene på 12,25 tommer.

AMG GT 73: Nytt flaggskip får over 800 hk

Lover bedre komfort

På innsiden er det splitter nye AMG-rattet på plass, sammen med et oppdatert MBUX multimediesystem, med AMG-spesifikke funksjoner.

Widescreen cockpit videreføres. Velger du 63 S-versjon, øker størrelsen på skjermene fra 10,25 til 12,25 tommer. Her kan du også velge ulike design: Klassisk, Sport og Supersport.

Med flere designendringer i front lover AMG at den nye modellen har bedre aerodynamikk. I tillegg skal bilen også tilby bedre komfort enn før – uten at det skal gå utover de hvasse kjøreegenskapene.

Tomm (69) kjører Norges råeste taxi med over 600 hk!

0-100 km/t på 3,5 sekunder er brutalt fort.
0-100 km/t på 3,5 sekunder er brutalt fort.

Salgsstart i juli

– Takket være vår effektive V8-motor og den variable firehjulsdriften, tilbyr E 63 4MATIC+ ikke bare enestående rå ytelse og kjøredynamikk på høyeste nivå, men den nye generasjonen har også økt komfort samt beholdt AMG karakteristikken. I forbindelse med den omfattende designoppdateringen som hjelper E-Klasse å oppnå forbedrede aerodynamiske verdier, vil kundene få en mer attraktiv og helhetlig opplevelse, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos importøren Bertel O. Steen.

Priser og salgsstart på AMG E 63 4MATIC+ sedan og stasjonsvogn forventes i løpet av juli.

Les testen av AMG E63 S her

Det er ikke snakk om noen elektrifisering i E63 ennå. Her er det ren bensinmotor som gjelder.
Det er ikke snakk om noen elektrifisering i E63 ennå. Her er det ren bensinmotor som gjelder.

Se alle bildene av nye E63 sedan og stasjonsvogn her

Her kjører vi kruttønna i Norge: