Nissan Leaf har vært en bestselger i Norge i flere år. Nå er det klart for en betydelig prisøkning på modellen.
Nissan Leaf har vært en bestselger i Norge i flere år. Nå er det klart for en betydelig prisøkning på modellen.

Nå blir en av Norges mest solgte biler mye dyrere

Prisen øker med inntil 40.000 kroner.

Nissan Leaf er en pionérene i elbilmarkedet. Helt siden Leaf kom første gang høsten 2011, har den vært en stor suksess for den japanske produsenten.

Første generasjon var med oss i mange år. Nissan oppgraderte den flere ganger og økte også rekkevidden, det var viktig for å holde den konkurransedyktig etter hvert som det kom flere andre modeller ut i dette markedet.

Andre generasjon traff så norske bilkjøpere perfekt og ble mest solgte personbil her til lands tilbake i 2018.

Nå har ikke Leaf lenger nyhetens interesse, men den selger fortsatt svært godt.

De siste månedene har Nissan kjørt en stor pris-kampanje på Leaf. Prisavslaget har vært 48.000 kroner - men dette har bare vært gjeldende for biler på lager.

Toppmodellen 30.000 kroner opp

Nå skriver bransje-nettstedet Bilbransje24.no at Nissan fra 1. juni har justert kampanjene. Dette sammen med en generell prisøkning medfører at Leaf blir inntil 40.000 kroner dyrere.

Knut Arne Marcussen er kommunikasjonssjef for Nissan i Norge.
Knut Arne Marcussen er kommunikasjonssjef for Nissan i Norge.

Prisene gjelder for bestilling av nye biler, altså ikke lagerbiler.

Rimeligste Leaf med batteripakke på 40 kWt har hatt en kampanjepris på 239.900 kroner. Det er denne som nå øker mest, opp til 279.900 kroner.

Toppmodellen med batteripakke på 62 kWt går fra tidligere kampanjepris på 309.900 kroner, til 339.900 kroner nå.

Lading på jobben forsvant – da ble det problemer

Første generasjon Nissan Leaf var en stor suksess i Norge, dette er også en bil det nå finnes mange av i bruktmarkedet.
Første generasjon Nissan Leaf var en stor suksess i Norge, dette er også en bil det nå finnes mange av i bruktmarkedet.

Gikk opp 10.000 kroner

Den nye kampanjen fra 1. juni kommer for øvrig bare en måned etter en generell prisjustering på 10.000 kroner - og mens Nissan fortsatt selger kampanjebiler til "gammel pris" fra lager. Prisøkningen skyldes i hovedsak valutasituasjonen.

– Etter det sterke kronefallet har det svingt litt, så vi valgte å se dette litt an, men har valgt å øke veiledende pris med 10.000 kroner.

Det sier informasjonssjef Knut Arne Marcussen hos Nissan-importøren, til Bilbransje24.

Dette er stasjonsvogn for de som vil skille seg ut

Leaf er Norges tredje mest solgte bil etter årets fem første måneder. Gode kampanjepriser har nok vært med på å bidra til det.
Leaf er Norges tredje mest solgte bil etter årets fem første måneder. Gode kampanjepriser har nok vært med på å bidra til det.

– Bilen er den samme

Biler som er på lager selges til opprinnelig kampanjepris.

– Vi har fortsatt bra med biler til kampanjepris, sier Marcussen, men ønsker ikke å gå ut med antallet.

Informasjonssjefen bekrefter til Bilbransje24.no at det ikke er noen forskjell på lagerbilene til kampanjepris og den man bestiller fra den nye prislisten, men sier de har «justert litt på kampanjen».

- Bilen er den samme. Så en kunde som velger en bil med kampanjepris fra lager kan spare opptil 40.000 kroner, sammenlignet med en som bestilles til ny pris i dag, sier Marcussen.

Se video: Her møter Leaf to nyere konkurrenter til duell

Det er en grunn til at du kanskje ikke har hørt om dette bilmerket