Offisiell: Her snakker vi litt av en toppmodell
Perfekt SUV for Norgesferien?
Det er ingen tvil om at biltur og Norgesferie blir aktuelt for veldig mange i år. Med flerfoldige timer på norske landeveier, tenker vi at det må være lov å drømme seg litt bort når det gjelder bilvalg.
En stor og komfortabel SUV står nok høyt på ønskelisten hos veldig mange. Her har BMW flere gode alternativer. Velger du fra øverste hylle, går du for nye X7 – tidenes største og mest luksuriøse SUV fra merket.
Vi i Broom har testet nykommeren, og her det ingen tvil om at BMW leverer skyhøy komfort og en heftig totalpakke. Spesielt hvis du velger toppmodellen X7 M50d.
Da får du en kruttsterk dieselmotor med hele 400 hk og 760 Nm – altså mer enn nok til å klatre opp Trollstigen i voldsom fart!
Ny toppmodell offisiell
Foretrekker du bensin, leverer BMW bilen også med sin velkjente V8-er på 4,4 liter. I X7 M50i yter den 530 hk og 750 Nm. Tross vekten på rundt 2,5 tonn – klarer bilen 0-100 km/t på 4,7 sekunder.
Det bør i utgangspunktet være mer enn nok i en stor SUV som X7. Det er hvertfall en tanke frem til du møter nye XB7 fra Alpina. De er et tysk tuningselskap som har spesialisert seg på BMW gjennom mange år.
Nå har de nylig sluppet sin versjon av X7. Bare basert på bildene, er det lett å drømme seg bort. For dette handler om en elegant balanse mellom rå ytelser og et diskrét, men samtidig sportslig uttrykk.
Alpina går nemlig sjelden berserk med digre spoilere og gull-lakkering. De er litt mer «jordnære» enn som så. Om vi kan kalle det det...
Test BMW X7: Med denne blir du konge på veien
Får over 600 hk
Alpina baserer den nye toppmodellen på X7 M50i. Det vil si at BMWs 4,4 liters V8-er legger grunnlaget for monsterkreftene.
Etter en liten runde med tryllestaven, serverer Alpina brutale 621 hk fra motoren som yter 530 hk originalt. Videre er dreiemomentet økt fra 750 Nm til 800. De er tilgjengelig fra 2.000 - 5.000 omdreininger.
Selv om XB7 faktisk har blitt en del kilo tyngre enn BMWs versjon, er bilen likevel betydelig raskere. 0-100-tiden reduseres fra 4,7 til 4,2 sekunder. Dessuten økes toppfarten til 290 km/t. Det kan være greit å notere seg, dersom du passerer Rudskogen eller Arctic Circle Raceway i løpet av sommeren.
For å toppe den hyggelige effektøkningen, har Alpina montert et nytt eksosanlegg, som skal fremme den nydelige V8-karakteren.
Norges dyreste bobil: Her er du kongen på campingplassen
Eventyr på første klasse
Selv om du får en real kraftpakke til rådighet i XB7, handler dette om mer enn motor. Alpina tenker på totalopplevelsen. Derfor kommer de med sine egne designdetaljer, som skal gi forsiktige hint om at dette ikke er noen vanlig X7.
De nye felgene på 23 tommer lager de selv. Det samme gjelder for den nye front- og bakfangeren. På innsiden er det også snakk om diskré endringer. På BX7 ønsker Alpina å fremme luksusfølelsen foran et gjennomsyret sportslig oppsett – med karbonfiber også videre.
Derfor finner vi lyst skinn og i det hele tatt et delikat oppsett. Dette kan naturligvis tilpasses hver enkelt kunde.
Hva den nye toppmodellen kommer til å koste er ikke kjent enda, annet enn at det blir dyrt.
BMW X7 blir en drøm av en familiebil
Se video av den nye drømme-SUVen her: