Familiebilen for deg med dårlig tid

Og som ikke vil ha bil med stikkontakt. Les testen:

Den ser rå ut - men er enda råere enn utseendet skulle tilsi. Inntil M3 kommer, er nemlig dette den heftigste 3-serie-utgaven du kan få tak i: M340i xDrive.
Den ser rå ut - men er enda råere enn utseendet skulle tilsi. Inntil M3 kommer, er nemlig dette den heftigste 3-serie-utgaven du kan få tak i: M340i xDrive.

BMW 3-serie har alltid vært et godt alternativ for deg som liker å kjøre bil. Uten unntak har den levert kjøreegenskaper som få andre kan matche.

Suksessen har da også vært formidabel. Dette er BMWs mest solgte modell gjennom tidene.

Siste generasjon er nå på plass for fullt, med en rekke alternative drivlinjer. Etter å ha testet de mer snusfornuftige modellene, med dieselmotor eller som ladbar hybrid, er det nå på tide å ta seg en tur i modellen som foreløpig er den sprekeste. M340i xDrive Touring.

Her får tilsynelatende den mest entusiastiske 3-serie-kjøpere akkurat det han ønsker (ja, for det er flest menn som kjøper 3-serie): Nok plass til familien, firehjulsdrift og en råsterk 3-liters bensinmotor med sylindrene pent plassert i rekke.

Denne oppskriften gir i alle fall oss vann i munnen.

Vi har selvsagt testet den nye ladbare 3-serien også

Vinterbil, sportsbil og familiebil – alle betegnelsene passer til BMW M340i. Dette er en formidabel multikunstner ...
Vinterbil, sportsbil og familiebil – alle betegnelsene passer til BMW M340i. Dette er en formidabel multikunstner ...

M light

BMW har de siste årene laget flere sporty modeller der man ikke har tatt steget fullt ut til å bli en fullverdig M. Den æren er det fortsatt M3 som vil få, i 3-serie sitt tilfellet.

M340i er en M light. Det positive med "light", er at den har betydelig lavere avgifter (og dermed pris), lavere driftskostnader og et mindre ekstremt oppsett på understellet.

Inntil nå har den bare vært tilgjengelig som sedan. Men det er stasjonsvogna vi nordmenn vil ha. Og nå er den her!

Spørsmålet er om M light-utgaven er en litt uinteressant stasjonsvogn – eller om det er et ypperlig kompromiss, som hele familien lever godt med.

Øyvind sikret seg BMW-scoop

Hva er nytt?

Når du ser på tallene, er det ikke så mye "light" over denne bilen. Du får 3-liters rekkesekser på 374 hk og 500 Nm dreiemoment. Det drar skinnet av pølsa, så det holder.

0-100 km/t tar 4,8 sekunder - og det butter ikke før den sperrede toppfarten på 250 km/t.

Rent visuelt er det mindre dramatisk enn de fullverdige M-modellene pleier å være. Det betyr at du ikke får breddede skjermer eller de firedoble enderørene.

Nå kjører Broom-Benny dieselbil igjen

Litt eksos må du regne med – men mindre enn konkurrenten Mercedes-AMG C43. 187 g/km CO2 klarer denne 'verstingen' seg med.
Litt eksos må du regne med – men mindre enn konkurrenten Mercedes-AMG C43. 187 g/km CO2 klarer denne "verstingen" seg med.

Men den skiller seg likevel fra de andre med en ny grill, annerledes frontfanger med store luftinntak og to store enderør bak. I tillegg har grill, detaljer i fangeren og speilhusene fått en M-spesifikk gunmetal farge. Det siste er ikke veldig synlig på en svart eller grå bil – men velger du en litt sterk farge, blir det lettere for omverden å se at du har noe utenom det vanlige.

Innvendig er det heller ikke de helt store grepene som er tatt. Du får mye av det samme som i en vanlig 3-serie – med litt ekstra M-emblem her og der.

Interiøret i M340i skiller seg ikke veldig lite fra en vanlig 3-serie. Deilig og tykt ratt, gode sportsseter med sidestøtte og et glimrende infotainmentsystem er blant ingrediensene..
Interiøret i M340i skiller seg ikke veldig lite fra en vanlig 3-serie. Deilig og tykt ratt, gode sportsseter med sidestøtte og et glimrende infotainmentsystem er blant ingrediensene..

Snart får du BMW 3-serie som ladbar stasjonsvogn, også

Hva er styrker og svakheter her?

Det første vi er spent på før oppstart i en slik bil, er lydbildet. Her har BMW valgt en relativt nedtonet variant. Men det er en hes rasping, særlig ved oppstart, som gir godfølelse. Vi skulle gjerne hatt mulighet til å få enda litt mer vellyd, men her er nok også tanken å skille litt mellom ordentlig M-bil og en M340i.

Samme hensyn er tatt på design. Vi kunne godt tenke oss at den skilte seg litt mer fra en "vanlig" 3-serie. Men da ville den naturligvis begynne å snuse vel mye på M3-en.

Når du kommer ut på veien, får du imidlertid veldig mye godfølelse. Den lave sittestillingen er perfekt for en slik bil. Her er BMW i særklasse, og lar deg virkelig synke ned mot gulvet.

Nye 3-serie er en svært kjøreglad bil, som har fått en rekke oppgraderinger og en helt ny plattform. Med denne motoriseringen, M Sport differensial og en herlig girkasse, kommer alt skikkelig til sin rett. Man får følelsen av at det var akkurat denne bilen man så for seg, da nye 3-serie ble utviklet.

Bagasjerommet på stasjonsvogna er blitt hele 500 liter – og er lett å utnytte. Flere smarte løsninger gjør også hverdagen enklere. For eksempel felles seteryggen på baksetene ned elektrisk. Ryggen kan deles 60/40/60, det er posekroker, smart oppbevaringsrom for bagasjeromsskjuler og antiskli-system på gulvet.
Bagasjerommet på stasjonsvogna er blitt hele 500 liter – og er lett å utnytte. Flere smarte løsninger gjør også hverdagen enklere. For eksempel felles seteryggen på baksetene ned elektrisk. Ryggen kan deles 60/40/60, det er posekroker, smart oppbevaringsrom for bagasjeromsskjuler og antiskli-system på gulvet.

Balansen er perfekt, bakhjulene får mest krefter, sånn det skal være, og den ligger fjellstøtt når du pisker på gjennom svingene. Dette er en seriøst rask bil! Vi skulle selvsagt ønske at vi fikk kjørt den med sommerdekk – for det blir garantert enda mye mer moro. Vinterdekkene er myke og sliter når du presser grensene.

Vi skylder også å gjøre oppmerksom på at bilen ikke er en komfortkonge. Litt må du ofre for at bilen skal være knivskarp ved aktiv kjøring. Så har du en humpete vei til og fra jobb, bør du teste før du handler.

Men stort sett går det veldig greit – og det lave støynivået imponerer også.

At den er sprek har vi alt slått fast. En ting er de 4,8 sekundene den trenger for å gå fra stillestående til 100 km/t. Enda mer imponerende, og brukervennlig, er frasparket ved forbikjøringer. Det er en fryd! Bare pass på å følge med på speedometeret. Her kan du fort få en overraskelse ...

De som alltid har likt 3-serie, vil kanskje reagere på at den nå er blitt såpass "voksen". Det er ikke lenger en liten og lett kompaktbil. Og selv om BMW har gjort hva de kan for å maskere størrelsen, og det med stort hell, er den ikke fullt så leken som de mindre modellene. 2-serie coupe har på mange måter tatt over rollen som "morobilen" i BMW-familien.

Fordelen med størrelsen, er naturligvis at du får mye mer plass. Det er ingen tvil om at 340i xDrive er en fullverdig familiebil.

Elektrisk eller diesel? Det er det store spørsmålet

Her sitter du godt og har bra med plass. 3-serie har vokst seg stor. Det nyter baksetepassasjerene godt av ...
Her sitter du godt og har bra med plass. 3-serie har vokst seg stor. Det nyter baksetepassasjerene godt av ...

Med tanke på den kraftige motoren, er forbruket overraskende lavt. 0,82 l/mil er tall som virkelig lar seg høre – og lavere enn for eksempel AMG C43 (0,96 l/mil. Husk at dette er tall basert på WLTP-metoden, og de er faktisk ikke helt urealistisk å gjenskape.

Direktøren råkjørte – mistet både førerkort og Ferrari

Hva koster den?

Prisene starter på like under 800.000 kroner. Testbilen ender på over en million. Og det kommer garantert de fleste kundebilene også til å gjøre.

Det høres kanskje mye ut – men det er betydelig lavere enn startprisen på Mercedes-AMG C 43. Sistnevnte har omtrent akkurat samme effekt og ytelser – men starter på nesten 100.000 kroner mer enn BMW-en.

Samtidig: Den ladbare hybriden av 3-serie, som også er en rask bil, starter på under 500.000 kroner. Så er spørsmålet hvor mye du synes de ekstra kreftene er verdt ...

En av de viktigste trendene på bilmarkedet akkurat nå

Hvem er konkurrentene?

Vi har allerede nevnt AMG C43. Det er forøvrig en verdig konkurrent, som både ser bra ut, kjører bra og har mye av de samme egenskapene.

Audi S4 er det også naturlig å trekke fram. Men den har nå fått dieselmotor. Dermed blir den ikke helt sammenlignbar, likevel.

Helge ble nesten påkjørt da han knipset BMWs superbil

Vil naboen bli imponert?

Ja, BMW M340i er en bil som legges merke til. Den har et aggressivt utseende allerede i utgangspunktet. De diskret men effektive M-spesifikke stylingelementene gir den et utseende som tiltrekker seg noen blikk. Likevel, vi synes fortsatt det kunne vært dratt på litt mer, for å skille seg ut.

Ønsker du å gjøre det tydeligere for omverden at du har en M340i, så velg en annen farge enn grå/svart. Da kommer gunmetal-detaljene bedre fram.

Test BMW M5: Av og til er alle gode ting 5!

Bak rattet i denne bilen, kan du få mange timer med mye moro. Startprisen er også 'gunstig', med tanke på hvor mye bil du får for pengene. Men som vanlig må du regne med å bruke mye penger på nødvendig ekstrautstyr.
Bak rattet i denne bilen, kan du få mange timer med mye moro. Startprisen er også "gunstig", med tanke på hvor mye bil du får for pengene. Men som vanlig må du regne med å bruke mye penger på nødvendig ekstrautstyr.

Broom mener:

Når vi sier at det virker som det er denne bilen ingeniørene tenkte på da de utviklet understell og plattform, sier vel det ganske mye om hvor vi står. M340i er en herlig bil å kjøre.

I sitt segment er den også gunstig priset – og vi synes også den er mer underholdende å kjøre enn AMG C 43. Dermed er det vanskelig å si annet enn at dette er en innertier for BMW.

Hva mener eierne?

Brooms bilguide, der det er leserne selv om skriver omtalen av bilene sine, ligger det nå over 8.500 anmeldelser.

Over 200 av disse omhandler BMW 3-serie. Men den nyeste generasjonen er fortsatt såpass ny, at det ikke er kommet noen omtaler av den enda.

Hvis du har lyst å gjøre noe med det – så klikk deg inn her!

BMW M340i xDrive

Motor: 3-liters R6, bensin Effekt: 374 hk / 500 Nm 0-100 km/t: 4,5 sek. Toppfart: 250 km/t Forbruk: 0,82 l/mil (WLTP) Bagasjerom: 500 / 1.510 liter Lengde x bredde x høyde: 470 x 182 x 144 cm Vekt: 1.770 kg Pris: Fra 793.000 Pris testbil: 1.110.410 kroner

Visste du at:

– Snart kommer den fullverdige M-modellen av 3-serie: M3. For første gang kommer denne til å få firehjulsdrift!

– M340 er også tilgjengelig med dieselmotor – den har 354 hk, og heter M340d xDrive

– M3-en som kom i 2007 (E90) er 0,2 sekund tregere fra 0-100 km/t, enn dagens M340i xDrive.

Merket på bakluka avslører at dette er den råeste utgaven av BMW 3-serie - fram til det kommer en fullverdig M-utgave.
Merket på bakluka avslører at dette er den råeste utgaven av BMW 3-serie - fram til det kommer en fullverdig M-utgave.

I garasjekjelleren i Trondheim fant Ole en helt spesiell bil

Video: Fysen på en enda raskere BMW mcstasjonsvogn. Da er kanskje Alpina et alternativ for deg: