Topputgaven av Skoda Octavia, RS, kommer nå som ladbar hybrid.
Topputgaven av Skoda Octavia, RS, kommer nå som ladbar hybrid.

Ny og tøffere – og prisen kan bli hyggelig

Skoda Octavia i ny og ladbar RS-utgave.

Med sin Octavia RS har Skoda lyktes i å gjøre det snusfornuftige morsomt. Rett og slett ved å følge en klassisk GT-oppskrift.

Man tar i utgangspunktet en ganske alminnelig bil, utstyrer den med stor motor, oppgradert hjuloppheng, bedre bremser og gir den noen visuelle detaljer som skiller den fra massene.

Gammelt og velkjent, men det fungerer fortsatt. Skoda har hatt stor suksess med sine opp-jazzede utgaver.

Det blir neppe mindre moro nå som de lager Octavia RS som ladbar hybrid. Da med tilnavnet iV.

Hos Skoda har de kastet ut 2 liters-bensinmotoren med turbo. De satte inn en 1,4 liter TSI-motor med 150 hestekrefter og ga den selskap av en elmotor på 85 kW, samt et batteri på 13 kWt.

Dette gir samlet systemeffekt på 245 hestekrefter og et moment på rause 400 Nm.

Den nye ladbare Skoda RS iV finnes både som kombi og sedan.
Den nye ladbare Skoda RS iV finnes både som kombi og sedan.

60 km elektrisk rekkevidde

Disse kreftene sendes til forhjulene via en 6-trinns DSG-automatgirkasse. Hybridteknologien gjør at Skoda med den nye RS-en allerede når de såkalte Euro6d-kravene til utslipp som innføres neste år.

Det samlede CO2-utslippet på den nye RS-modellen skal være på 30 g/km.

Batteripakken er som allerede nevnt på 13 kWt. Dette skal være nok til å gi bilen en elektrisk rekkevidde på 60 kilometer.

Octavia kommer også i tre andre og snillere hybridvarianter, på henholdsvis 204 hk, som er ladbar og to andre mildhybrider på 150 og 110 hk.

Men for å holde oss til RS-modellen; den gjør unna 0-100 km/t på 7,3 sekunder. Det er et halvt sekund tregere enn forgjengeren, mens toppfarten på nye RS iV er 225 km/t.

Nå vil flere ha brukt dieselbil – mens elbilene taper

Også interiøret preges av det sporty som RS iV byr på.
Også interiøret preges av det sporty som RS iV byr på.

Sporty innvendig

Som seg hør og bør i en RS-modell kan du velge oppsett som passer både bruk, vei og dagsform. Du kan velge mellom det komfortable, eller det mer sporty. Bilen leveres som kombi og som stasjonsvogn. Sistnevnte har vært bestselgeren her hjemme. Det blir den trolig fortsatt.

Utvendig følger den nye RS-en, som er den fjerde i rekken, opp tradisjonen med større hjul. 18-tommer er standard, men 19-tommere kan leveres som tilvalg. Bak felgene sees de store, røde bremsecaliperne.

Bilen har egne tåkelys, større luftinntak i fronten og en bakre diffusor.

Innvendig finner vi sportsseter, og sportsratt og det sporty og sorte er gjennomgangstema her også.

Det at bilen nå kommer som hybrid med lave utslipp bør bety godt nytt for prisene. Disse er ennå ikke klare.

Les også: Dette ble Årets bil i Europa

Video: Denne Skodaen er en av Norges billigste elbiler