Klovner i korona-kamp

Bussen «Blåmåka» blir stappet full av magiske duppeditter og fargerikt stæsj. Og ikkje minst høylytte instrument. Det er slik klovnene bevæpner seg til korona-kamp.

Når Bendik Sjømæling Nordgaard (32) går på jobb har han ett mål: Å få barn til å le.

Det krever sin klovn når arbeidsplassen er flyktningleire og barnehjem – og nå også norske barn i korona-krise.

– En krise er alltid verst for dem som hadde det vanskeligst fra før. Vi ønsker å nå ut til dem som har mest behov for litt ekstra oppmuntring, forklarer Bendik.

Blåmåka

Den neste måneden vil bussen «Blåmåka» dukke opp en rekke steder over hele Trøndelag. Veggene på bussen kan slås ned slik at doningen blir omgjort til en teaterscene.

Herfra skal klovnene trollbinde publikum, selvsagt på trygg avstand slik at smittevernreglene blir fulgt. Poenget er at barn, og alle andre som liker magi og klovneri, skal nyte forestillingen fra balkonger, vinduer eller døråpninger.

– Vi vil vise at det går an å gjøre noe som ikke er digitalt. Det er tross alt ikke alle som er så flinke med det digitale. Vi må bare tenke nytt. Derfor tilpasser vi oss og kjører på!

Nå har bussen fått et siste malingstrøk før showet kan starte. Bendik kan bekrefte at det faktisk ikke er noe kjedeligere enn å se maling tørke.

RULLENDE BLÅMÅKE: «Blåmåka» er The flying seagull project sin nye scene på hjul.
RULLENDE BLÅMÅKE: «Blåmåka» er The flying seagull project sin nye scene på hjul. Foto: Frank Lervik / Screen Story

– Jeg vil jo alltid at alt skal skje med en gang, så det å vente på at maling tørker er en prøvelse for sånne som meg, sier han og ler høyt.

Har underholdt fra India til Hellas

Men klovnen Bendik har vært på mange oppdrag tidligere også. De siste seks årene har han reist verden rundt for å underholde barn i kriser. Han og kollegene i den frivillige organisasjonen «The flying seagull project» har besøkt alt fra barnehjem i India til syriske flyktninger i Libanon.

UNDERHOLDER: Bendik Sjømæling Nordgaard og kollegene i The flying seagull project underholder barn i Shatila flyktningleir i Libanon i mai 2019.
UNDERHOLDER: Bendik Sjømæling Nordgaard og kollegene i The flying seagull project underholder barn i Shatila flyktningleir i Libanon i mai 2019. Foto: Privat

Etter at flyktningkrisen startet for alvor i 2015, har hovedfokuset vært på flyktningleire i Hellas.

– Vi bruker klovning og magi for å skape kontakt mellom mennesker. Da møter vi ofte barn som treffer oss midt i hjertet.

– Moria blir verre for hver gang

Det er særlig et sted Bendik husker, som han tenker på hver dag: Flyktningleiren Moria på den greske øya Lesvos. Moria er Hellas sin største – og verste – flyktningleir.

TV 2 møtte Bendik der i februar.

– Forholdene blir verre for hver gang vi kommer hit, forklarte Bendik da.

– Barna brytes ned, sakte, men sikkert. De mister håpet. Vi ser det fysisk på unger, som slutter å leke og ikke klarer å reagere. Da er det ekstra viktig at vi klarer å nå frem til dem – at vi klarer å få dem til å smile og le.

Mohammed (i midten) flyktet fra Idlib sammen med familien sin.
Mohammed (i midten) flyktet fra Idlib sammen med familien sin. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2
De fleste boliger i Moria flyktningeleir er tynne telt laget av paller og plast.
De fleste boliger i Moria flyktningeleir er tynne telt laget av paller og plast. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2
En gutt får røyk i øynene mens han prøver å tenne kveldens bål.
En gutt får røyk i øynene mens han prøver å tenne kveldens bål. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2
Barna har lite å fylle dagene med. Mange flokket seg rundt TV 2s team.
Barna har lite å fylle dagene med. Mange flokket seg rundt TV 2s team. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2
20 000 flyktninger bor tett stuet sammen.
20 000 flyktninger bor tett stuet sammen. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2

Det skulle bo maks 3000 i Moria. Nå er rundt 20.000 flyktninger og migranter stuet sammen. De mangler det meste. Teltene er kalde. De fleste har ikke tilgang til elektrisitet. De skitne toalettene og dusjene skal deles med hundrevis av andre, og ligger uansett så langt unna at små barneføtter ofte ikke orker å gå dit.

– Jeg orker ikke å tenke på hva som vil skje dersom det kommer et korona-utbrudd i leiren. Alle barna er alltid forkjølet, de hoster og er konstant syke, de er så slitne i utgangspunktet. Nei, jeg kan bare ikke tenke på det.

Klovnene skaper ellevill jubel

Men midt i elendigheten forvandler Bendik og kollegene seg til fargerike klovner og går til verks. Det er lyden man hører først. En høy lyd som virker helt absurd malplassert i en flyktningleir – en sekkepipe. Musikken gjør jobben sin, den fungerer som en magnet. Før vi vet ordet av det kommer barn løpende fra alle retninger. De springer så fort føttene kan bære dem og gjerne enda litt fortere, med store øyne og enda større smil. Smil som vi knapt har sett hos noen her i Moria tidligere.

SEKKEPIPE: Den gjallende lyden av sekkepipe får fart på små barneføtter.
SEKKEPIPE: Den gjallende lyden av sekkepipe får fart på små barneføtter. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2

Barna vet at nå er klovnene på ferde.

– For barna blir forestillingen et øyeblikk der flyktningleiren slutter å eksistere. Alle ser i stedet inn i sirkelen der vi står, de ser kun oss som flirer og tøyser og gjør trylletriks. Da er alt det forferdelige rundt dem borte.

Han er overbevist om at slike avbrekk er helt avgjørende for barn i krise.

– Hvis man ikke får pause fra det vonde så går man under.

FULL TRØKK: Klovnen Bendik underholder barn i Moria sammen med The flying seagull project.
FULL TRØKK: Klovnen Bendik underholder barn i Moria sammen med The flying seagull project. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2

Forestillingen varer i en halvtimes tid. Da er energien til barna til å ta og føle på, og klovnene blir nærmest overfalt av ivrige tilhengere.

– Foreldre kommer ofte bort til oss og spør når vi kommer tilbake. De forklarer at barna deres hele tiden spør etter klovnene. Det er et godt tegn for det betyr at forestillingene skaper begeistring og gir barna noe å glede seg til.

– EN-ER-GY! Når Bendik roper «EN-ER-GY!» av full hals, får han svar fra hundrevis av energiske barn.
– EN-ER-GY! Når Bendik roper «EN-ER-GY!» av full hals, får han svar fra hundrevis av energiske barn. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2

Koster å være klovn

Det koster å være klovn. Det betaler seg i hvert fall ikke. Alle klovneriene gjør Bendik gratis. Han får kun kost og losji. De siste seks årene har han overlevd ved å ta noen småjobber i Norge.

– Jeg har aldri forstått poenget med å skulle tjene så mye penger. Hvis jeg jobber tre uker i Norge kan jeg overleve et halvt år i utlandet.

Han er på reise størstedelen av året. Da gjelder det å bo så billig som mulig. Han deler gjerne en campingvogn med de andre klovnene.

– Det blir ikke litt trangt, da?

– Neeeida, det går så fint, atte. Er jo koselig også. Dessuten jobber vi stort sett hele tiden uansett.

Campingvogn er alt han har råd til hjemme i Norge også. Den har han fått parkere bak stallen til broren hjemme i Stjørdal.

– Ærlig talt, man trenger jo ikke noe mer! Jeg har mindre bekymringer enn de som sitter med dyrt hus og bil og eier masse greier. Jeg forstår at ikke alle er skapt for å være landeveis-loffer slik som meg, men det finnes så mye annet her i livet enn materielle ting, sier Bendik.

Han legger til at The flying seagull er basert på donasjoner. Ingen donasjoner, ingen klovnerier.

– Jeg vil jo at alle pengene skal gå til barna, ikke til at jeg skal ha lønn. Jeg har aldri trengt pengene heller. Selv om kanskje noen vil være uenig i det, humrer han.

– Jaha, har du fått noen hint?

– Tja, det kan jo hende at noen foreldre av og til lurer på om jeg ikke skulle fått meg en ordentlig jobb, ler han høyt.

– Avhengighetsskapende jobb

Livet til Bendik kunne sett helt annerledes ut. Han var opprinnelig musiker. I begynnelsen av 20-årene tok han også teaterutdanning i Frankrike.

– Jeg elsket skuespill!, utbryter han, men sier at overgangen til teatermiljøet i Oslo var vanskelig.

– Jeg taklet ikke så bra å skulle fremsnakke meg selv. Man må jo det for å slå gjennom som skuespiller. Derfor skjønte jeg etterhvert at teaterlivet i Oslo ikke var noe for meg.

STORTRIVES: I stedet for å leve som skuespiller i Norge, stortrives Bendik som det han selv kaller en omreisende landeveisloffer.
STORTRIVES: I stedet for å leve som skuespiller i Norge, stortrives Bendik som det han selv kaller en omreisende landeveisloffer. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2

Helt tilfeldig kom han over The flying seagull project, og han har aldri sett seg tilbake siden. Han ser heller fremover.

– Jeg er jo litt glad for at broren min tar seg av dette med barnebarn. Jeg ser ikke for meg at jeg vil bidra på den fronten.

– Hva mener du, du er jo fremdeles bare ungdommen?

– Haha, jo, takk. Men jeg har sett at alle som får barn slutter som omreisende klovn, og hvem skal da underholde barna som trenger det aller mest?

– Men hvor lenge kan du fortsette med en ubetalt fulltidsjobb?

– Hvordan kan man slutte når man kan gjøre noe som er så viktig i andre menneskers liv? Det er avhengighetsskapende, så det er ikke noe spørsmål om å slutte.

Men denne uken fikk Bendik en overraskende gladnyhet: Et arbeidsstipend fra Kulturrådet for to år fremover. Det vil sikre ham en inntekt til å leve av.

– Nå har jeg en unnskyldning for å fortsette og jobbe gratis for The flying seagulls, smiler Bendik fornøyd, og legger til at han ser på stipendet som en stor anerkjennelse av jobben klovnene gjør for barn i kriser.

HJEMME: Dette er hjemmet til Bendik. - Det er luksus å ha et eget sted. Og så er det veldig praktisk å kunne flytte hjemmet sitt rundt om kring, sier han.
HJEMME: Dette er hjemmet til Bendik. - Det er luksus å ha et eget sted. Og så er det veldig praktisk å kunne flytte hjemmet sitt rundt om kring, sier han. Foto: Bendik Sjømæling Nordgaard

– Blir du boende i campingvogna selv om du nå får en fast inntekt?

– Selvsagt! Jeg er bare glad for å ha en egen seng. Det er jo luksus!

Klar til korona-kamp

Omsider har malingen på bussen «Blåmåka» tørket og doningen er dermed klar til korona-kamp. Bendik og kollegene skulle egentlig ha vært i Moria i hele april, men på grunn av korona-stengte grenser er det heller nordmenn som får glede av ablegøyene deres.

Bendik og gjengen hiver seg på hjul. Første mål er Havsteinekra helse- og velferdssenter. Da veggen på bussen glir ned og klovnene kommer til syne, kommer det opprømte rop fra de mange balkongene. Beboerne smiler fra øre til øre under hele showet.

– Beboerne har mistet dagtilbudet sitt, et tilbud som var veldig viktig for dem. Men det måtte stenge ned på grunn av smittefaren. Derfor er det veldig bra at denne troppen kommer og lyser opp, sier vernepleier Jan Martin Johansen.

Bendik og kollegene er strålende fornøyde.

– Vi er utrolig glad for å komme i gang, og satser på å besøke så mange som overhodet mulig fremover, sier Bendik.

Klovnene underholder beboere på Havsteinekra helse-og velferdssenter.
Klovnene underholder beboere på Havsteinekra helse-og velferdssenter. Foto: Frank Lervik / Screen Story
Klovnene underholder beboere på Havsteinekra helse-og velferdssenter.
Klovnene underholder beboere på Havsteinekra helse-og velferdssenter. Foto: Frank Lervik / Screen Story
Klovnene underholder beboere på Havsteinekra helse-og velferdssenter.
Klovnene underholder beboere på Havsteinekra helse-og velferdssenter. Foto: Frank Lervik / Screen Story
Klovnene underholder beboere på Havsteinekra helse-og velferdssenter.
Klovnene underholder beboere på Havsteinekra helse-og velferdssenter. Foto: Frank Lervik / Screen Story
Klovnene underholder beboere på Havsteinekra helse-og velferdssenter.
Klovnene underholder beboere på Havsteinekra helse-og velferdssenter. Foto: Frank Lervik / Screen Story
Moria, 220220, barn i Moria flyktningeleir
Moria, 220220, barn i Moria flyktningeleir Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2
Moria, 220220, barn i Moria flyktningeleir
Moria, 220220, barn i Moria flyktningeleir Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2
Moria, 220220, barn i Moria flyktningeleir
Moria, 220220, barn i Moria flyktningeleir Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2
Moria, 220220, barn i Moria flyktningeleir
Moria, 220220, barn i Moria flyktningeleir Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2
Moria 220220
Moria 220220 Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2