Facebook med tregeste kvartalsvekst noensinne

Facebooks fikk i årets første kvartal den tregeste kvartalsveksten siden børsnotering. Det skyldes koronapandemiens effekt på markedet.

Facebook-aksjen steg etter onsdagens resultatfremleggelse. Veksten i første kvartal var den tregeste siden Facebook ble børsnotert. Foto: Richard Drew
Facebook-aksjen steg etter onsdagens resultatfremleggelse. Veksten i første kvartal var den tregeste siden Facebook ble børsnotert. Foto: Richard Drew

Facebook melder om «betydelig nedgang» i reklamepriser og etterspørsel de siste tre ukene i mars. Selskapet setter utviklingen i sammenheng med den globale saktegangen som har satt sitt preg på det digitale annonsemarkedet, som følge av koronapandemien.

Resultatet i første kvartal var på 4,9 milliarder dollar, eller 1,71 dollar per aksje. Det er mer enn dobbelt så mye som i samme periode i fjor da resultatet ble 2,43 milliarder dollar, eller 85 cent per aksje.

Facebooks omsetning vokste 18 prosent til 17,74 milliarder dollar i første kvartal, sammenlignet med 15,08 milliarder dollar i fjorårets første kvartal.

Facebook gir ingen anslag for omsetningen for resten av året, men varsler at det så langt i andre kvartal er tegn på stabilitet. Reklameomsetningen de første tre ukene i april er på samme nivå som i samme periode i fjor.

Facebook hadde 2,6 milliarder månedlige brukere i gjennomsnitt i mars, 10 prosent flere enn på samme tid i fjor. Den daglige brukerbasen steg 11 prosent til et gjennomsnitt på 1,73 milliarder.

2,99 milliarder mennesker brukte minst én av Facebooks apper minst én gang i mars – Facebook, Instagram, Messenger eller WhatsApp. Det er 11 prosent høyere enn i mars i fjor.

Facebook-aksjen steg 10,4 prosent i etterhandelen på Wall Street etter resultatfremleggelsen.

Microsoft tjener på koronakrisen

IT-giganten Microsoft rapporterer om økt omsetning og fortjeneste i forrige kvartal.

Omsetningen var på 35 millioner dollar, en økning på 15 prosent fra tilsvarende periode i fjor. Overskuddet økte enda mer – 22 prosent – opp til 10,8 milliarder dollar.

Både overskudd og omsetning er høyere enn analytikerne hadde forventet.

– Covid-19 har hatt en minimal innvirkning på selskapets totale salg, skriver selskapet i kvartalsrapporten.

I en pressemelding sier administrerende direktør Satya Nadella at pandemien tvert imot ser ut til å ha hjulpet selskapet, som ifølge ham har gjort «to år med digital transformasjon på to måneder»

Aksjen gikk opp drøyt 1 prosent i etterhandelen.