Slik blir din neste frisørtime

Den endelige smittevernveilederen for frisører er klar. For å redusere smitte vil blant annet ukebladene forsvinne og kaffen utebli.

Mandag får landets 16.000 frisører ta i mot kunder igjen, etter at de har måttet legge bort saksa i seks uker.

Nå er bransjeveilederen for smitteverntiltak på plass, så frisørene vet hvilke tiltak de må oppfylle for at de og kundene skal føle seg trygge.

– For rundt 40 dager siden måtte mange bedrifter stenge dørene, men nå kan mange i det ganske land se frem til å endelig ta en tur til frisøren igjen, åpnet næringsminister Iselin Nybø med å si på pressekonferansen torsdag.

Tre søyler

Avdelingsdirektør Line Vold i Folkehelseinstituttet forteller at den nye smittevernveilederen for virksomheter med en-til-en-kontakt er basert på tre hovedsøyler.

– Den første er at alle som er syke skal holde seg hjemme eller borte fra jobb. I tillegg skal alle ha god hygiene og rengjøring. Den siste søylen baserer seg på tiltak som ivaretar avstand mellom personer, sier Vold.

Folkehelseinstituttet mener at tiltakene samlet gode tiltak som er effektive for å stoppe smitten.

Direktør Bjørn Guldvog i Helsedirektoratet og helse- og omsorgsminister Bent Høie var også til stede på pressekonferansen.

Ikke server drikke

Blant de nye tiltakene som ble presentert torsdag ble det uttalt at alt av magasiner og ukeblader skal pakkes bort.

– I tillegg skal man ikke servere drikke kundene. Alle kunder skal ha en meter avstand mellom seg og det samme gjelder mellom de ansatte, sier Vold.

Kunder oppfordres også til å stille med rent hår, hud eller skjegg hvis det ikke går an å vaske på stedet.

Krav til smittesporing

Hun forteller at alle bedrifter som velger å åpne må ha etablere en effektiv måte å gjøre smittesporing på.

– Derfor må alle føre oversikt over kunder som har mottatt behandlinger to uker tilbake i tid, forteller Vold.

Det anbefales ikke bruk av munnbind eller hansker utover situasjonene hvor dette vanligvis benyttes. Dersom man likevel vil benytte slikt utstyr, må lederen i virksomheten sørge for at de ansatte gis opplæring i korrekt bruk av dette.

Det er den enkelte virksomhet som er ansvarlig for å vurdere om behandlingen tilfredsstiller grunnleggende krav til smittevern, og dermed kan tilbys.

Ikke bruke mobil

Kunder må også vaske eller rengjøre hendene med Antibac ved ankomst.

Kundene får ikke bruke mobiltelefon i salongen.

– Mobil er en mulig smittekilde og skal ikke brukes når du er i salong, heter det.

Det oppfordres også blant annet til å unngå kø og sørge for minst mulig ventende kunder i lokalet.

Måtte permittere 35

KLAR: Irene Stana (49) måtte permittere sine 35 ansatte da tiltakene mot koronasmitten kom. Nå er hun klar til å åpne salongene igjen. Foto: Robert Reinlund/ TV 2
KLAR: Irene Stana (49) måtte permittere sine 35 ansatte da tiltakene mot koronasmitten kom. Nå er hun klar til å åpne salongene igjen. Foto: Robert Reinlund/ TV 2

Frisør og grunder Irene Stana (49), som har grunnlagt frisørkjeden Floke og driver flere salonger og et franchise-selskap, er en av mange som puster lettet ut i dag.

Hun kan begynne å studere veilederen med smitteverntiltakene, før hun igjen åpner sine åtte salonger mandag.

Da beskjeden kom 12. mars om at alle landets frisører måtte stenge, var Stana nødt til å permittere alle sine 35 ansatte.

– Jeg måtte holde meg for ikke å begynne å gråte. Jeg har satset all min tid, helse og penger på dette - prosjektet mitt. Så når du får beskjed om at nå er det slutt, blir du veldig hjelpeløs, sa Stana til TV 2 tidligere.

Men i dag felles ingen tårer, isteden er 49-åringen ett eneste stort smil.

– Det blir utrolig godt å møte igjen både kunder og ansatte, sier Stana.

Mor lager munnbind

Folkehelseinstituttet har i samarbeid med fagforeninger for frisør- og hudpleiebransjen utarbeidet smitteverntiltak.

For kundene:

  • Kom bare hvis du er frisk. Hvis du føler deg dårlig, eller har luftveissymptomer, skal du ikke gå til behandling.
  • Kunder oppfordres også til å stille med rent hår, hud eller skjegg hvis det ikke går an å vaske på stedet.
  • Vis hensyn og hold god avstand til andre kunder.
  • Alle kunder skal vaske eller rengjøre hendene med Antibac ved ankomst.
  • Mobil er en mulig smittekilde og skal ikke brukes når du er i salong.
  • Kunden må gi tilbakemelding til salongen om man blir smittet av covid-19.
  • Unngå kontant betaling. Betal med kort/vipps eller faktura.

For de ansatte:

  • Salongene skal informere kunder om tiltak for å begrense smitte og hvilke betingelser som gjelder for å få tjenesten når man bestiller time. Informasjonsplakat/-skjerm om smittevern og bedriftens smitte- og hygieneregime skal være lett synlig ved inngangsparti.
  • Unngå kø. Hovedregelen er at man anbefaler avtalte timer og minst mulig ventende kunder og drop-in. Bedriften må lage rutiner slik at færrest mulig kunder som ikke er under behandling, venter i lokalet.
  • Det skal lages oppslag der man oppfordrer kunder til ikke fysisk å ta på salgsprodukter.
  • Det ikke skal serveres mat og drikke eller være aviser, ukeblader og lignende i lokalene.
  • Salongene skal medvirke til kommunelegens smittevernsarbeid dersom en ansatt får påvist covid-19, ved å dele oversikt over timer/kunder, samt kontaktinformasjon til kunder og ansatte.
  • Salongene skal ha rutiner for hvordan kunder kan kontaktes dersom det er nødvendig for smittevernsarbeidet. Salongene skal ha oversikt over kunder to uker tilbake i tid, inkludert kontaktinformasjon.
  • Salongene skal ha oversikt over hvilke kunder hver enkelt ansatt har hatt kontakt med. Det er viktig at bedriften har dokumentasjon og registrerer personalia på kunder med telefonnummer. Drop-in kunder skal fylle ut skjema med navn og telefonnummer der man gir egenerklæring på at man ikke har symptomer på covid-19.
  • Salongene blir hyppig rengjort. Det legges særlig vekt på rengjøring av alle berøringsflater. Brukt utstyr må rengjøres mellom hver kunde.
  • Ordinære klippebehandlinger, farge- og kjemibehandlinger utføres med det verneutstyr som normalt brukes for denne type behandling.
  • Det anbefales ikke bruk av munnbind eller hansker utover situasjonene hvor dette vanligvis benyttes. Dersom man likevel vil benytte slikt utstyr, må lederen i virksomheten sørge for at de ansatte gis opplæring i korrekt bruk av dette.
  • Virksomhetene bør vurdere å redusere eller midlertidig fjerne behandlingstilbud som innebærer nær ansikt-til-ansikt kontakt og som derfor innebærer økt smitterisiko.
  • Det skal være minst 1 meter avstand mellom hver ansatt, med unntak av veiledning av lærlinger. Det må også være minst 1 meter mellom kundene, både på venterom og under behandling.
  • Ansatte over 65 år frarådes å jobbe per 27. april fordi disse regnes som særlig utsatt for risiko. Andre ansatte i risikogruppe definert av FHI må ta kontakt med lege for å avklare sin situasjon. Ansatte skal ikke møte på jobb dersom de har luftveisplager eller koronasymptomer.
  • Salongene skal dokumentere at smittevern og hygienebestemmelsene er gjennomgått, og at prosedyrer er utarbeidet og følges.
  • Bedrift og ansatte anbefales å vurdere om det er mulig å jobbe på forskjellige tider slik at bedriften reduserer muligheten for lockdown dersom det kommer smitte blant ansatte.

Kilde: NHO Service og Handel og Helsedirektoratet

Hun har bestemt seg for å gå ett steg lenger enn myndighetens retningslinjer. Det har hun fått moren sin til å bidra med.

– Selv om det ikke blir et påbud om å bruke munnbind, er det greit å ha til de kundene som er ekstra bekymret. I og med at munnbing både er vanskelig å få tak i, samt at vi er en grønn bedrift som har fokus på å være miljøvennlige, har jeg fått moren min til å sy opp en del - så vi har liggende klart, sier frisørgrunderen.

Før frisørene hennes får returnere til salongene mandag setter Stana det som et krav at alle hennes ansatte har tatt Norske Frisør- og Velværebedrifters e-læringskurs om smittevern, samt Folkehelseinstituttets webinar.

– Forståelse og kunnskap om smittevern er veldig viktig både for ansatte og for våre kunder, sier Stana.

Åpne gradvis

Det er Folkehelseinstituttet, i samarbeid med blant annet Fagforbundet Frisørenes Fagforening og Norske Frisør- og Velværebedrifter (NFVB), som har utarbeidet smitteverntiltakene.

– Bransjen har til vanlig et strengt hygienisk regelverk. Nå får vi et smittevern i stort omfang som er nytt for oss. Salongene vil åpne gradvis og kontrollert, sier leder Anne Mari Halsan av NFVB i NHO Service og Handel.

De representerer 1300 frisør og hudpleiebedrifter.

Ikke tilbake til normalen

Leder Vivian Jacobsen i Fagforbundet Frisørenes fagforening er svært glad for at hennes medlemmer nå kan komme tilbake i jobb.

Samtidig ber hun om at både frisører og kunder legger vekt på smittevern.

– Alle må ha forståelse for at åpningen av frisørsalongene ikke betyr at vi er tilbake til normalen. Vi må ha en forsiktig og kontrollert oppstart, sier Jacobsen.