UTSIKKER FREMTID: Et Norwegian-fly går inn for landing på Gardermoen flyplass. Hvor selve selskapet lander i fremtiden, er det ingen som kan forutsi i dag.
UTSIKKER FREMTID: Et Norwegian-fly går inn for landing på Gardermoen flyplass. Hvor selve selskapet lander i fremtiden, er det ingen som kan forutsi i dag. Foto: Erlend Aas / NTB Scanpix

NHH-PROFESSOR OG FLYEKSPERT:

– Slutt for populære Norwegian-tilbud

Det er kortsynt når ikke Sverige og Danmark synes å ha vært veldig aktive for å hjelpe Norwegian med krisepakke, mener NHH-professor. Konsekvensen nå er en definitiv slutt på populære og rimelige langdistanseturer med Norwegian.

– Det er vanskelig å se for seg Norwegian i samme utgave i fremtiden. Og nordmenn kan nok se langt etter de populære langdistansetilbudene, sier Frode Steen, flyekspert og professor ved NHH

Han mener dette er konsekvensen, også fordi selskapet, ifølge Steen, neppe tjente penger på langdistanse.

– I den grad vi er blitt vant til et bedre rutenettverk på langdistanse spesielt, vil nok en restrukturering merkes, sier Steen til TV 2.

Ifølge professoren tvinges selskapet nå til å fokusere mer på den delen de tjente gode penger på.

– Det er det europeiske og ikke minst det nordiske markedet i fremtiden.

Flere vil bli rammet

– Norwegian beholder lisenser og ønsker åpenbart å komme tilbake, men de må altså gjøre denne drastiske handlingen i mangel av likviditet til å holde de permitterte i gang. Dette vil trolig ramme flere flyselskap fremover, sier Steen.

Han erkjenner at det er vanskelig å se alle konsekvensene av det som nå har truffet Norwegian med full kraft.

– Så kan man spørre seg hva som eventuelt skulle til for å unngå dette. Når for eksempel Sverige og Danmark ikke synes å ha vært veldig aktive når det kommer til å hjelpe Norwegian med sin krisepakke til flyselskapene, synes dette kortsynt, mener Steen.

Professoren påpeker at Norwegian og SAS har stått for bærekraftig konkurranse i Norden og at koronakrisen nå har satt dem på bakken.

– At det er nødvendig er en ting, men i likhet med alle andre yrkesgrupper som har fått et "arbeidsforbud", det være seg frisører i Norge eller flykapteiner i Sverige, er det et politisk påbud og de Nordiske statene har et ansvar for å avhjelpe problemet, sier Steen.

Han sier at dersom alle land skal bare støtte "egne selskap", så faller lavkostselskapene mellom to stoler.

– De er store, de har vært avgjørende og er fremdeles viktige for prisbildet, men de hører i mindre grad hjemme i enkeltland.

– Ta Ryan Air. Skal resten av Europa tenke at dette er et irsk problem? I så fall vil selv Ryan kunne gå konkurs om krisen vedvarer lenge nok. Vi må tenke lengre enn nasjonale grenser for å ivareta denne næringen. Når det kommer til Norwegian har også Sverige og Danmark et ansvar – ikke bare Norge siden vi har hovedkontoret, forklarer Steen.

Steen tror et "nytt" Norwegian vil være viktig i det nordiske markedet i en fremtidig normalsituasjon.

– Før krisen inntraff viste de gode tegn på at forretningsmodellen fungerte, med høyere inntjening, gode kapasitetsutnyttelsestall og fortsatt høyt fokus på kostnader.

– Full stopp

I pressemelding mandag skriver selskapet at Covid-19 har påvirket luftfarten og reiselivet i svært stor grad gjennom myndighetspålagte reiserestriksjoner og nærmest full stopp i etterspørselen.

– Dette er den verste krisen flybransjen noensinne har opplevd, og vi har gjort alt vi kan for å unngå dette som nå skjer med våre datterselskaper i Sverige og Danmark, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.

FLYEKSPERT: Professor i markedsøkonomi ved NHH Frode Steen har fulgt flybransjen tett i mange år.
FLYEKSPERT: Professor i markedsøkonomi ved NHH Frode Steen har fulgt flybransjen tett i mange år. Foto: Ørnulf Riisnæs

Konsekvensen er at selskapet har måttet kansellere nesten alle flygninger og samtidig dekke personalkostnader i flere land.

Norwegian opplyser at selskapet har gjennomført en rekke tiltak for å redusere kostnader, men dessverre har pilot- og kabinselskapene i Sverige og Danmark i dag blitt begjært konkurs.

Morselskapet Norwegian og pilot- og kabinselskapene i Norge er ikke berørt.

Norwegians fire datterselskap Pilot Services Sweden AB, Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Cabin Services Denmark ApS og Norwegian Air Resources Denmark LH ApS, er begjært konkurs.

Staten tar mer av regningen

I Norge har man permitteringsmuligheter som innebærer at staten står for lønnskostnadene i en permitteringsperiode.

DYSTRE NYHETER: Konsernsjef i flyselskapet Norwegian, Jacob Schram, kom med dystre nyheter mandag.
DYSTRE NYHETER: Konsernsjef i flyselskapet Norwegian, Jacob Schram, kom med dystre nyheter mandag. Foto: Stian Lysberg Solum

– Dessverre finnes ingen slike tilsvarende permitteringsmuligheter i Sverige og Danmark, hvilket betyr at kostnader ville fortsette selv om piloter og kabinpersonale ikke er i arbeid, skriver Norwegian i pressemeldingen.

Norwegians flyselskap med driftstillatelse i Sverige, Norwegian Air Sweden (NSE), er ikke berørt.

Norwegian har 54 svenskregistrerte fly og en driftstillatelse i Sverige. Norwegian har ikke gjennomført noen flygninger i Sverige eller Danmark på flere uker som følge av Covid-19.

– I likhet med våre konkurrenter, har vi bedt om statlig støtte både i Sverige og Danmark. Den første formelle søknaden til svenske myndigheter ble sendt for en måned siden, men det er fremdeles ikke kommet konkrete forslag til likviditetstiltak. Vi har ikke tid til å vente, for denne krisen er akutt, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.

Disse selskapene begjæres konkurs:

  • Pilot Services Sweden AB
  • Norwegian Pilot Services Denmark ApS
  • Norwegian Cabin Services Denmark ApS
  • Norwegian Air Resources Denmark LH ApS

Norwegian har også sagt opp avtalen med selskapet OSM Aviation og Rishworth som følge av at behovet for piloter og kabinansatte nå nærmest er ikke-eksisterende.

Totalt påvirker dette totalt 1571 piloter og 3134 kabinansatte i Sverige, Danmark, Finland, Spania, Storbritannia og USA. De rundt 700 pilotene og 1300 kabinansatte med base i Norge, Frankrike og Italia berøres ikke av dette.

Konkursdomstoler og konkursforvaltere i de respektive landene vil nå ta saken videre.