FERIE: For enkelte kan det lønne seg å beholde feriebillettene foreløpig.
FERIE: For enkelte kan det lønne seg å beholde feriebillettene foreløpig. Foto: Berit Keilen / NTB Scanpix

Kommer med klar ferie-oppfordring til nordmenn

UD fraråder reiser til utlandet, og denne gangen har ikke rådet noen sluttdato. Er det nå man skal avbestille sommerferien, eller lønner det seg å holde hodet kaldt?

Fredag morgen ble det klart at Utenriksdepartementet (UD) forlenger reiserådene fra 14. mars.

Det betyr at de fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land – på ubestemt tid.

Dette fører til usikkerhet for både forbrukere, reiseselskaper og forsikringsselskaper. Tidligere har reiserestriksjonene hatt en sluttdato, som gjorde at de fleste parter kunne forholde seg til en tidsperiode av gangen.

Usikker på varigheten

Pressetalsperson Ane Haavardsdatter Lunde i UD sier til TV 2 at reiseråd fra UD vanligvis ikke har en sluttdato.

– De gjelder til de blir opphevet eller endret, og det er umulig å si når det blir. Reiserådet blir endret eller opphevet etter en helhetsvurdering av sikkerhetssituasjonen for norske reisende, sier Haavardsdatter.

Hun oppfordrer alle reisende til å registrere seg på reiseregistrering.no, og å følge med i både sosiale og tradisjonelle medier.

UD presiserer at de ikke kan si noe om hvilke reiseråd som vil gjelde i sommer, og at dette er noe som vurderes fortløpende.

– Hvis norske borgere reiser til utlandet til tross for reiserådene, kan de ikke regne med konsulær bistand fra UD eller norske myndigheter, legger hun til.

– Vent med å avbestille

Har man flybilletter etter en planlagt ferietur fram i tid, mener jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet at det kan lønne seg å vente med avbestilling av enkelte billetter.

Dagens regelverk sier at man ikke kan kreve pengene tilbake dersom man avbestiller en lavprisbillett som ikke er refunderbar eller kan ombookes. Dette med unntak av skatter og avgifter, som kan kreves refundert.

JURIST: Caroline Skarderud i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
JURIST: Caroline Skarderud i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

– Dersom man i stedet venter og flyselskapet kansellerer, vil man ha krav på å få refundert hele beløpet man har betalt for billettene, forklarer Skarderud.

Hvis man har kjøpt billettene sine før koronakrisen, så vil reiseforsikringen kunne dekke kostnadene når UD fraråder reise.

– I slike tilfeller er det lurt å kontakte forsikringsselskapet. Vi anbefaler å følge med på oppdatert informasjon på forsikringsselskapenes nettsider, sier Skarderud.

Kan kreve tilbakebetaling

Hvis flyselskapet selv innstiller flyvningen, har man alltid valget mellom refusjon og ombooking. Dette må kreves hos flyselskapet via deres hjemmesider.

Men også flyselskaper har økonomiske utfordringer om dagen, som en av de hardest rammede bransjene.

– Om flyselskapet nekter å tilbakebetale, og man har betalt med kredittkort eller via et Visa eller Mastercard, kan man kontakte banken og kreve tilbakebetaling via dem, sier Skarderud.

Har man bestilt en pakkereise, så er det som regel gode avbestillingsmuligheter. I tillegg vil man ha et vern mot konkurs hvis arrangøren er medlem av Reisegarantifondet, forklarer Skarderud.

Vanskeligere med hotell

Har man bestilt hotell utenfor en pakkereise, har man derimot ingen avbestillingsmulighet overfor hotellet. Med mindre man har bestilt hotell med avbestillingsmulighet.

– Her bør man også undersøke hva man får igjen av forsikringsselskapet hvis man bestilte hotellet før koronakrisen, og nå ønsker å avbestille, sier hun.

Ønsker ikke hotellet å refundere pengene selv om man har bestilt med avbestillingsmulighet, bør man klage til hotellet og deretter til banken.

Europeiske: Ingen datofrist

Europeiske forsikring, som er Ifs reiseforsikring, går utenfor sine egne vilkår for å følge UDs forlengede restriksjoner.

– Vi velger nå å la muligheten for avbestilling ligge åpen så lenge reiserådet står, og setter ingen datofrist på dette, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, til TV 2.

– Muligheten for å få tilbake pengene er nå åpen helt til reiserådene endres, eller det kommer en sluttdato fra UD. Dette gjelder uavhengig av når ferien finner sted, om det er i påsken, i sommer eller til høsten, forteller Handeland.

De ulike forskringsselskapene har derimot tatt ulike standpunkt når det gjelder en sluttdato for tilbudet. Både Gjensidige og Tryg har valgt å la tilbudet stå åpent til 30. april.

– Det er en litt vanskelig situasjon, men vi tenker dette er den beste måten å gjøre det på. Da skaper vi forutsigbarhet for både oss selv og kundene våre, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg forsikring.

Dette er unntakene

Kundene som faller under Europeiske reiseforsikrings utvidete avbestillings-muligheter, har bestilt og betalt ferien før 14. mars, da UDs opprinnelige reiseråd trådde i kraft.

– Betalte du depositum før 14. mars og resten nå, så har du ikke krav på å få annet tilbake enn depositumet. Og så må kunden alltid ta kontakt med fly- og reiseselskap og hotell for å avbestille først, forklarer Handeland i Europeiske.

Forsikringen kommer inn først hvis man ikke automatisk får tilbake pengene. Det er derimot enkelte unntak:

– Vi dekker ikke «cashpoints», det er et oppgjør mellom kunden og flyselskapet. Det samme gjelder kuponger som enkelte utenlandske flyselskap deler ut, sier han.

I likhet med bedrifter, privatpersoner og regjeringer verden rundt har forsikringsselskapet aldri vært med på en lignende situasjon som den vi ser i dag.

– Vi er rigget til å takle dette økonomisk og praktisk, men vi ber om at kundene våre har litt tålmodighet under denne ekstraordinære situasjonen.