Lekker nykommer – med krutt under panseret

Lanserer E-Klasse coupé og cabriolet. Se bildene:

Mercedes E-Klasse får en facelift i år. Dette er den nye toppmodellen så langt: E53 Coupé.
Mercedes E-Klasse får en facelift i år. Dette er den nye toppmodellen så langt: E53 Coupé.

Tidligere i år ble det klart at Mercedes sin storselger E-Klasse blir ny – i form av en facelift-oppdatering.

Strammere design, med helt nye LED-lykter foran og bak, oppdatert infotainmentsystem og flere nye drivlinjer er blant nyhetene. Faktisk blir nye E-Klasse tilgjengelig med hele syv ladbare drivlinjer – både i kombinasjon med diesel og bensin, samt bakhjulsdrift og 4Matic firehjulsdrift.

Som vanlig er bredden i modellprogrammet til Mercedes stort. E-Klasse leveres både som sedan, stajonsvogn, All-Terrain, cabriolet og coupé. Nå har Mercedes sluppet bilder og informasjon av de to sistnevnte.

Det har virkelig skjedd mye på designfronten hos Mercedes de siste årene. E-Klasse Coupé er blant de aller lekreste modellene.
Det har virkelig skjedd mye på designfronten hos Mercedes de siste årene. E-Klasse Coupé er blant de aller lekreste modellene.

Forsiktige endringer

På E-Klasse coupé, har Mercedes videreført hovedtrekkene i designet, men finpusset detaljene. Nye E53 AMG, som er den foreløpige toppmodellen, har fått AMGs Panamericana-grill, nye LED-lys og fanger.

Bak er det knapt gjort endringer, mens interiøret får de samme nyhetene som allerede er presentert på E-Klasse facelift.

Det vil si et helt nytt ratt, mulighet for større infotainment-skjermer (opp fra 10,25 til 12,3 tommer), samt at førerassistentsystemene blir oppdatert. Stemmekontroll via MBUX er nå standard.

Det nye rattet som debuterer i E-Klasse er blant de mest avanserte i verden.
Det nye rattet som debuterer i E-Klasse er blant de mest avanserte i verden.

Mercedes lanserer nye ratt - blir blant de mest avanserte i verden

Kruttsterk

Med AMG-logoen på bakluka, er det ingen overraskelse at nye E53 Coupé får en solid kraftpakke under panseret. Her viderefører Mercedes og AMG sin 3-liters rekkeseks mildhybrid-motor.

Seks sylindre på rekke med pustehjelp fra to turboer. Det er en sikker oppskrift på mye moro.
Seks sylindre på rekke med pustehjelp fra to turboer. Det er en sikker oppskrift på mye moro.

Med doble turboer, leverer den 435 hk og 520 Nm – akkurat som før. Takket være mildhybridløsningen og 48-voltssystemet, får du ytterligere 16 kW og 250 Nm når EQ Boost-funksjonen aktiveres.

Bilen leveres med AMGs 4Matic+ firehjulsdrift-system, og Speedshift-kassen på 9 trinn. Sprinten fra 0-100 km/t ventes å være i mål på 4,7 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t. Kjøper du «AMG Driver's Package» får du lov til å kjøre i 270 km/t.

Nye E53 Coupé ser enda hissigere ut enn før, samtidig som de elegante linjene er ivaretatt.
Nye E53 Coupé ser enda hissigere ut enn før, samtidig som de elegante linjene er ivaretatt.

Millionbil? Nei, denne koster bare halvparten!

Cabriolet

Sammen med E-Klasse Coupé, er også den oppdaterte cabriolet-versjonen klar. Den deler i bunn og grunn akkurat de samme endringene som beskrevet.

Både E-Klasse coupé og cabriolet lanseres til høsten i Europa, mens sedan og stajonsvogn-utgaven kommer på markedet i løpet av sommeren.

Norske priser er ikke klare, men vi tipper de ikke vil være langt unna dagens nivå. Innstegsmodellen, E200d, starter i dag på 559.900 kroner.

Denne lanseres i Europa til høsten.
Denne lanseres i Europa til høsten.

Se alle bildene av nye E-Klasse Coupé og Cabriolet her:

Broom tester nye GLS – bilen som hopper av glede: