Korona-krisen kan bety slutten for dette bilmerket
Sterke rykter om at Nissan dropper Datsun.
Datsun er et merke med lange tradisjoner, også i Norge. På 1980-tallet skiftet bilene navn til Nissan. Men Datsun gjenoppsto som merkevare i 2014, da rendyrket som Nissans lavprismerke.
Her fulgte Nissan samme oppskrift som sitt søstermerke Renault. De har hatt stor suksess med Dacia, som tilbyr enkle og ukompliserte biler, til lav pris.
Datsuns strategi har vært å slå seg opp i land med begrenset kjøpekraft. I flere store markeder har velstandsøkning gjort at flere kan ta seg råd til å kjøpe ny bil, for første gang. For dem kan det være langt mer attraktivt å kjøpe nybil med garanti, kontra en bruktbil. Og da blir det mindre viktig om den har mye utstyr eller lekkert design.
Hardt rammet av korona-krisen
I løpet av de siste årene har Datsun rullet ut flere modeller. Men nå kan det være slutt for merket, fordi Nissan må gjøre store kutt.
Ifølge bransje-nettstedet Automotive News skal Nissan i slutten av mai legge fram en spareplan. Her skal målsetningen være å kutte 2,8 milliarder euro eller 31 milliarder kroner – årlig.
Det kommer som følge av svært tøffe tider i bilbransjen, som har blitt rammet hardt av korona-krisen. Nissan har også hatt sitt å slite med i forkant av dette. Helt siden toppsjefen Carlos Ghosn i fjor ble arrestert i Japan (han rømte senere til hjemlandet Libanon), har det vært mye turbulens rundt selskapet.
Denne er liten - og veldig snill
Redusere kapasiteten
Aksjekursen er ned hele 40 prosent så langt i år og Nissan sliter blant annet med for lav utnyttelse av fabrikkene sine.
Konkret skal Nissans spareplan innebære av Datsun blir faset ut. Dessuten skal de redusere produksjonskapasiteten sin, det vil i praksis si at de enten legger ned en bilfabrikk, eller deler av en fabrikk. I tillegg skal det ligge an til kutt i alt fra nyinvesteringer i modeller, til markedsføring.
Her kan du lese testen av Norges billigste bil
Satse på luksusmerke
Samtidig skal Nissan ifølge Automotive News satse sterkere på luksusmerket sitt Infiniti. Her har de mulighet til å ta ut større marginer enn på både Nissan og Datsun. Dermed ligger det også en høyere oppside, hvis de klarer å øke salget.
Så langt har Infiniti gjort det ganske bra i USA, mens en offensiv satsing i Europa har latt vente på seg. Kanskje er det noe Nissan nå vurderer, når de skal meise ut en ny kurs videre.
LES OGSÅ: Husker du disse Datsun-modellene?
Video: Nå er det snart klart for elektrisk SUV fra Nissan