Kinesisk elbil har fått fart på salget: – De fleste velger toppmodellen

Selger bedre enn Tesla Model X.

MG ZS EV har bare vært i salg rundt tre måneder. På den tiden har nykommeren likevel solgt bedre enn for eksempel Tesla Model X.
MG ZS EV har bare vært i salg rundt tre måneder. På den tiden har nykommeren likevel solgt bedre enn for eksempel Tesla Model X.

Med en startpris på 239.890 kroner, er kinesiske MG ZS EV blant de billigste elbilene du får kjøpt i Norge i dag.

Siden introduksjonen mot slutten av januar i år, opplyser den norske importøren at responsen har vært veldig bra.

Så langt i år har nemlig den elektriske kompakt-SUVen, eller crossoveren, solgt 299 eksemplarer her hjemme. Det er faktisk like mange som Jaguar har solgt av sin I-Pace, og hele 153 flere enn Tesla Model X.

– Dette er vi naturligvis godt fornøyd med. Nå har vi 23 MG-forhandlere rundt om i landet, og vi forventer å nå salgsmålet i år, om å utlevere 2.000 biler, forteller Dag Asbjørnsen hos importøren, Norwegian Mobility Group.

Velger toppmodellen

Nye MG ZS EV er utstyrt med en batteripakke på 44,5 kWt, som bidrar til en rekkevidde på 263 kilometer etter WLTP-normen.

Videre leveres bilen i to utstyrsnivåer, comfort eller luxury. For sistnevnte må du bla opp 20.000 kroner ekstra. Da får du blant annet panoramasoltak, elektriske seter med varme, 17-toms felger, blindsonevarsler og ryggekamera.

Og det er nettopp denne versjonen de fleste nordmenn velger.

– Luxury-utgaven er mest populær. Prisforskjellen er ikke så stor, og det viser seg at mange setter pris på det ekstra utstyret, sier Asbjørnsen til Broom.

Interiøret på ZS EV er oversiktlig, materialvalgene bærer preg at dette er en rimelig bil.
Interiøret på ZS EV er oversiktlig, materialvalgene bærer preg at dette er en rimelig bil.

Elbilene vi gleder oss ekstra til i år

Beholder prisen

Han legger til at mange ZS EV-kunder er førstegangs elbil-eiere, og at kjøperne er noe yngre enn snittet av en vanlig nybil-kjøper.

Den siste tiden har vi sett at svært mange bilimportører hjemme i Norge har justert prisene sine opp på en rekke modeller, blant annet som følge av en svekket kronekurs.

På spørsmål om MG planlegger prisjustering på sin elbil, er Asbjørnsen klar:

– Det har vi ingen planer om på nåværende tidspunkt. For oss er det viktig å holde prisene nede, spesielt fordi vi fremdeles er i en introduksjonsfase, poengterer han.

Elmotoren yter 143 hk og bilen gjør unna 0-100 km/t på 8,2 sekunder.
Elmotoren yter 143 hk og bilen gjør unna 0-100 km/t på 8,2 sekunder.

Varsler prissjokk på populær elbil

Broom har testet nykommeren i Norge – her kan du lese mer om vårt møte med bilen:

Her er MG ZS EV på plass i Norge: