Se hva som kommer tilbake nå
Her går Porsche mot strømmen.
De siste årene har andelen biler med automatgir økt kraftig. Nå har mer enn 90 prosent av nye biler automat.
Enkelt, lettvint, komfortabelt og deilig for mange. Ikke minst i køkjøring og ved bakkestart.
Men noen mener at man mister mye av kjørefølelsen og "selvråderetten" i bilen når elektronikken styrer også girskiftene. Særlig de som liker å kjøre litt aktivt. Da er ofte en gammeldags clutch og det å bytte plass på tannhjul inne i en boks med en liten stang, fortsatt hellig.
Porsche har høstet mange lovord for sine automatiske PDK-girkasser. Den skal være god til å kjøre bil, den som treffer like godt på girskiftene som denne automatiske dobbeltclutch-girkassa gjør.
Som tilbehør til samme pris
Men det er ikke nødvendigvis bare det det handler om. Men følelser. En følelse av å kjøre – og ikke å bli kjørt.
Derfor relansere Porsche nå en syvtrinns manuell girkasse som kan kan nå bestilles for alle 911 Carrera S og 4S modeller i Europa. Litt mot strømmen der altså, men mange hardcore fans vil bli mer enn glade for dette.
Disse manuelle girkassene vil bli tilgjengelig – som tilvalg – på utvalgte 911-modeller i løpet av kort tid. Etter det vi erfarer vil prisen på bil med PDK-girkasse og manuell være lik.
Dette har du trolig ALDRI tenkt over...
Men biler med manuell girkasse vil veie rundt 35 kilo mindre. PDK-girkassen er 8-trinns, de manuelle girkassene vil være 7-trinns. Manuell girkasser blir kun tilgjengelige sammen med Sport Chrono-pakken. Denne består av ulike kjøremodus, mulighet for race-start og stoppeklokke, for å nevne noe.
En gang var dette noe av det tøffeste du kunne ha på bilen
Ikke helt automatisk
De manuelle 7-trinns girkassene er utstyrt med såkalt turtalls-tilpasning. Et system som automatisk tilpasser turtallet ved girskift, for å få dette smidigere og redusere slitasjen i girkassen ved nedgiringer.
Man kan i tillegg bestille Innodriva, som er et system for en grad av selvkjøring og hastighets-regulerende cruise-control.
Selv om man altså girer selv, er det likevel ikke helt manuelt lenger likevel. Og det er ikke i nærheten av å være gammeldags u-synkronisert gir med behov for mellomgass for å får girdrev og synkroniseringsringer til å treffe perfekt når man skifter gir.
Men vi hilser denne nyheten velkommen og vet at mange entusiaster blir glade for dette!
Les også: Ikke rart Espen gliser hver gang han setter seg bak rattet
Video: Se video av Porsche-klassikeren her