Mange entusiaster vil nok glede seg over at Porsche nå gjeninnfører V8-eren i Cayenne GTS.
Mange entusiaster vil nok glede seg over at Porsche nå gjeninnfører V8-eren i Cayenne GTS.

Denne nyheten vil mange glede seg over

Porsche relanserer V8-motoren i Cayenne GTS.

Når Porsche nå lanserer en ny og oppdatert utgave av den store SUV-en Cayenne i GTS-versjon, er det med en ekstra gledelig nyhet under panseret for mange.

For i motsetning til trenden om dagen, hvor selv mange sportsbilprodusenter må innføre mindre og mer effektive motorer, gjør Porsche omvendt med nye Cayenne GTS.

Under panseret er nemlig V8-eren tilbake.

460 hk

Dagens Cayenne GTS, som nå er på vei ut, er utstyrt med en V6-er på 3,6 liter og dobbel turbo. Den yter 440 hk og 600 Nm.

Nå erstattes altså denne med en V8-er på 4 liter. Vi snakker samme motor som i verstingutgaven Cayenne Turbo S, men i en nedtunet versjon.

Nye Cayenne GTS yter nå 460 hk og 620 Nm. Det betyr 20 hk og 20 Nm opp fra utgående modell. 0-100 km/t er i mål på 4,8 sekunder.

Denne øvelsen skjerpes til 4,5 sekunder dersom du velger Sport Chrono-pakke. Toppfarten er solide 270 km/t.

Cayenne Coupé: Ny SUV blir både mindre og dyrere

Sammenlignet med utgående modell, er nye Cayenne GTS 0,6 sekunder raskere fra 0-100 km/t – dersom du velger Sport Chrono-pakke.
Sammenlignet med utgående modell, er nye Cayenne GTS 0,6 sekunder raskere fra 0-100 km/t – dersom du velger Sport Chrono-pakke.

Firehjulsstyring

Nye Cayenne GTS kommer i både SUV- og Coupé-versjon. Det er kun sistnevnte som kan leveres med et nyutviklet sportseksosanlegg.

Her lover Porsche en kraftigere høyfrekvent lyd. Pottene er også montert i senter bak, i motsetning til to enderør på hver side – med standard eksosanlegg. Det nye sportsanlegget blir etterhvert også tilgjengelig på Cayenne Turbo Coupé – som en del av «Lightweight Sports Package».

I motsetning til en vanlig Cayenne er GTS-versjonen senket med 20 mm – for å sikre et lavere tyngdepunkt. PASM (Porsche Active Suspension Management) adaptive dempere er standard.

Som opsjon kan du velge luftfjæring, som gir 10 mm senking, samt aktive stabstag og firehjulsstyring.

Alcantara dominerer på innsiden.
Alcantara dominerer på innsiden.

Les også: Porsche sikter høyt med helt ny Cayenne

Kommer i sommer

Visuelt skiller Cayenne GTS seg ut ved hjelp av en standardmontert designpakke. Den inkluderer blant annet 21 toms felger i sort høyglans, luftinntak, sotede lykteglass og sorte eksospotter.

På innsiden finner vi alcantara, mørkt børstet aluminium, røde detaljer og sportsseter med GTS-logo.

Nyheten er allerede bestillingsklar og er på plass i løpet av juli.

Nytt på coupé-utgaven er sportseksosanlegget, med to sentrerte potter.
Nytt på coupé-utgaven er sportseksosanlegget, med to sentrerte potter.

Europatur med Porsche Taycan – her tester de toppfarten: