Liten bil, mye krefter og presise kjøreegenskaper. Ford Fiesta ST har lenge vært en av de morsomste bilene i klassen. Nå begynner prisene i bruktmarkedet også å bli svært interessante.
Liten bil, mye krefter og presise kjøreegenskaper. Ford Fiesta ST har lenge vært en av de morsomste bilene i klassen. Nå begynner prisene i bruktmarkedet også å bli svært interessante.

Så billig får du en skikkelig råtass

Ford Fiesta ST leverer kjøreglede i stort monn!

Du trenger ikke bla opp masse penger for å sikre deg en skikkelig morobil – som går bra. Det finnes nemlig en rekke rimeligere (og mindre) alternativer der ute.

Ford Fiesta ST er et godt eksempel på akkurat det. Her har Ford tatt utgangspunkt i en allerede liten og kjøreglad bil, men optimalisert understell og ikke minst skremt opp effekten betydelig i motoren.

Dagens generasjon Fiesta ST yter 200 hk og veier ikke mer enn snaut 1.200 kg! Med manuell girkasse, er dette rett og slett en fantastisk morsom bil å kjøre.

I Norge starter prisene på rundt 350.000 kroner, men ender gjerne på rundt 400.000 med utstyr.

Fra 120.000 kroner

Tar vi en titt i bruktmarkedet blir naturligvis prisene langt hyggeligere.

Ser du i tillegg på sjette generasjon (som i våre øyne er minst like kul å se på som dagens), begynner prisene helt nede på 120.000 kroner. Da får du virkelig mye moro for pengene.

Fiesta ST i sjette generasjon er utstyrt med en hissig 1,6 liters turbomotor. Den yter 182 hk, men det økes til 200 hk når OverBoost-funksjonen slår inn.

Girkassen er manuell, og 0-100 km/t er i mål nede på 6-tallet. Det høres kanskje ikke veldig kjapt ut, men i en liten og direkte bil som Fiesta er dette mer enn nok til å lokke frem gliset. Pluss litt til.

I 2017 lanserte Ford datidens Fiesta ST i en 200-versjon. Tallet indikerer antall hk.
I 2017 lanserte Ford datidens Fiesta ST i en 200-versjon. Tallet indikerer antall hk.

Ford Fiesta: Småbilen du vil kjøre – bare for moro skyld

Få til salgs

Det er relativt få ST-versjoner av Fiesta til salgs i bruktmarkedet. Vi snakker rundt 20 biler. Legger du 120.000 – 130.000 kroner på bordet, får du altså sjette generasjon, men blant de tidligste utgavene fra 2013 eller 2014.

Du får nesten litt go-kart-følelse bak rattet her.
Du får nesten litt go-kart-følelse bak rattet her.

Her varierer kilometerstanden fra om lag 50.000 til drøyt 100.000 kilometer. Som vanlig er det lurt å sjekke servicehistorikken nøye. Dersom bilen er fulgt godt opp, skal det ikke være noen stor risiko å kjøpe et eksemplar – selv om det eventuelt har passert 100.000 kilometer.

Hvis vi ser på nyeste generasjon Fiesta ST (fra 2018), starter prisene på et brukt eksemplar på drøyt 300.000 kroner.

Her får du litt mer effekt, men kanskje viktigere; et langt mer moderne interiør og infotainment-system.

Felles for begge bilene er derimot kjøreglede i stort monn. Bilen er sylskarp i styringen og har masse kraftoverskudd. Går du får siste generasjon, får du til og med Launch Control!

Vi gjør oppmerksom på at Broom og Broommarked har samme eier.

Sett fra denne vinkelen, syns vi ikke designet på forrige generasjon står noe tilbake fra dagens. Tvert imot.
Sett fra denne vinkelen, syns vi ikke designet på forrige generasjon står noe tilbake fra dagens. Tvert imot.

Les testen av nye Ford Fiesta ST her:

Mercedes-AMG A45 er en annen hissig småbil – med verdens kraftigste 2-liters motor: