OSLO  20190312.
Under presentasjonen av  nytt felles navn for NSB og Nettbuss.  Det nye navnet ble VY

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Vy: – Vi ser en betydelig nedgang

Koronaviruset påvirker kollektivtransporten. Bare siden tirsdag har Vy merket en betydelig nedgang i antall passasjerer.

Kommunikasjonssjef i Vy Åge-Christoffer Lundeby sier de har merket en betydelig nedgang blant passasjerer.

– Vi har ingen tallgrunnlag for å sammenligne det, men vi ser en betydelig nedgang. Det har redusert seg kraftig bare fra i går til i dag, sier han.

Det kom flere anbefalinger fra Folkehelseinstituttet (FHI) under pressekonferansen deres tirsdag.

– I tillegg til god håndhygiene og gode hostevaner, anbefaler vi nå kontaktreduserende tiltak som økt bruk av hjemmekontor og fleksitid der dette er mulig, og å avlyse store arrangementer der mange samles tett, sa Line Vold, avdelingsdirektør ved FHI.

Togene må gå

Lundeby tror folk har tatt rådene til etterretning, hvor flere vurderer hjemmekontor og andre fleksible løsninger som kan forskyve arbeidshverdagen.

Under pressekonferansen til FHI handlet kollektivtransportrådene om renhold. Lundeby sier Vy endret sine renholdsrutiner i forrige uke.

– Flater som mennesker lett berører som håndtak og knapper er utsatte smittekilder. Nå bruker vi et desinfiserende middel, i stedet for vanlig rengjøringsmiddel som vi har brukt tidligere. I tillegg bytter renholderne kluter oftere, forklarer han.

RENHOLD PÅVIRKER: Kommunikasjonssjef i VY Åge-Christoffer Lundeby sier mer tid på renhold vil gå utover oppdraget om å tilby transport. Foto: VY
RENHOLD PÅVIRKER: Kommunikasjonssjef i VY Åge-Christoffer Lundeby sier mer tid på renhold vil gå utover oppdraget om å tilby transport. Foto: VY

Vanligvis blir togene vasket én gang i døgnet.

– Om vi skal bruke mer tid på renhold vil det gå utover samfunnsoppdraget vårt om å tilby transport. Om vi rengjør flere ganger i døgnet, vil vi ikke klare å opprettholde trafikken, sier han.

Han peker på de som er avhengig av at togene går.

– De som jobber på sykehusene og de som ikke kan ha hjemmekontor er avhengig av at togene går, sier han.

Ifølge Lundeby gjør Vy vurderinger på andre tiltak de kan gjøre.

– Vi har over flere uker hatt oppslag om koronasmitte i togene som har skjermer. Onsdag får vi plakater som blir hengt opp i tog som ikke har elektroniske skjermer, sier han.

Utfordrende situasjon

Også i Bergen gjør virussituasjonen det utfordrende for kollektivtransporten. Direktør i Skyss Målfrid Vik Sønstabø sier det er en utfordrende situasjon.

– Vi har ikke merket noen endring i antall passasjerer. Vi har heller ikke sett noen tendens siden situasjonen oppstod i landet, sier Sønstabø.

Etter FHI rådet om hjemmekontor, antar hun disse oppfordringene vil påvirke omfanget som reiser kollektivt.

Sønstabø mener dersom situasjonen forverres, vil det bli mer utfordrende med trafikken.

– Vi har ikke flere bybaner og busser som kan hjelpe med å avlaste trengselen, sier hun.

I tillegg peker hun på dersom sykefraværet øker på grunn av sykdom og karantener. Selv sitter hun i hjemmekarantene etter at hun deltok på et kurs i regi av Vestland fylkeskommune forrige uke.

– På grunn av fare for smitte ble alle deltagerne satt i hjemmekarantene. Jeg er ikke smittet, sier hun.

Hun har ikke fått noen tilbakemeldinger på at et høyt sykefravær påvirker tilbudet til kunden.

Ekstra fokus

Sønstabø sier Skyss følger rådene fra nasjonale myndigheter tett. De handler om rengjøring og trengsel om bord. I tillegg har de tett dialog med fylkeskommunen og kommunene.

– Vi har bedt alle de som kjører for Skyss om å utføre ekstra rengjøring i tråd med rådene fra myndighetene. Det er ekstra fokus på renhold som blir fulgt opp på en god måte. Vi jobber også med å se på ulike alternativer som kan bidra til å redusere smittefaren, forklarer hun.

I tillegg jobber de med å bringe mer aktiv informasjon til kunden. Sønstabø sier det handler om hvordan man bør oppføre seg når man reiser kollektivt.

Vurderer tiltak

Pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen, sier virussituasjonen påvirker dem som alle andre.

– Vi har ikke tall som er så detaljert at man kan se forskjell fra dag til dag, men det er jo logisk å tro at det er mindre trykk på det kollektive, sier han.

Han forklarer at alle busser, trikker og T-baner blir vasket hver dag. Nå ser de på hvordan de kan styrke dette.

– Vi er i kontakt med helsemyndighetene. Tiltakene går blant annet ut på økt renhold, etter anbefaling fra FHI, sier Dahl Johansen.