KLAR: Avdelingsleder Jette Raakjær ved Josefssons Frisør, avdeling Liertoppen, vasker ned hele salongen og gleder seg til å ta i mot kundene igjen mandag.
KLAR: Avdelingsleder Jette Raakjær ved Josefssons Frisør, avdeling Liertoppen, vasker ned hele salongen og gleder seg til å ta i mot kundene igjen mandag. Foto: Ingvill Drægni/ TV 2

Får straks åpne igjen etter seks uker:

– Herlighet som vi gleder oss

16.000 frisører venter nå spent på veileideren, som sier hvordan de kan ta i mot kundene på en trygg måte. – Jeg lurer på om det er vi eller kundene som gleder oss mest, sier Jette.

I snart seks uker har frisørsalongene vært stengt, siden regjeringen 12. mars innførte de strengeste tiltakene Norge har sett i fredstid.

Mens helsedirektoratet, i samarbeid med Folkehelseinstituttet og Norske frisør-og velværebedriffter (NFVB), jobber intenst for å få på plass bransjeveilederen for smitteverntiltak for frisør -og velværesalonger, er det like stor aktivitet ute i de mange tusen frisørsalongene i vårt langstrakte land.

På Liertoppen kjøpesenter i Lier i Viken er gitteret på Josefsson frisørsalong halvveis nede, men på innsiden slår eimen av både rengjøringsmidler og desinfisering i mot deg.

Her står avdelingsleder Jette Raakjær og verneombud Annette Gunnestad med hodet langt nede i vaskebøttene.

Stort savn

De rengjør salongen, som om de aldri har gjort noe annet, mens de gleder seg vilt til å se igjen kundene sine.

– Jeg har vært her i 30 år og som frisør får man et tett forhold til kundene. De blir nesten som familie. Så det er jo klart vi savner dem, sier Raakjær.

Selv om de gleder seg veldig til å åpne dørene igjen, er de svært tydelige på klare smittevernregler.

STORVASK: Annette Gunnestad skurer hårtørkerne, så alt er klart til de kan ta i mot kundene igjen. Foto: Ingvill Drægni/ TV 2
STORVASK: Annette Gunnestad skurer hårtørkerne, så alt er klart til de kan ta i mot kundene igjen. Foto: Ingvill Drægni/ TV 2

– Hele kjeden vår, med fem salonger og 80 ansatte, innførte egne smittevernregler allerede i begynnelsen av mars. Og mens salongene har vært stengt, har ledelsen jobbet fram fire-fem ulike scenarioer som kan være aktuelle for å trygge både våre ansatte og kundene, sier Raakjær.

Rørende

Blant de 24 frisørene på avdelingen på Liertoppen, er det noen få som ikke returnerer til jobb i starten da de er i risikogrupper.

– Jeg har vært tydelig på at dette må hver og en kjenne på selv, alle skal føle at det er trygt å komme på jobb. Det har vært fantastisk, oppi det hele, å se de ansattes vilje til å stå på for både bedriften og kundene våre, jeg blir rett og slett rørt, sier avdelingslederen og sender et varmt smil til sin eneste kollega i salongen akkurat nå.

Raakjær ser fram til at bransjeveilederen er på plass, slik at de vet konkret hvilke regler de skal forholde seg til framover. Helsedirektoratet har forespeilet at veilederen vil bli lagt fram torsdag.

Selv om frisørene ennå ikke vet hva veilederen for smitteverntiltak vil inneholde, regner de med at obligatorisk hårvask, god avstand mellom kundene og et tillegg for ekstra hygienetiltak vil bli standard.

– Heldigvis har vi store lokaler, slik at vi har mulighet til å holde både en og to meters avstand mellom kundene, sier Raakjær.

Til alle døgnets tider

Mens vaskeklutene går grundig over alle flater, står ikke munnen stille på de to kollegene.

TOM STOL: Jette Raakjær gleder seg veldig til det skal sitte kunder i de tomme stolene deres. Foto: Ingvill Drægni/ TV 2
TOM STOL: Jette Raakjær gleder seg veldig til det skal sitte kunder i de tomme stolene deres. Foto: Ingvill Drægni/ TV 2

De fleste vet at frisører er glad i å prate. Da kan man bare tenke seg hvor mye gull de har på lager, etter seks uker uten kunder.

På disse seks ukene skulle Annette Gunnestad hatt 137 kunder.

Nå er hun overklar for at bransjeveilederen skal komme på plass, så hun vet hvordan de kan få jobbe trygt og kan ringe rundt og booke inn kundene sine.

– Kundene har kontaktet oss til alle døgnets tider i denne perioden, så det er helt åpnebart at de er like klar til å møte oss som vi dem. Det er godt å kjenne seg ettertraktet og så privilegert som vi faktisk er. Nå håper jeg bare de husker på at hver av oss bare har to hender, sier Gunnestad og ler.

Nervepirrende

Administrerende direktør Anne Mari Halsan i Norske frisør-og velværebedriffter (NFVB) forteller om en intens pågang fra deres medlemmer, som har mange spørsmål om hvordan de skal få jobbe framover.

Halsan innrømmer at hun er like spent som de to frisørene på Liertoppen.

SPENT: Administrerende direktør Anne Mari Halsan i Norske frisør-og velværebedriffter er spent på bransjeveilederen.
SPENT: Administrerende direktør Anne Mari Halsan i Norske frisør-og velværebedriffter er spent på bransjeveilederen.

– Det har vært intense dager med forarbeidene til bransjeveilederen. Og morgendagen er like nervepirrende for for meg som alle andre, sier Halsan.

Hun syns det er nesten rørende å høre fra frisører hvor mye de gleder seg til å jobbe med kundene sine igjen.

– Vi har alltid visst at forholdet mellom kunde og frisør har en stor psykososial betydning for mange. Men denne perioden har gjort oss ekstra bevisst på nettopp det, sier hun.

Tror ikke vi følger Danmark

Halsan er glad myndighetene gjør en grundig jobb, og er så presise som mulig i retningslinjene, når de nå lager et nytt lovverk med smitteverntiltak.

– Når veilederen foreligger får bransjen hektiske dager for å få på plass tiltakene, før salongene kan åpne dørene mandag. Men alle ønsker det samme: Å ivareta både kundene og de ansattes sikkerhet, sier Halsan.

I Danmark fikk frisørsalongene åpne dørene igjen mandag denne uken, men ikke salonger som ligger i kjøpesentre – de får trolig først åpne 10. mai.

Selv om myndighetene her til lands har fulgt vårt naboland tett smitteverntiltak, tror ikke Halsan i NFVB at norske myndigheter vil gjøre forskjell på frittstående salonger og salonger på kjøpesentre.

– På dette punktet opplever jeg norske myndigheter som mer logiske enn de danske, sier Halsan.