Toyota Yaris er her i helt ny utgave, den kommer til Norge i høst.
Toyota Yaris er her i helt ny utgave, den kommer til Norge i høst.

En av Norges mest solgte blir helt ny – nå er prisene klare

Toppmodell til under 300.000 kroner.

Småbilen Yaris har i mange år vært en stor suksess for Toyota i Norge. Den har skaffet seg en unik posisjon i markedet – og i år etter år vært klassens mest solgte bil. Samtlige japanske og koreanske konkurrenter er solid parkert. Ja, til og med den tidligere storselgeren VW Polo har lenge måttet nøye seg med å spille annenfiolin her.

Nå er det klart for en helt ny Yaris. Den er bygget på ny plattform og har fjerde generasjons hybridsystem fra Toyota.

Den nye GA-B-plattformen lar sjåføren sitte lavere og lengre bak (+60 mm sammenlignet med nåværende modell), mot midten av bilen. Det bidrar til å senke tyngdepunktet. Det skal også gi det Toyota kaller en "mer engasjerende sittestilling", med bedre ergonomi og flere justeringsmuligheter. Rattet er også tettere på sjåføren.

Linjene har blitt rundere og mer svulmende med årene, samtidig har Yaris vokst for hver generasjon.
Linjene har blitt rundere og mer svulmende med årene, samtidig har Yaris vokst for hver generasjon.

Lavere forbruk

Chassiset har bedre vektbalanse, både på langs og på tvers. Det gir mindre krengning og bedrer stabiliteten under bremsing, det skal også gi kortere bremselengde. Et mer rigid karosseri bidrar også til stabilitet og smidige kjøreegenskaper.

Hybridsystemet har den nye 1,5 Dynamic Force-tresylindrede bensinmotoren med variable ventiler. Motoren har verdens raskeste forbrenningshastighet, med høyt dreiemoment ved lave motorhastigheter og høy drivstoffeffektivitet. Den er også utstyrt med en balansemodul som skal bidra til å redusere motorstøy og vibrasjoner.

Resultatet er 19 prosent forbedring av Yaris' drivstofføkonomi og CO2-utslipp. Samtidig er systemeffekten økt med 16 prosent.

Nå kommer Yaris også i crossover-versjon

Hybrid-drivlinje er det som gjelder på Yaris, samtlige modeller som selges i Norge har det – og 116 hestekrefter.
Hybrid-drivlinje er det som gjelder på Yaris, samtlige modeller som selges i Norge har det – og 116 hestekrefter.

Kollisjonspute mellom setene

Førerassistansesystemene inkluderer intelligent, adaptiv cruisekontroll, som fungerer helt opp til topphastigheten, og kjørefeltassistenten man kjenner fra nylig lanserte Toyota-modeller som Corolla. Alle disse funksjonene er standard i nye Yaris.

Toyota Safety Sense 2.5, kollisjonspute mellom setene, ryggekamaera og ny multimedialøsning med Apple CarPlay og Android Auto er standardutstyr. Fra utstyrsnivå Active er LED-lys standardisert for det norske markedet. Dette innebærer LED-teknologi for alle lys både foran og bak.

Landesorg da Toyotaen forsvant fra Norge – men bilen lever faktisk videre

Høy digitalfaktor innvendig, bilen har også fått mye nytt utstyr som ikke var tilgjengelig på forrige generasjon.
Høy digitalfaktor innvendig, bilen har også fått mye nytt utstyr som ikke var tilgjengelig på forrige generasjon.

Startpris: 234.600 kroner

Avhengig av utstyrsgrad tilbys utstyr som Qi trådløs lader, panorama glasstak, JBL Premium Sound, og digitale instrumenter

Den nye modellen får ifølge Toyota ingen prisøkning fra utgående modell, utover prising av sikkerhetsutstyr og annet nytt utstyr.

Alle utgavene som skal selges i Norge har samme drivlinje, med 116-hesters motor. Prisene starter på 234.600 for versjonen som heter Hybrid Life. Hybrid Active har startpris på 251.900 kroner. Hybrid Style koster fra 278.400 kroner, mens toppmodellen Hybrid Premier Edition starter på 295.700 kroner.

Forhåndssalget av Yaris er i gang, og de første bilene kommer til Norge i september.

David kom over 34 år gammel Toyota – som aldri har vært brukt

Se video: Dette er faktisk også en Yaris