STOR PÅGANG: Tale Maria Krogn Engvik sier at henvendelser om vold og utrygghet har vært tydeligere de siste ukene.
STOR PÅGANG: Tale Maria Krogn Engvik sier at henvendelser om vold og utrygghet har vært tydeligere de siste ukene. Foto: Privat

Helsesista bekymret for barn og unge:

– Jeg har hørt foreldre si at de nå forstår hvorfor noen tyr til vold

Tale Maria Krohn Engvik (40) opplever økning i antall henvedelser fra barn og unge som føler seg utrygge i sitt eget hjem.

Etter at alle landets skoler og barnehager stengte for to uker siden, har Tale Maria Krohn Engvik, kjent som Helsesista, opplevd massiv pågang i sine kanaler.

Hun bruker sosiale medier til å prate med unge om mental helse, og har over 200.000 abonnenter på tjenesten Snapchat.

Engvik, som er utdannet helsesykepleier, forteller til TV 2 at hun har hatt et uformelt samarbeidet med Folkehelseinstituttet (FHI) de siste ukene.

– FHI har sendt meg meldinger på Instagram om ting de gjerne vil at jeg skal kommunisere ut spesifikt til barn og unge, og jeg har bedt dem om råd når jeg har vært i tvil om ting, starter Engvik.

Økning i henvendelser om vold og overgrep

Videre forteller hun at mange unge har det vanskelig hjemme for tiden, og at hun opplever flere henvendelser fra barn om utrygghet i hjemmet, vold og seksuelle overgrep.

– Jeg må sende dem videre til Alarmtelefonen og andre ulike instanser. Jeg synes henvendelser om vold og utrygghet har vært tydeligere de siste ukene, sier helsesykepleieren.

Likevel presiserer hun at de aller fleste meldingene som tikker inn ikke er av like grov karakter.

– Det er mange som lurer på hvor lenge dette skal vare. De savner vennene sine og mange unge sitter alene med skolearbeidet. Foreldre har ikke alltid kapasitet til å hjelpe. Mange voksne strever selv med å håndtere både tanker og det den nye hverdagen nå innebærer.

På grunn av korona-situasjonen i Norge er Alarmtelefonen nå døgnåpen.

  • Alarmtelefonen for barn og unge når du på telefon 116 111
  • På Sms 41 71 61 11
  • E-post alarm@116111.no
  • Fra utlandet +47 95 41 17 55

«Nå forstår jeg hvorfor noen tyr til vold»

Flere blir permittert fra arbeidsplassen, og mange foreldre kombinerer hjemmekontor med hjemmeskole for barna sine. Engvik er selv alene med to små barn, samtidig som hun jobber alle våkne timer.

– Jeg merker det er flere og flere som sier at foreldrene krangler mer nå enn til vanlig. Det blir nok ekstra irritasjon, spenning og krangling når begge går hjemme.

Hun er klar i sin sak når hun ber foreldre om å ta ansvar, og ønsker mer åpenhet omkring voksne som søker hjelp.

– Gi hverandre luftefri dersom man ikke er i karantene. Gå en tur alene. Ikke vær redd for å be om hjelp på foreldresupport-telefonen, sier hun og legger til:

– Ikke ta det ut på familien din. Foreldresupport er fin for de som tenker at de er redde for at de skal skade noen. Jeg har hørt foreldre si: «Nå forstår jeg hvorfor noen tyr til vold».

Foreldresupport er en døgnåpen telefon- og chattetjeneste for omsorgspersoner som trenger hjelp, veiledning eller har behov for å lufte tankene sine med noen.

Ring: 116 123 (tast 2)

Åpner landsdekkende telefon

Nå starter Engvik i samarbeid med Kirkens SOS en landsdekkende telefon og chat for nordmenn i alle aldre. Ifølge 40-åringen skal tjenesten «Snakk litt» være operativ i løpet av få dager.

– Dette er ikke et tilbud om behandling og terapi, men en mulighet til å få snakke litt, noe vi alle trenger nå for å komme oss gjennom denne tiden med så god psykisk helse som mulig. Og det er meningsfullt for de som sitter hjemme med kompetanse og tid, til å kunne gjøre en forskjell som et medmenneske.

Engvik forteller at de håper å ha vaktlistene med frivillige klare snart, men at de fortsatt søker frivillige med fagkunnskap som gode samtalepartnere.

– Vi har jobbet på spreng i to uker for å få til dette. Det blir en tjeneste som er betjent av frivillige som er faglig kompetente til å ha gode samtaler, blant annet psykologer og familieterapauter. Det er mange gode ressurser rundt om kring som kan gå rett inn som frivillige, avslutter helsesykepleieren.

– Økt alvorlighetsgrad i samtalene

Lene Hopland Bergset, fagansvarlig hos Kirkens SOS, bekrefter at det er økt pågang av ungdom som føler seg utrygge.

– Vi har økt pågang blant alle. Det er flere som kontakter oss nå, og det er primært ungdom. Det er også en økt alvorlighetsgrad i samtalene. De som har det vanskelig i utgangspunktet, de har det enda vanskeligere nå, sier hun til TV 2.

Hopland Bergset forteller at det er mellom 700 og 800 personer som prøver å ringe Kirkens SOS daglig under korona-pandemien. Kun litt over halvparten av samtalene blir besvart.

Derfor har de valgt å støtte initiativet til Engvik om en ny landsdekkende telefon.

– Vi ser at vi sliter med pågangen, og Engvik ville opprette et slikt tilbud. Så det vil vi støtte og hjelpe til med. Det vil skje via våre plattformer. Vi trenger et slikt ekstratilbud i denne tiden, sier hun, og forteller at informasjon om den nye tjenesten snart vil bli tilgjengelig på Kirkens SOS sine nettsider.