SLITER: Norwegian er i hardt vær. Avbildet er et av selskapets Boeing 737 800-fly som går inn for landing.
SLITER: Norwegian er i hardt vær. Avbildet er et av selskapets Boeing 737 800-fly som går inn for landing. Foto: Norwegian

Derfor stuper de på børsen

For to år siden måtte du på det meste betale 178 kroner for en Norwegian-aksje. Nå er prisen under fem kroner.

Utbruddet av koronaviruset har skapt enorme utfordringer for verdens flyselskaper. Tilnærmet alle inntekter forsvant nærmest over natten, og flere enn ni av ti fly står på bakken.

Norwegian er blant selskapene som virkelig sliter, og hvor konkurs ikke er et utenkelig scenario.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir forklarer hvorfor Norwegian-aksjen har falt som en stein de siste ukene og dagene.

– Kassen går raskt tom

I slutten av april 2018 kostet en Norwegian-aksje på det meste rundt 178 kroner, mens prisen i begynnelsen av januar 2020 lå på rundt 40 kroner. Norwegian hadde altså problemer allerede før koronaviruset brøt ut.

– Selskapet har en gjeld som er tre ganger høyere enn det som er gjennomsnittet for flyselskaper i verden. De har hatt en svakere finansiell robusthet enn svært mange andre selskaper. Norwegian har også vært uheldige med fly som har hatt tekniske problemer og utsettelsen av Boeing 737 Max, sier Elnæs.

12. februar lå Norwegian-aksjen på 42 kroner, men har siden den gang falt kraftig flere ganger. Første handelsdag etter påske ble kursen nesten halvert, slik at en aksje kostet under fem kroner.

– Norwegian har hatt en bølge mot seg hele tiden, og koronaviruset har nå slått kraftig inn. Derfor er de avhengig av å få orden på likviditeten nå, sier Elnæs.

– Mer eller mindre all trafikk har stoppet opp. Det er ingen billettinntekter. Når du allerede var i problemer, som Norwegian, går kassen raskt tom for penger. Derfor trenger Norwegian nødhjelp.

Vil omgjøre gjeld til egenkapital

16. mars la staten frem tiltak for å hjelpe norsk luftfart. Det ble foreslått å etablere en statlig lånegaranti på til sammen seks milliarder kroner, der tre av disse milliardene skulle gå til Norwegian.

Staten stilte imidlertid flere krav for at Norwegian og de andre flyselskapene skulle kunne motta pengene.

Statens krav

  • Staten bidrar med 90 prosent av garantien dersom banker, kredittinstitusjoner eller andre kommersielle motparter stiller med de resterende 10 prosent.
  • Flyselskapene må ha hatt egenkapitalandel på minst åtte prosent ved slutten av siste kvartal. Hvis ikke må finansielle kreditorer frafalle renter og utsette avdrag i tre måneder for at selskapet skal få tilgang til garantiene.
  • Norwegian får 300 millioner kroner i første omgang. Deretter får de 1,2 milliarder kroner dersom de får lettelser i renter fra kreditorene, og de resterende 1,5 milliardene gis når selskapet har forbedret soliditeten
    (NTB)

24. mars oppfylte Norwegian kravene for de første 300 millioner kronene i garanti fra den norske regjeringen, etter at to nordiske banker stilte garanti på 10 prosent.

Selskapet jobber nå med å oppfylle de resterende kravene fra staten. Dette vil de prøve å klare gjennom et uvanlig grep.

– Norwegian vil gjøre den enorme gjelden om til egenkapital, gjennom å tilby kreditorene aksjer i bytte for gjeld, sier Elnæs.

Det er dette som har fått aksjekursen til å nå nye bunnivåer, ettersom man tviler på om det kommer til å være noe igjen av aksjonærenes verdier.

– Dette betyr at de nåværende aksjonærene vil bli vannet ut, fordi det skal lages flere aksjer. Markedet vet ikke hvilken kurs disse aksjene skal selges til kreditorene på. Dermed faller aksjekursen i markedet kraftig.

Spår et forandret Norwegian

Elnæs sier Norwegian rundt regnet må hente inn rundt 2,7 milliarder kroner for å klare egenkapitalkravet.

– Det er selskapet i god gang med å gjøre. De forhandler med kreditorene sine, og i tillegg med flyleasingselskaper. Her er vi inne i ukjent luftrom. Det er veldig uvanlig at flyleasingselskaper skal gå inn og konvertere forpliktelser flyselskapet har til dem til aksjer. Så får vi se hvordan markedet og de ulike aktørene reagerer på det.

– Hvor attraktivt er det egentlig for de som har lånt penger til Norwegian, at gjelden blir omgjort til aksjer?

– Situasjonen til Norwegian er så alvorlig at det kan ende med konkurs dersom de ikke får nødvendig likviditet til å komme seg gjennom denne krisen. På grunn av det, risikerer de som har lånt penger til Norwegian å tape nesten alt, sier Elnæs.

Selv om selskapet er inne i en svært vanskelig periode nå, tror Elnæs ikke at Norwegians eventyr er over. Han tror imidlertid man vil se selskapet i en annen form når koronakrisen er over.

– Bjørn Kjos’ drøm var å skape et verdensomspennende flyselskap. Det tror jeg de kan glemme. Nå blir det å operere inn og ut av Norge til Europa, og kanskje noen langdistanseflyvninger.