Porsche Taycan koster fra 959.900 kroner i Norge. Nå bekrefter Porsche at en ny og rimeligere modell er på vei.
Porsche Taycan koster fra 959.900 kroner i Norge. Nå bekrefter Porsche at en ny og rimeligere modell er på vei.

Ny modell kan gi kraftig priskutt på drømme-elbilen

Porsche Taycan får mindre batteri og bakhjulsdrift.

Selv uten avgifter er Porsches første elbil, Taycan, langt fra noen rimelig bil hjemme i Norge.

Etter en nylig prisjustering, på grunn av den svekkede kronekursen, er startprisen på innstegsmodellen nå 959.900 kroner – og det før ekstrautstyr.

Tidligere kostet modellen fra 912.900 kroner. Det betyr altså en prisøkning på solide 47.000 kroner.

Toppmodellen, Taycan Turbo S, har på sin side blitt hele 129.000 kroner dyrere – og koster nå fra 1.755.900 kroner.

Bekrefter ny og rimeligere versjon

I dag leveres Taycan i tre ulike versjoner: 4S, Turbo og Turbo S. Helt siden lanseringen av disse, har det vært spekulert hvorvidt Porsche skal slippe en rimeligere utgave.

Nå bekrefter styremedlem i Porsche, dr. Michael Steiner til Car Magazine, at det er en ny og rimeligere Taycan på vei.

Per nå har samtlige Taycan-modeller firehjulsdrift. Den nye utgaven vil få drift på bakhjulene, samt en mindre batteripakke.

– Det er for å gjøre bilen mer tilgjengelig prismessig, spesielt for markeder som ikke trenger firehjulsdrift, slik som Kina, forteller Steiner til Car Magazine.

Han ønsker imidlertid ikke å kommentere hvor mye rimeligere den kommende Taycan-modellen blir.

Uten sammenligning, kan vi jo legge til at prisforskjellen på 911 Carrera og 911 Carrera 4, er drøyt 100.000 kroner.

Avslører: Tesla Cybertruck skal kunne flyte på vann

Interiøret i Taycan er svært påkostet. Her finner du fort godfølelsen.
Interiøret i Taycan er svært påkostet. Her finner du fort godfølelsen.

Opplever stor interesse

Tross stive priser, forteller Brand Experience Manager hos den norske importøren, Maren Helgestuen, at interesse for Taycan er stor i Norge.

– Forhandlerne våre har holdt høyt trykk for å imøtekomme pågangen av prøvekjøringer. Med kundebiler som nå er ute på norske veier, er det gledelig å få tilbakemeldinger om at Taycan innfrir de høye forventningene som mange hadde før markedslansering, sier hun til Broom.

Per 15. mars i år, er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert 80 Porsche Taycan på norske veier. Blant disse er det en overvekt av rimeligste variant: Taycan 4S.

Les vår test av nye Taycan her

Porsche Taycan Turbo S yter opptil 761 hk, og klarer 0-100 km/t på bare 2,8 sekunder.
Porsche Taycan Turbo S yter opptil 761 hk, og klarer 0-100 km/t på bare 2,8 sekunder.

Flere populære biler blir dyrere:

Har du fått med deg Alfa Romeos nye toppmodell?