Etter at du har byttet hjul og kjørt litt på de nye, er det svært viktig at du etterstrammer hjulboltene. Glemmer du det, kan du bli en av de flere hundre som hvert år ender opp på tre hjul. Foto: Gjensidige.
Etter at du har byttet hjul og kjørt litt på de nye, er det svært viktig at du etterstrammer hjulboltene. Glemmer du det, kan du bli en av de flere hundre som hvert år ender opp på tre hjul. Foto: Gjensidige.

Glemmer en liten detalj – så står bilen plutselig på tre hjul

Gjør skade for flere millioner årlig.

Vi er midt i sesongen for dekkskift. Nå skal vinterdekkene av – og sommerdekkene på.

Uansett om du setter bort jobben eller om du gjør den selv: Én ting er det veldig viktig at du husker, nemlig å etterstramme hjulboltene etter at du har kjørt et lite stykke.

I løpet av de neste månedene vil nemlig mange bilister miste nylig påskrudde sommerhjul i fart – og skade bilen sin.

– Hvert år rykker bilbergere ut for å hjelpe fortvilte bileier på tre hjul. På grunn av løse hjulbolter har det fjerde hjulet rullet sin egen vei, sier bilekspert Jan Fleinsjø i forsikringsselskapet Gjensidige.

Snittskade på 20.000 kroner

Flere hundre bileiere opplever dette hvert år, viser beregninger Gjensidige har gjort.

– Skjer dette under fart, kan de materielle skadene bli store, sier Fleinsjø.

En slik skade vil variere i omfang, men snittskaden ligger på rundt 20.000 kroner. På årsbasis ruller dekk sine egne veier og gjør skade for mange millioner kroner.

Nå kommer de frekke dekktyvene

Hvert år opplever flere hundre bileiere å miste ett av hjulene på bilen sin. Som oftest skjer det kort tid etter dekkskift. Derfor er det utrolig viktig å etterstramme alle boltene etter at du har kjørt noen mil. Foto: Scanpix
Hvert år opplever flere hundre bileiere å miste ett av hjulene på bilen sin. Som oftest skjer det kort tid etter dekkskift. Derfor er det utrolig viktig å etterstramme alle boltene etter at du har kjørt noen mil. Foto: Scanpix

Vibrering i rattet

– Uansett om du skifter hjul selv eller hos en dekkforhandler, er det viktig å etterstramme hjulbolter etter noen mil. Å miste et hjul under kjøring kan få alvorlige konsekvenser. En ting er de materielle skadene, men hva om en mister styringen og treffer et menneske, advarer bileksperten.

Forhjulene er mest utsatt. Begynner bilen å riste eller en kjenner vibrering i rattet, er dette tegn på at noe er galt med hjulene. Da gjelder det å stoppe så fort som overhodet mulig.

For sikkerhets skyld bør du også ha med en hjulvinne i bilen, i alle fall de første dagene etter at du har byttet hjulene. Da vil du kunne stoppe og etterstramme boltene med en gang du eventuelt merker at noe er galt.

LES MER: Bilen begynte å riste – så mistet Joakim all kontroll

Når de nye dekkene er på plass, er det også svært viktig å sjekke at de har riktig dekktrykk. Det kan du gjøre hjemme hvis du har utstyr til det, eller du kan kjøre til nærmeste bensinstasjon.
Når de nye dekkene er på plass, er det også svært viktig å sjekke at de har riktig dekktrykk. Det kan du gjøre hjemme hvis du har utstyr til det, eller du kan kjøre til nærmeste bensinstasjon.

Gode råd ved dekkskift

  • Sjekk at du har nok mønsterdybde – Sommerdekk skal ha minimum 1,6 mm mønsterdybde.
  • Er dekket noen år, er egenskapene betydelig redusert, selv om dekket ser nytt ut. Da kan det være på tide å skaffe nye dekk.
  • Bilen må stå flatt og les bruksanvisningen ved bruk av jekk. Feil bruk kan bli svært kostbart.
  • Sjekk lufttrykket.
  • Etterstram boltene etter cirka 50 kilometer.

Derfor er det så viktig, se video under: