PÅ BAKKEN: Norwegian-fly står lagret på Oslo lufthavn 20. april. Foto: Bjørn Roger Brevik/TV 2
PÅ BAKKEN: Norwegian-fly står lagret på Oslo lufthavn 20. april. Foto: Bjørn Roger Brevik/TV 2

Håper på statlig Norwegian-kjøp

Mandag skal flyselskapet Norwegians skjebne avgjøres.

På en ekstraordinær generalforsamling skal aksjonærene og gjeldseierne stemme over en plan som ifølge Norwegian-ledelsens mening skal redde selskapet.

Planen går ut på å omgjøre gjeld til aksjer. Målet er å oppfylle kravene for å kvalifisere til en statlig redningspakke.

Men flere småaksjonærer har signalisert at de vil si nei til planen.

Småaksjonær Helge Stray, som i denne sammenhengen er blitt kalt opprørsgeneral, har kontakt med 3000-4000 småaksjonærer som er sterkt uenig i det Norwegian-ledelsen ønsker.

– Vi mener det er et ran mot selskapet, sier Stray til Nyhetskanalen torsdag.

– Vi norske småsparere kan ikke redde Norwegian alene. Alle flyselskaper må ha statlig hjelp for å komme seg gjennom denne krisen. De må ha noe mer enn lån, så vi mener at myndighetene må på banen med helt andre bærekraftige pakker som tar selskapet gjennom denne krisen. Aksjonærene kan ikke redde selskapet alene, understreker Stray.

Store verdier fordufter

Norwegian-ledelsen arbeider for å sikre seg nok egenkapital til å kunne utløse statlige kriselån på 2,7 milliarder kroner. Redningsplanen betyr i praksis at aksjonærene taper en stor del av verdiene sine. Men alternativet er at de taper alt fordi Norwegian går konkurs, lyder advarselen.

– Vil aksjonærene være med på å forsøke å redde Norwegian eller lemper dere bare ansvaret over på staten, på myndighetene og på alle skattebetalerne i Norge?

– Det aksjonærene i Norwegian ønsker, er at Norwegian går inn i en konkurskarantene og benytter seg av den nye Chapter 11-loven som kommer i Norge. Dernest mener vi den norske stat skal stille med nødlikviditet til Norwegian i en periode hvor selskapet er nedstengt av staten. På et senere tidspunkt mener vi den norske stat bør gå inn som majoritetseier i Norwegian og sikre norske interesser som majoritetseier, sier Stray.

Alternativet er at selskapet blir kjøpt opp og til slutt selges til Ryanair eller en annen aktør som vil flytte både arbeidsplasser og verdiskapning ut av landet, mener Stray.

Advarer mot statlig innblanding

Frode Steen, professor ved NHH og ekspert på luftfart, er enig i mange av bekymringene Stray gir uttrykk for. Han er imidlertid sterkt uenig at staten skal gå inn som en stor eier i Norwegian.

– En av de gode tingene som skjedde nylig, var at vi solgte oss ut av SAS. Vi skal jammen ikke gå inn i et nytt flyselskap og eie det som stat, sier Steen.

Staten er villig til å gi mye, men de sier til selskapet at de må gi ti prosent selv, oppsummerer Steen.

– Dette er et selskap og eiere som har valgt å gå inn med en enorm nedside på grunn av likviditetsskvisen Norwegian har vært i lenge. Jeg vil i alle fall absolutt ikke anbefale den norske stat å gå inn og eie Norwegian. Det er helt feil tenkt.

– Trekker det i negativ retning at Norwegian slet også før koronapandemien, etter gigantiske flykjøp og store underskudd?

– Det er helt opplagt at myndighetene har et ansvar, både moralsk og reelt for å ta vare på flybransjen i Norge, for det er myndighetene som har stengt ned aktiviteten. Men Norwegian er i en vanskeligere situasjon enn mange andre selskaper og det er etter egne valg og egen strategi, sier Steen.

Avgjørende dager

Torsdag skal obligasjonseierne i Norwegian avgjøre om de godtar å gjøre om gjeld til aksjer. Torsdag ettermiddag kom Norwegian med et nytt tilbud til obligasjonseierne, som har fått frist klokken 23.

Neste steg er å inngå en avtale med 24 leasingselskaper som leier ut fly til Norwegian. Målet er å få dem med på å omgjøre leasingavtaler verdt 5,3 milliarder kroner til aksjer og redusere sine krav i selskapet, skriver NTB.

Denne avtalen må være på plass innen søndag, og vil i så fall bety at leasingselskapene vil eie til sammen 53 prosent av selskapet.