USA: Anne Holm skulle egentlig ha vært tilbake i Norge 5. april.
USA: Anne Holm skulle egentlig ha vært tilbake i Norge 5. april. Foto: Privat

Kronisk syke Anne (24) er strandet i USA uten medisiner hun trenger: – Jeg klarer ikke gå, stå eller kle på meg selv

Korona-situasjonen i USA har gjort hverdagen til Anne Holm svært vanskelig.

Holm reiste til USA for å møte kjæresten sin 11. februar. Planen var at hun skulle reise hjem igjen 5. april.

Hun reiste dermed til USA to uker før det første bekreftede smittetilfellet i Norge.

– Ting utviklet seg ganske raskt med tanke på koronaviruset, og i midten av mars fikk jeg vite at flyet mitt var kansellert.

24-åringen har leddgikt og bechterevs. Dette er to kroniske sykdommer som påvirker leddene i kroppen, blant annet ved å skape betennelser. Også senene blir påvirket av bechterevs, noe som skaper smerter og stivhet i kroppen.

– Leddene mine hovner opp og er veldig vonde, og dette påvirkes veldig av den stressende situasjonen jeg er i. Jeg har vært hos legen to ganger her borte for å få kortison slik at hevelsene går ned, men jeg mangler fortsatt medisiner.

Frykter regningen

I Norge drar trønderen på sykehuset hver syvende uke for å få intravenøs medisin.

– Jeg trodde ikke jeg skulle være i USA så lenge, så nå er jeg flere uker på overtid med behandlingen. Jeg har betennelser i alle store ledd og ligger for det meste i sengen med store smerter. Kroppen min reagerer veldig dårlig på dette. Jeg klarer ikke gå, stå eller kle på meg selv. Jeg må ha hjelp til absolutt alt.

Når frykter hun varige mén om hun ikke snart får medisinene hun trenger.

– Hvis jeg ikke kommer meg til Norge snart, eller får medisinene jeg trenger, vil jeg være i veldig store smerter. Mine ledd kan bli ødelagt på grunn av betennelsene som ikke blir behandlet. Jeg er 24 år, og tanken på at leddene mine blir ødelagte og slitte før jeg er 40 år... Det er ganske skremmende å tenke på.

Reiseforsikringen fra Gjensidige dekket det første legebesøket hennes, men ifølge Holm fikk hun en nedslående beskjed etter det.

– De sa at de ikke kan dekke medisinsk behandling fordi jeg er kronisk syk fra før. Dette fikk jeg ikke vite før jeg allerede var her. Jeg ante fred og ingen fare, men så står jeg plutselig her og kan ikke få den hjelpen jeg trenger fordi jeg er syk. Jeg syns det er trist.

Holm fikk til slutt tak i noen tabletter, som hun betalte for fra egen lomme. Nå er hun redd for at hun må kjøpe den intravenøse medisinen også, som trolig er i en helt annen prisklasse.

– Jeg går på arbeidsavklaringspenger (AAP) fra NAV. Jeg har ikke mye penger, og derfor går det hardt utover min økonomi. Jeg må jo betale husleie og alle andre faste utgifter i Norge, samtidig som jeg er i USA og betaler for hverdagslige ting her også.

– Misforståelser

TV 2 har sett dokumentasjon på samtalene mellom Holm og forsikringsselskapet, som strekker seg fra mars til april. Korrespondansen skjer gjennom Gjensidiges nettside, samt over mail, telefon og sms.

Allerede torsdag 9. april får hun skriftlig beskjed om at utgifter til faste medisiner ikke blir dekket. Ifølge Holm fikk hun samme beskjed da hun snakket med kundebehandlere på alarmsentralen til Gjensidige.

Etter at TV 2 kontaktet Gjensidige, sier Holm at forsikringsselskapet snudde.

Forsikringsselskapet ønsker ikke å gå i detaljer på denne enkeltsaken, men kommunikasjonssjef i Gjensidige, Pål Rune Eklo, tror det hele handler om misforståelser mellom kunden og dem.

Disse misforståelsene skal i hovedsak handle om at Gjensidige har ventet på svar fra henne, mens Holm ikke forstår hva som var usagt.

– Vi har hele tiden vært innstilt på å hjelpe og tar nå kontakt med henne på nytt for å høre hvordan hun har det og hvilken hjelp hun trenger fra oss, sier Eklo.

Holm syns det er rart at hun ikke fikk mer og bedre hjelp før TV 2 ble innblandet, men er likevel takknemlig.

– Det kan hende de kan hjelpe meg nå. Jeg syns det var urettferdig slik de behandlet meg før, men nå virker det som at de gjør masse for å hjelpe meg. De steppet opp når det gjaldt, og det kan gjøre livet mitt lettere. Gjensidige har virkelig vært fine de siste dagene.

Risikogruppen

Da Holm startet prossessen med å komme hjem til Norge, slet hun med å forstå hvordan kontakten med Norwegian skulle være.

Slik hun leste retningslinjene til flyselskapet, skulle hun vente med å ringe siden det var mer enn fem dager til hun skulle hjemover.

I starten opplevde hun likevel at Norwegian hadde en god måte å hjelpe kundene på.

– De ordnet en ny avgang til meg 5. mai, men denne flyvningen ble kansellert etter to uker. Jeg har prøvd å nå Norwegian siden den gang, men ingen svar å få.

Holms tilstand har blitt langt verre de siste ukene, og 24-åringen tror hun vil ha problemer med å reise alene fra USA til Norge dersom det innebærer mange mellomlandinger.

– Siden jeg er i risikogruppen, så vil jeg reise hjem så trygt som overhodet mulig. Jeg syns foreløpig at det ikke har dukket opp en løsning for meg å komme meg trygt hjem på.

Astrid Mannion-Gibson, talsperson i Norwegian, sier at situasjonen er utenfor deres kontroll.

– Vi er lei oss for å høre om Anne og hennes situasjon, men dessverre, på grunn av den ekstraordinære situasjonen vi nå er i, er det ikke mulig for oss å fly til og fra USA. Ingen vet i dag hvor lenge USAs flyforbud vil vare, derfor har det heller ikke vært mulig å tilby ny dato til kunder som ikke har kommet seg hjem.

Mannion-Gibson mener forøvrig at Norwegian har sendt ut rikelig med informasjon om hva nordmenn i utlandet burde gjøre.

– Gjennom hele denne perioden har vårt kundesenter jobbet på spreng for å gi kunder så god informasjon som mulig. På grunn av den usikre situasjonen og mulig flyforbud hadde vi i god tid sendt ut informasjon til våre passasjerer og oppfordret dem til å reise hjem så fort som mulig. Vi er lei oss for at enkelte kunder fremdeles ikke har kommet seg hjem, slik som her.

Mulig å komme hjem - men til sin pris

Ingrid Kvammen Ekker, pressetalsperson i Utenriksdepartementet, sier at departementet jobber for å få nordmenn hjem.

– Vi samarbeider med flyselskaper, reiseoperatører og andre lands myndigheter for å bistå norske borgere på reise i utlandet med å komme trygt hjem fra land der det er få eller ingen ruteflygninger, sier hun, og fortsetter:

KORONA-FAST: Ingird Kvammen Ekker sier at UD jobber med å få nordmenn hjem. Foto: Pressebilde
KORONA-FAST: Ingird Kvammen Ekker sier at UD jobber med å få nordmenn hjem. Foto: Pressebilde

– Fra USA går det fortsatt rutefly til Europa. Vi oppfordrer alle som ønsker å reise hjem om å benytte seg av disse mulighetene nå, og kjøpe billett på vanlig måte på flyselskapenes nettsider. Det er viktig at reisende som er strandet i utlandet tar kontakt med sitt flyselskap og reiseforsikringsselskap. Reisende oppfordres til å følge råd og anvisninger fra lokale myndigheter i det landet man oppholder seg i.

De fleste reisene TV 2 har funnet er imidlertid både dyre og lange. Dette bekrefter Holm.

– Jeg har sjekket opp i andre flyselskap, men jeg har ikke følt at det er trygt eller forsvarlig for meg å reise alene og mellomlande to andre steder når jeg er så syk som jeg er.

24-åringen og forsikringsselskapet jobber nå med å finne en måte hun kan komme til Norge på.

Ifølge Gjensidiges rettningslinjer, er det kunden selv som må finne ny flyavgang. Reiseforsikringen dekker eventuelle merkostnader som ikke reiseoperatøren refunderer.

Eklo i Gjensidige bekrefter at de har tett kontakt med Holm.

– Vi prøver å hjelpe så godt vi kan i den situasjonen hun er i, sier han.

Tall fra forsikringsbransjen viser at det trolig er snakk om rundt 100.000 reiseforsikringssaker relatert til korona så langt i år. Bare i Gjensidige er det registrert over 25.000 korona-saker de siste månedene.