UNDERSKUDD: SAS og Norwegian legger frem tall fra kvartalsrapporter torsdag morgen. Begge selskapene går med milliardunderskudd.
UNDERSKUDD: SAS og Norwegian legger frem tall fra kvartalsrapporter torsdag morgen. Begge selskapene går med milliardunderskudd. Foto: Gorm Kallestad

Milliardunderskudd for flybransjen

Torsdag la Norwegian og SAS frem sine kvartalsrapporter. På grunn av koronasituasjonen opplever selskapene enorme underskudd.

Luftfarten er hardt rammet som følge av koronasituasjonen. Torsdag la Norwegian frem sin første kvartalsrapport. Der kommer det frem at flyselskapet går på en kjempesmell med et underskudd på 3,3 milliarder kroner.

Omsetningen i årets første kvartal ble vel 6,5 milliarder kroner. I samme periode i fjor var omsetningen rett under åtte milliarder kroner.

Siden mars har luftfarten opplevd en kollaps i økonomien på bakgrunn av reiserestriksjonene som har blitt innført. Det har også satt spor hos Norwegian.

Likevel kom ikke resultatet som noe sjokk.

– Som forventet og signalisert til markedet ved flere anledninger, er tallene for første kvartal kraftig påvirket av COVID-19-krisen, sier konsersjef Jacob Schram i en pressemelding.

Vil være klare

Han påpeker at de neste månedene blir krevende for Norwegian og luftfarten, men at målet deres er å sørge for at selskapet opprettholder en sterk posisjon i flybransjen, også fremover.

– Det vil bidra til en bærekraftig drift og en struktur som vil komme både aksjonærer, kunder og kolleger til gode, sier han.

Han sier selskapet vil stå klare når verden returnerer til normalen, med et enda bedre servicetilbud til kundene sine.

Milliardunderskudd

Samme morgen legger også SAS frem sitt resultat for perioden februar til april i år. SAS har avvikende regnskapsår som begynner i november, dermed er tallene som ble lagt fram torsdag fra SAS’ andre kvartal for perioden februar til april.

Selskapet går 3,7 milliarder svenske kroner i underskudd, noe som tilsvarer omtrent 3,8 milliarder norske kroner. Sammenlignet med samme periode året før gikk selskapet 1,2 milliarder svenske kroner i underskudd.

På grunn av oljeprisen som falt kraftig på starten av året, har selskapet opplevd en negativ effekt fra drivstoffsikringer på omtrent 1,5 milliarder norske kroner dette kvartalet.

I en børsmelding kommer det frem at selskapet opplevde en nedgang på 94 prosent av kapasiteten sin, i tillegg til at antall passasjerer falt med 96 prosent, sammenlignet med fjoråret. Dermed har kvartalstallene valt omtrent 50 prosent.

Per i dag er omtrent 90 prosent av SAS' ansatte permittert.

Danmark, Norge og Sverige gikk tidligere sammen for å danne krisepakker til selskapet i form av lånegarantier. Den danske og svenske stat har bidratt mest.

Frykter flere permitteringer

Som følge av koronakrisen har det norske arbeidslivet blitt tvunget til å permittere ansatte. Leder i Parat Unn Kristin Olsen har tidligere sagt til TV2 at hun frykter flere permitteringer i lang tid fremover, og nye oppsigelser i luftfartsbransjen.

Denne våren har selskapet jobbet med å lande en finansiell redningsplan for å sikre økonomien og deres tilgang til den norske stats lånegaranti. Tidlig i mai oppfylte selskapet vilkårene for krisepakken, og fikk dermed omgjort 12,7 milliarder kroner fra gjeld til egenkapital.

BOC Aviation Limited kontrollerer omtrent 13 prosent av aksjene i nye Norwegian. Selskapet er eid gjennom andre selskaper av den kinesiske stat. Dermed er den kinesiske stat en av de største eierne av flyselskapet.