EUs flyregler ikke trygge nok for Norge

Luftfartstilsynet varsler påbud om to piloter på fly som skal operere på norske flyplasser med «særlig risiko». De mener EU-regler som åpner for passasjerfly med kun én pilot ikke gir tilstrekkelig sikkerhet på kortbanenettet i Norge.

Pilatus PC12 er godkjent for passasjertransport med én pilot over hele verden, men Luftfartstilsynet mener operasjoner på det norske kortbanenettet er så krevende at alle passasjerfly må ha to piloter. Foto: PIlatus Aircraft
Pilatus PC12 er godkjent for passasjertransport med én pilot over hele verden, men Luftfartstilsynet mener operasjoner på det norske kortbanenettet er så krevende at alle passasjerfly må ha to piloter. Foto: PIlatus Aircraft

Da staten i invitasjonen til offentlig kjøp av regionale flyruter i Sør-Norge kuttet krav om to motorer og antall seter, var det et politisk mål å stimulere til økt konkurranse og bedre lønnsomhet.Mange håpet dette også ville åpne for bruk av mindre fly, og gi flere avganger også fra og til flyplasser i nord.Norske særregler stopper nye flytyper- Det er i dag flere aktuelle flytyper som er godkjent over hele verden, og som kan brukes på det norske kortbanenettet, fortel