I ARBEID: De tre norske sykkellagene på herresiden, Uno-X Norwegian Development Team, Joker Fuel of Norway og Team Coop, permitterer ikke rytterne. Avbildet er Erik Nordsæter Resell (Uno-X), Henrik Evensen (Joker Fuel of Norway) og Håkon Aalrust (Team Coop) på den andre etappen i Arctic Race of Norway 2019.
Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix.
I ARBEID: De tre norske sykkellagene på herresiden, Uno-X Norwegian Development Team, Joker Fuel of Norway og Team Coop, permitterer ikke rytterne. Avbildet er Erik Nordsæter Resell (Uno-X), Henrik Evensen (Joker Fuel of Norway) og Håkon Aalrust (Team Coop) på den andre etappen i Arctic Race of Norway 2019. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix.

De norske lagene permitterer ikke rytterne: – Får vist hva man vil stå for

Ritt på ritt forsvinner fra sykkelsesongen 2020 – om det i det hele tatt blir noen sesong. Men de tre norske lagene holder fortsatt alle rytterne sine på lønningslisten.

Det forteller Uno-X, Joker Fuel of Norway og Team Coop til TV 2 tirsdag.

Som i de fleste andre idretter, er det fullstendig stillstand i sesongen og uvisst når den gjenopptas.

Tour de France, som skal begynne i slutten av juni, er fortsatt ikke utsatt eller avlyst, men få eller ingen tror det blir arrangert noen sykkelritt på denne siden av sommeren.

Flere av de største lagene i verden har nå pålagt utøvere og støtteapparat lønnskutt og/eller begynt med permitteringer, men de norske lagene klarer seg imidlertid, etter forholdene, bra.

– Vi har ikke grunn eller rett til å permittere

Ingen ryttere har altså blitt permittert, og bare Joker Fuel of Norway har valgt å permittere støtteapparatet, opplyser sportsdirektør Stian Remme.

Hos Uno-X og Team Coop er alle i vanlig arbeid – med unntak av noen få belgiere i støtteapparatet til sistnevnte, som kun får betalt for de dagene de jobber.

– Vi ønsker at rytterne forbereder seg så godt som mulig til sesongen gjenopptas. Vi ønsker at de skal være i arbeid, og det samme gjelder støtteapparatet og trenerne, som utvikler rytterne. Da har vi ikke grunn eller rett til å permittere rytterne våre, sier sykkelsjef i Uno-X, Jens Haugland.

Lagsjef i Team Coop, Jan Erik Fjotland, forteller at de «i utgangspunktet ikke» frykter for fremtiden til laget.

– Per nå er det ikke aktuelt med permitteringer, så alle er i vanlig arbeid. Vi har per nå ikke fått noen signaler på at sponsorer vil trekke seg. For dette året er avtalene signerte og ferdige, forteller han.

– En illustrasjon på sykkelsportens sårbarhet

Flere av de norske rytterne får betalt gjennom ulike stipendordninger, og ikke som «vanlige» arbeidstakere, noe som ville gjort at en del av de ville falt utenfor flere av det norske samfunnets vanlige støtteordninger.

På samme måte som i fotballen, er det nå flere som har gått ut offentlig og kritisert flere storlag (for eksempel Bahrain-McLaren og Astana) som kutter i lønnen til ansatte eller permitterer i staben.

– Jeg håper inderlig det skjer i tett dialog med utøverne, og at premissene rundt permitteringer ikke er uklare. Om de mener at rytterne skal gjøre jobben sin som vanlig, så skal det være veldig velbegrunnet om de i tillegg blir permittert. Jeg ser at lagene opptrer ulikt i denne situasjonen, og det er nok et eksempel på lite kollektiv innsats, sier Haugland, som håper at en diskusjon om sportens forretningsmodell blir et av resultatene når det på et tidspunkt blir åpnet opp igjen for å kunne konkurrere.

– Jeg har veldig stor forståelse for at ulike lag opplever dette ulikt, men dette er en illustrasjon på sykkelsportens sårbarhet, der sponsorene er enormt avhengige av salg og markedsføring. Vi må ikke bruke denne situasjonen for å gjøre det mer gunstig for oss selv. Vi må bruke denne situasjonen til å utvikle rytterne videre, sier han, og legger til at det ikke er vanskelig å motivere rytterne til å trene om dagen – snarere tvert imot.

De fleste sykkellag lider ikke, i motsetning til lag og klubber i mange andre idretter, av at publikumsinntekter forsvinner – å stå langs veien for å se på sykkelritt er tross alt gratis.

I sykkelsporten kommer hovedinntektene fra sponsorbidrag. Mangel på konkurranser gjør egentlig at mange lag, indirekte, sparer penger, da kostnader på reise, hotell og lignende frafaller.

– Man får kanskje muligheten til å vise hva man vil stå for i denne situasjonen. Saken med Liverpool var et godt eksempel. De sa: «Her bommet vi. Vi gjorde feil». Det var et veldig godt og illustrativt bilde på hvordan man kan prøve å tenke, avslutter Haugland.