STOR STØTTE: Ifølge Norwegians børsmelding har selskapet en støtte på 76 prosent av de stemmegivende i de fire lånene som har vært omtalt den siste tiden.
STOR STØTTE: Ifølge Norwegians børsmelding har selskapet en støtte på 76 prosent av de stemmegivende i de fire lånene som har vært omtalt den siste tiden. Foto: Terje Bendiksby

Flyekspert med advarsel: – Jeg håper de tar til vettet

Norwegian bekrefter at de fått samtlige av de fire obligasjonsgruppene i selskapet med på sin redningsplan. To eksperter advarer mot konsekvensene av et nei under generalforsamlingen mandag.

Forhandlingene om en løsning for Norwegian har fortsatt gjennom helgen ettersom selskapet ikke fikk med seg én av de fire obligasjonsgruppene på sin redningsplan.

Søndag ettermiddag melder Norwegian i en børsmelding at selskapet er kommet til enighet med obligasjonseierne, altså dem som har lånt ut penger til selskapet.

– Takket være konstruktiv dialog og forhandlinger med obligasjonseiere og andre interessenter, er jeg glad for å bekrefte at vi har oppnådd enighet med obligasjonseierne, sier Norwegian-sjef Jacob Schram.

Intenst arbeid

Norwegian-ledelsen har i ukevis arbeidet intenst med hvordan de skal skaffe nok egenkapital til å kunne utløse statlige kriselån på 2,7 milliarder kroner. Et avgjørende ledd i planen har vært å få eierne av obligasjonslån med på at deler av lånene gjøres om til aksjer.

Ifølge børsmeldingen skriver Norwegian at de har fått nok støtte i alle de fire lånene.

Ifølge E24 jobbes det fortsatt med å få leasingselskapene, som eier en del av flyene til selskapet, med. Ifølge Dagens Næringsliv var søndag i utgangspunktet fristen for å få med dem på en lignende øvelse som med obligasjonseierne, altså å gjøre deler av gjelden om til aksjer.

  • Det femte største lavprisselskapet i verden.
  • Grunnlagt i 1993, notert på Oslo Børs siden 2003.
  • Norwegians hovedkontor er på Fornebu utenfor Oslo.
  • Norwegian har en flåte bestående av rundt 160 fly.
  • Fraktet over 36 millioner passasjerer i 2019.
  • Selskapet har de siste årene hentet inn flere milliarder kroner gjennom emisjoner.
  • Norwegian har foreslått å gjøre om lån til aksjer, og 4. mai holdes en ekstraordinær generalforsamling om dette. Det er også varslet en ny emisjon.
  • Økt egenkapital er blant kravene for at selskapet skal få fullt utbytte av en statlig garantiordning på inntil 2,7 milliarder kroner.

Kilde: Norwegian, NTB

– Å få på plass en avtale med leasingselskapene, som er 24 forskjellige selskaper, både små og store, er omfattende. Planen der er også å få gjort fordringer og avtaler om til aksjer, men Norwegian har i helgen kommunisert at de har fått gode tilbakemeldinger fra leasingselskapene, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til TV 2.

Han tror Norwegian vil jobbe gjennom natta for å få dette i havn, om de må.

– De forhandler nok til klokka 07.55 i morgen om de må det. Man må konkludere før generalforsamlingen. Det står så mye på spill, at her er det ikke tid til å legge seg, sier Elnæs.

– Høyere enn normen

Mandag 4. mai er det ekstraordinær generalforsamling hvor Norwegians aksjonærer avgjør om de vil godta redningsplanen. Her må de ta stilling til en emisjon, det vil si at det skrives ut flere aksjer.

– Om alt går etter Norwegians plan, vil de aksjonærene som i dag sitter med 100 prosent av aksjene, sitte igjen med 5,2 prosent. Det er ikke så ille, sier Elnæs.

De andre nye eierne, bestående av eierne av de fire obligasjonslånene og leasingselskapene vil da sitte på 94,8 prosent.

– Om du ser på en lignende situasjon mange kjenner til, da selskapet Seadrill gjorde tilsvarende, satt aksjonærene igjen med 1,2 prosent da lånegiverne måtte konvertere gjeld til aksjer. Det Norwegian har tilbudt er betydelig høyere enn normen i bransjen, slik jeg forstår det. I tillegg får de nåværende aksjonærene delta i emisjonen på 400 millioner kroner nå i mai, sier Elnæs.

Førsteamanuensis Espen Andersen ved Institutt for strategi og logistikk på BI, sier til TV 2 at aksjonærene må være bevist på risikoen ved et eventuelt nei i morgen.

– For noen av dem skal det visstnok sitte langt inne å stemme for Norwegians forslag. Da skjønner du ikke hva det betyr å være eier i et firma: Det er retten til penger som er til overs, etter at andre har fått betalt. Er det ikke noen penger i selskapet, får en ingenting, og da er det kreditorene som i praksis eier selskapet, sier Andersen.

– Jeg vet ikke hvor mange aksjonærer hver fraksjon består av. Jeg håper de tar til vettet, slik at en slipper skifteretten, fortsetter han.

– Kan tape alt

Nå er målet for Norwegian å komme til enighet med leasingselskapene før den ekstraordinære generalforsamlingen mandag.

Redningsplanen betyr i praksis at aksjonærene taper en stor del av verdiene sine. I børsmeldingen sendt fredag understreket selskapet at generalforsamlingen vil gå som planlagt.

– Om Norwegian blir nedstemt i morgen, selv med enighet i dag, vil dette ende i konkurs og i skifteretten. Da taper aksjeeierne alt. Det er den verst tenkelige løsningen for alle, tror jeg, sier Elnæs.

Han sier han ikke ønsker å spå utfallet av morgendagens generalforsamling, men ser ikke for seg om at noe reiser seg fra asken om selskapet går konkurs.

– Jeg tror det beste er å høre på de profesjonelle, stole på Norwegians plan, og følge den. «Stay in the flow», som de sier i bransjen: Se hva de proffe gutta gjør. Ikke tro på at den norske staten vil overta Norwegian helt eller delvis, det tror jeg er helt usannsynlig, sier flyanalytiker Elnæs.

Vil ta årevis

Førsteamanuensis Andersen ved BI tror ikke SAS vil ende i en monopolsituasjon, om det ikke går veien for Norwegian mandag.

– Det en mange som har kompetanse og vilje til å starte opp et nytt selskap, og det er nok fly der ute, så jeg tenker at det er klart at det vil komme et nytt selskap om Norwegian går konkurs, sier han.

Hele flybransjen er hardt rammet av reiserestriksjonene som er innført både innad i Norge og internasjonalt for å hindre spredning av koronaviruset. Norwegian var allerede før koronakrisen i en vanskelig situasjon med høy gjeld.

– Det kommer nok til å ta kanskje to-tre år før markedet er tilbake på noe som ligner en normalsituasjon. Det som har skjedd har ringvirkninger: Sommersesonger er borte, og det er ulike tiltak både innenriks og i utlandet som må lettes på. Mange som før reiste mye med fly vil spare penger, og har funnet ut at videokonferanser ikke er en dårlig møteform, sier Andersen.