PÅSKESNACKS: Kvikk lunsj er en viktig del av påsken for mange. Nå er spørsmålet bare hvor mye den kommer til å koste i år.
PÅSKESNACKS: Kvikk lunsj er en viktig del av påsken for mange. Nå er spørsmålet bare hvor mye den kommer til å koste i år. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Kan bli «stille» priskrig: – Vi kniver fremdeles om kundene

Konkurransen om kundene er fremdeles hard for matvarekjedene. Derfor utelukker de ikke at det også i år kan bli priskrig på påskevarer – men det er ikke sikkert det blir annonsert.

Det nærmer seg påske. For mange vil det bli en annerledes påske, uten hyttetur, ski og alpinanlegg.

Påsken kommer selvfølgelig likevel, og påskevarene har allerede vært på plass i butikkene i ukevis.

Tidligere påsker har det vært ellevill priskrig på Kvikk Lunsj, fylte påskeegg, pølser, lam og smågodt.

Men hva skjer i år?

Fortsatt konkurranse

TV 2s undersøkelser så langt tyder på at prisen på de fleste påskevarer fremdeles ikke er satt drastisk ned.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, sier at konkurransen om kundene fremdeles er like stor som før.

Av konkurransehensyn vil han ikke si noe om hvorvidt de planlegger å senke prisene på påskevarer.

– Dette er jo noe som i stor grad styres av markedet. Kjedene følger hverandre tett, og selv om vi står i en spesiell situasjon nå, så kniver vi like mye om kundene nå som før, sier han.

Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, lover at kundene skal få lave priser på lammelår, Solo og Kvikk Lunsj.

– Av konkurransehensyn kan jeg ikke si så mye om hva Kiwi tenker om prisene fremover. Men vi lover kundene at vi skal sørge for lave priser på påskevarer i år også. Vi skal være billigst hver dag, uansett om det er hverdag eller høytid. Det gjelder selvsagt også i denne ekstraordinære situasjonen, sier hun.

Lite markedsføring

En rekke av landets store matvarekjeder, blant annet Coop, Kiwi og Rema 1000, har sist uke droppet kampanjeaviser, og har heller delt ut informasjon med råd til hvordan unngå smitte.

Markedsføringen av produkter er blitt tatt kraftig ned, og de vet enda ikke hvordan dette blir i påsken.

– Vi sender ikke ut kundeaviser og annonserer kampanjer, men det betyr ikke at kampanjene ikke er der. For oss handler dette i stor grad om at vi ikke ønsker veldig mange kunder i butikkene samtidig, og at vi vil unngå hamstring, sier Kristiansen.

Han legger til at Coop løpende vurderer hvordan dette skal løses.

– Kiwi har ikke kundeavis denne uken, fordi vi ønsket å sikre at vi hadde nok varer i butikkene først. Vi tilpasser markedsføringen fortløpende, sier Aakvaag Arvin.

Aakvaag Arvin ønsker også å komme med en oppfordring til folk om å gjennomføre påskehandelen så tidlig som mulig.

– Dette er viktig, så vi unngår mye mennesker i butikkene samtidig. De fleste butikkene våre har åpent fra tidlig om morgenen til sent om kvelden, og vi oppfordrer alle til å bruke hele åpningstiden og ikke vente til siste liten med å ta påskehandelen, sier hun.

Mye å gjøre

Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, ønsker ikke uttale seg om prisutvikling.

Hun understreker likevel at det er mye å gjøre for butikkene nå, og at det ikke er billige påskevarer som er først på prioriteringslista. Heller ikke kampanjer og kundeaviser blir det brukt mye energi på.

– Hovedfokuset for bransjen generelt nå er at butikkene skal være trygge for ansatte og kunder, uten fare for smitte av koronaviruset. Det viktigste nå er at folk får det de trenger, sier Søyland til TV 2.

Smågodt

Smågodt har vært blant varene der prisene er blitt dumpet i foregående påsker.

Salget av smågodt ble stoppet mange steder tidligere i mars, etter at de strenge smitteverntiltakene ble innført av regjeringen.

Flere kjeder har nå gjenåpnet dette, etter en avklaring med Folkehelseinstituttet. Blant dem Coop og Kiwi.

– Det ble i en periode stoppet midlertidig som følge av sprikende anbefalinger fra helsemyndighetene, men er nå gjenåpnet, sier Kristiansen.

Flere steder i landet er dette også blitt ulovlig, til tross for at helsemyndighetene har sagt det kan gjennomføres.