Dagligvarebransjen med økning på 3 milliarder

Dagligvarebransjen har hatt en verdivekst på 7,2 prosent i første kvartal. Det tilsvarer en økning på 3 milliarder kroner.

BUTIKK: Hyller med frukt og grønt på Coop på Skøyen i Oslo. Dagligvarer. 
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
BUTIKK: Hyller med frukt og grønt på Coop på Skøyen i Oslo. Dagligvarer. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Terje Pedersen

Hovedårsaken til økningen er naturligvis koronautbruddet.

Totalveksten i dagligvarebransjen lå rundt 3 prosent før handlemønsteret endret seg drastisk, skriver Nielsen Norge i sin rapport for dagligvarebransjens første kvartal i år.

Alle aktørene som driver med hjemlevering har også hatt en enorm pågang etter at covid-19 kom til Norge.

I uke 11, uken da regjeringen innførte sine strengeste tiltak noen gang i fredstid, økte salget av vaske- og husholdningsprodukter med 82 prosent. Det var da særlig snakk om toalettpapir, kjøkkenpapir og såpe som hadde en enorm vekst.

– Etter den initielle hamstringen har veksten i denne kategorien kommet betraktelig ned i kvartalets siste uke, heter det i rapporten.

(©NTB / TV 2)