Norwegian har oppfylt statens vilkår for å motta kriselån på tre milliarder kroner

Norwegian bekrefter at restruktureringsplanen er fullført og at den statlige lånegarantien på totalt tre milliarder kroner er godkjent. Norwegian-aksjen ble mer enn halvert etter børsåpning onsdag.

FORNØYD: Konsernsjef i flyselskapet Norwegian ASA, Jacob Schram.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
FORNØYD: Konsernsjef i flyselskapet Norwegian ASA, Jacob Schram. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Selskapet har fått omgjort 12,7 milliarder kroner fra gjeld til egenkapital. Et fundament er lagt for fremtiden, men selskapet understreker at de neste månedene likevel blir krevende.

– Jeg vil takke alle som har bidratt med støtte i denne helt ekstraordinære krisen som hele luftfarten har vært og er rammet av: Regjering, storting, kunder, ansatte, aksjonærer, leasingselskaper, kreditorer, obligasjonseiere, reiselivsnæringen og andre som støtter Norwegian, sier konsernsjef Jacob Schram i en pressemelding.

– De neste månedene blir imidlertid krevende, for usikkerheten i bransjen er stor, og vi er fortsatt avhengige av et godt samarbeid med en rekke kreditorer når så godt som hele inntektsstrømmen har stoppet opp, fortsetter Schram.

Onsdag kommer 400 millioner nye Norwegian-aksjer på markedet. Etter åpningen av Oslo Børs klokken ni, ble Norwegian-aksjen mer enn halvert i verdi.

Etter et kvarters handel var fallet redusert til 47 prosent, slik at én aksje var verdt like under to kroner.

Regjeringen bekrefter kriselånet

Regjeringen bekrefter at Norwegian kan ta i bruk resten av lånegarantiordningen.

«Norwegian har gjennomført endringer i balansen som gjør at selskapet nå også kvalifiserer for de resterende delene som er tiltenkt selskapet under lånegarantiordningen for luftfarten», heter det i en pressemelding fra Næringsdepartementet.

– Norwegian har gjort en imponerende jobb for å få med långivere og kreditorer på å øke egenkapitalen. Selskapet står likevel sammen med andre flyselskaper fortsatt foran krevende tider. Vi håper et styrket Norwegian kan fortsette å levere gode flytransporttjenester også etter covid-19-utbruddet, sier næringsminister Iselin Nybø.

– Norwegian har vært en svært verdifull aktør i luftfarten siden de etablerte seg i 2002. De har bidratt til sunn konkurranse i innenriks luftfart som i sin tur har gitt norske reisende både rimelige flybilletter og et mangfold av destinasjoner, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Dette er saken

Slik oppsummerer Næringsdepartementet hvordan kriselånet fungerer:

«Stortinget besluttet 21. mars 2020 å etablere en lånegarantiordning for luftfarten. I ordningen ligger det at staten garanterer for inntil 90 prosent av banklån til flyselskaper med norsk driftstillatelse, innenfor en låneramme på totalt seks milliarder kroner.

Tre milliarder av lånerammen er tiltenkt Norwegian Air Shuttle AS. Forvaltning av ordningen er lagt til GIEK.

Norwegian har allerede benyttet seg av deler av lånegarantiordningen, da de fikk statlig garanti for et lån på 300 millioner kroner sent i mars. Det gjenstår dermed 2,7 milliarder kroner av lånegarantien som er tiltenkt Norwegian.

En av forutsetningene for å kunne benytte lånegarantiordningen er at selskapet har en viss egenkapitalgrad. I tillegg er det stilt krav om at en kommersiell motpart garanterer for de resterende 10 prosent av lånet.

Norwegian har gjennom forhandlinger med leasingselskap og kreditorer konvertert deler av gjelden sin til egenkapital og oppfyller nå kravene som er stilt for ordningen».

Nye Norwegian

I 2018 begynte Norwegian arbeidet med å snu vekst om til lønnsomhet.

«Selskapet forventet å gå med overskudd i år, og sommeren 2020 lå an til å bli den beste noen gang. I stedet gjorde spredningen av coronaviruset og reiserestriksjoner verden over at etterspørselen etter flyreiser har falt til et historisk bunnivå», skriver selskapet.

Norwegian begynner nå arbeidet med de omtaler som Nye Norwegian.

– Målet vårt har ikke bare vært at Norwegian skal overleve, men at vi skal komme sterkere tilbake med en bærekraftig drift og en struktur som vil komme både aksjeeiere, kunder og kolleger til gode, sier Schram.