SETTER INN TILTAK: Statsminister Erna Solberg har varslet tiltak for å hjelpe flyselskapene.
SETTER INN TILTAK: Statsminister Erna Solberg har varslet tiltak for å hjelpe flyselskapene. Foto: // Vidar Ruud / NTB scanpix // NTB scanpix / Gorm Kallestad

Flykrise: Slik kan Erna redde flyselskapene

Statsministeren vil innføre tiltak for å hjelpe bransjene som sliter etter virusutbruddet. Luftfartsbransjen frykter nedbemanninger uansett hvilke tiltak som iverksettes.

Utbruddet av koronaviruset har satt en stopper for folks reiselyst og ført til store konsekvenser for luftfartsbransjen.

Administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart mener det er på høy tid at regjeringen innfører tiltak for flyselskapene.

– Flybransjen har blødd lenge. Situasjonen endrer seg fra time til time, og hele tiden til det verre, sier Lothe til TV 2.

Flykrise

Tirsdag ble det kjent at Norwegian kansellerer rundt 3000 flyvninger fra mars til juni som følge av koronaviruset. Selskapet varsler også «betydelige» permitteringer.

Finn reise har opplevd en nedgang på 30 prosent i utenlandsbestillinger i februar måned, og SAS har innstilt 2000 flyvninger i mars.

Avinor melder om en tydelig nedgang i den totale trafikken på flyplassene.

– Vi ser en klar nedgang i flytrafikken i begynnelsen av mars, og vi venter at dette vil fortsette så lenge vi har situasjonen med koronaviruset, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

– På tide

Fredag skal statsminister Erna Solberg og regjeringen komme med den konkrete planen for å redde flybransjen fra økonomisk krise. Lothe i NHO Luftfart er klar i sin tale vedrørende hva som vil trengs.

– Det er på tide med tiltak som monner, og som er målrettet mot de som opplever effekten av koronaviruset. Luftfart er en av bransjene som merker dette aller best, sier Lothe.

FLYBRANSJEN: Administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart mener flere tiltak må til for å hjelpe flybransjen. Foto: NHO Luftfart
FLYBRANSJEN: Administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart mener flere tiltak må til for å hjelpe flybransjen. Foto: NHO Luftfart

NHO Luftfarts anbefaling til regjeringen:

  • Passasjeravgiften må avvikles.
  • CO2-avgiften på luftfart innenriks må avvikles.
  • Redusere momsavgiften og sørge for en skattelette for både flybransjen og reiselivsbransjen.

– Helt avhengig av luftfarten

Reiseaktiviteten står i fare for å dempe seg ytterligere om spredningen av koronaviruset tiltar. I tråd med NHO luftfarts anbefalinger til regjeringen, peker flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs på to typer tiltak som kan hjelpe flyselskapene.

– Det ene er å gi selskapene kvantitative lettelser, som å redusere skatt og moms. Dette er tiltak som flyselskapene kan bruke i konsernregnskapene sine, sier Elnæs.

Det andre tiltaket er å redusere eller fjerne avgifter.

– Avgiften det er snakket mest om er flypassasjeravgiften, som bare for innenlands-flyvninger koster flyselskapene rundt en milliard kroner i året.

Han trekker frem det britiske flyselskapet Flybe som et eksempel. Selskapet gikk konkurs i forrige uke.

EKSPERT: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir.
EKSPERT: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Foto: Vegard Wivestad Grøtt

– Flybe ønsket betalingsutsettelse på rundt 100 millioner pund i flypassasjeravgifter. Det viser hvor kraftig en slik avgift slår inn, sier Elnæs.

– Andre eksempler på avgifter flyselskapene gjerne skulle sett ble midlertidig fjernet eller redusert er CO2-avgiften og avgiften for å lande på Avinors flyplasser.

Elnæs mener regjeringen bør iverksette så mange tiltak som mulig, og understreker viktigheten av en fungerende flyindustri.

– Hvis flyselskapene ikke klarer å levere, punkterer reiselivet. All infrastruktur henger sammen, og tog kan aldri 100 prosent dekke behovet for fly. Man er helt avhengig av at luftfarten kommer raskt tilbake og klarer å levere.

– Nedbemanninger kommer

Torbjørn Lothe understreker at det fortsatt er usikkerhet rundt hvilke tiltak som er tilstrekkelige for å hjelpe bransjen.

– Det er redusert virksomhet, passasjerene fordufter fra fly, og man ser at trafikken vil ligge på et vedvarende lavt nivå. Det har allerede påvirket sommertrafikken, hvor flybransjen ofte sikrer høye inntekter, sier Lothe.

For å sikre at flybransjen kommer gjennom den pågående krisen, må man få på plass rammebetingelser, ifølge Lothe. Han frykter at situasjonen kan gå hardt ut over den norske delen av bransjen, uansett hvilke tiltak som innføres.

– Nedbemanninger kommer. Når man setter fly på bakken, trenger man færre ansatte, som er en naturlig konsekvens av at det blir mindre luftfart, sier han.