KORONASVINDEL: Kriminelle gjør det de kan for å lure deg under koronakrisen. NorSIS har laget en nettside som skal hjelpe deg med å avsløre hva som er svindel. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
KORONASVINDEL: Kriminelle gjør det de kan for å lure deg under koronakrisen. NorSIS har laget en nettside som skal hjelpe deg med å avsløre hva som er svindel. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

Titusener av nordmenn har latt seg lure – slik unngår du å gå i fella

Svindlere gjør alt de kan for å utnytte koronakrisen. En fersk undersøkelse viser at mange lar seg lure.

Mye har blitt annerledes etter utbruddet av koronaviruset. Folk er mer hjemme, og vaner har endret seg. Disse endrede vanene er kriminelle bevisste på, som utnytter koronakrisen til å lure nordmenn.

I en representativ undersøkelse YouGov har utført for NorSIS og Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR), kommer det frem at hele 15 prosent av den norske befolkningen over 18 år har opplevd koronarelatert svindel.

Hver fjerde av disse oppgir at svindelen har hatt en økonomisk, digital eller sikkerhetsmessig konsekvens.

– Undersøkelsen tyder på at flere hundre tusen nordmenn har mottatt denne type svindelforsøk, og at titusener har blitt lurt de siste ukene, sier seniorrådgiver Vidar Sandland i NorSIS.

– Det sier noe om behovet vi alle har for informasjon som hjelper oss å avdekke hva som er et svindelforsøk. Særlig siden denne typen svindel sannsynligvis vil øke i omfang fremover, sier eksperten.

Nettside med svindel-eksempler

Sammen med NSR har NorSIS laget en nettside med informasjon om hvordan du best beskytter deg mot svindelmetodene de kriminelle bruker akkurat nå. På nettsiden finner du også en oversikt over flere av de vanligste svindelforsøkene som er i omløp, med råd om hvordan du bør forholde deg til disse.

Blant svindelmetodene NorSIS advarer mot nå er Netflix-svindel, fakturasvindel og datingside-svindel.

– Vi ser mye pornorelatert svindel for tiden. De kriminelle truer med at de angivelig sitter på opptak av deg som ser på porno. Det er også en del svindel gjennom falske datingsider, hvor man lures til å kjøpe abonnement, sier Sandland.

Nordmenn ser mer enn vanlig på porno under koronakrisen, noe svindlerne gjør det de kan for å utnytte.

– Mange sitter hjemme i disse dager, og derfor treffer slike svindelmetoder flere, sier Sandland.

– Ideen med nettsiden vi har laget er at dersom du for eksempel mottar en e-post fra det som ser ut til å være Netflix, kan du gå inn på nettsiden og søke på stikkordet «Netflix». Da vil du få opp bilder og eksempler på hvordan Netflix-svindel ser ut, slik at du blir i bedre stand til å finne ut om en e-post er svindel eller ikke, sier Sandland.

– Viser hvor raskt kriminelle snur seg rundt

De fleste svindelforsøkene skjer nå via epost eller SMS. Sandland sier det som regel er forsøk på phishing, med mål om å lure deg til å oppgi personlige opplysninger.

– Mange av disse truslene tilpasses koronasituasjonen. Det illustrerer hvor raskt de kriminelle snur seg rundt og utnytter denne krisen der mange sitter på hjemmekontor alene og er usikre på hva som er reelt og hva som er et svindelforsøk, sier Sandland.

Av de 15 prosentene som har opplevd koronarelatert svindel, svarer altså én av fire at det har hatt en økonomisk, digital eller sikkerhetsmessig konsekvens.

For de fleste har det gått utover dem selv eller husstanden de tilhører, mens 12 prosent oppgir at konsekvensen har rammet virksomheten hvor de jobber.

I undersøkelsen svarer også to av ti ansatte på hjemmekontor at de ikke varsler noen om svindelforsøk de blir utsatt for, og bare én av fire oppgir at deres virksomhet har interne prosedyrer som de følger.

– At bare en av fire opplever at virksomheten de jobber for har interne prosedyrer for å håndtere denne typen sikkerhetshendelser, er selvsagt altfor dårlig. Samtidig er det dessverre ikke overraskende, sier administrerende direktør Odin Johannessen i Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR).

Etterlyser rutiner

Johannessen mener tallene i undersøkelsen sier noe om behovet for en god sikkerhetskultur med prosedyrer de ansatte har god kjennskap til.

Den siste Mørketallsundersøkelsen fra NSR fra 2018 tyder på at rundt fire av ti norske virksomheter står uten et rammeverk eller styringssystem for informasjonssikkerhet. Det kan få store konsekvenser, advarer Johannessen.

– Blir en ansatt lurt til å klikke på en ondsinnet lenke, kan det få store økonomiske konsekvenser for hele virksomheten, spesielt om man ikke har rutiner for å håndtere sikkerhetsbruddet når det oppstår.

– I verste fall kan dette gå ut over troverdigheten til virksomheten overfor deres kunder. For å gjøre skaden minst mulig er det derfor avgjørende at de ansatte kjenner varslingsrutinene, understreker Johannessen.