BMWs nye blir heftig – beholder grillen av én spesiell grunn

Kommer neste år – med rekkevidde opptil 600 kilometer.

BMW har ikke holdt igjen på grillen i sin elektriske konseptbil i4. Men nå har den en annen funksjon, enn på modeller med fossilmotor. Bak den mørke overflaten finner du nå en rekke høyteknologisk utstyr.
BMW har ikke holdt igjen på grillen i sin elektriske konseptbil i4. Men nå har den en annen funksjon, enn på modeller med fossilmotor. Bak den mørke overflaten finner du nå en rekke høyteknologisk utstyr.

BMW var ikke raskest ute med å få på plass en elbil. Men når de først gjorde det, traff de godt. i3 ble en skikkelig storselger, ikke minst her i Norge.

Det siste året har antall elbiler skutt i været, og med det stadig bedrede utvalget har det også blitt mindre salg av de "eldre" modellene.

Derfor er det nok mange i BMW som gleder seg til å lansere den neste elbilen iX3. Som navnet tilsier er det en SUV – på størrelse med X3 – men som ikke leveres med firehjulsdrift. Her er det bakhjulsdrift som gjelder.

iX3 kommer allerede i år – nå viser BMW også planene for enda en elbil. Deres i4 er ventet på markedet i 2021.

Bildene som blir sluppet i forbindelse med at den skulle blitt presentert på den avlyste bilmessen i Genéve – viser et typisk sporty design.

BMW har også en stor el-SUV på gang ...

Fire dører

BMW kaller konseptbilen en Gran Coupe, som også kan oversettes til sedan, eller en firedørscoupe. Avhengig av hva du vil kalle det.

– BMW i4 elektrifiserer selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Serieproduksjonen av i4 starter i 2021. Konseptbilen Concept i4 gir et godt innblikk i hva som er i vente: En elegant Gran Coupe med fire dører, og et romsligere interiør enn man er vant med på en slik type bil.

Her kan du lese vår test av BMW i3S

Dette interiøret forteller mye om hvilken retning BMW har tenkt å bevege seg i framover.
Dette interiøret forteller mye om hvilken retning BMW har tenkt å bevege seg i framover.

Diger skjerm

I Concept i4 har man hatt som mål å redusere antall fysiske knapper rundt om på dashbordet og midtkonsollen. Derfor er nesten alle betjeningsfunksjonene lagt til den såkalte Curved Display-skjermen, som strekker seg hele veien fra førersiden over til passasjersiden.

Den tradisjonelle girspaken er byttet ut med en bryter som skyves opp og ned. Elementer som iDrive Controller-hjulet i midtkonsollen og seteminneknapper i dørene er laget i en krystallglass-finish, et element man kjenner igjen fra luksusmodellene til BMW.

BMW sier at en rekke designelementer fra både eksteriøret og interiøret til konseptbilen, vil bli finne i både i4 og andre kommende elektriske modeller.

Hva i alle dager er denne knappen til?

Her snakker vi glasstak!
Her snakker vi glasstak!

Mer gestikulering

Curved Display gir en smakebit av neste generasjons operativsystem, som introduseres i nye BMW-modeller fra 2021. Her kan man blant annet veksle mellom tre moduser for å utforske de forskjellige fasettene til ren elektrisk kjøreglede.

Den til tider slående visuelle differensieringen mellom de tre modusene, «Core», «Sport» og «Efficient», er synlig i alt fra hvordan brukeren opplever skjermen og grafikken, til hvordan interiøret blir presentert med forskjellig belysning rundt dashbordet og i dørene.

BMW har allerede i flere år også latt definerte håndbevegelser styre ulike funksjoner i infotainmentsystemet. Volum, radiokanal, mediespor, telefonanrop og annet kan endres med enkle håndbevegelser foran dashbordet.

Rekkevidden er opptil 600 kilometer.
Rekkevidden er opptil 600 kilometer.

Her testes norsk elbil-favoritt – får en viktig nyhet

600 kilometer – heftig motor

BMW i4 vil bygge på femte generasjon eDrive-teknologi fra BMW. Den elektriske motoren, ladeenheten og høyspenningsbatteriet er helt nyutviklet, og gjør det mulig for BMW å ta et nytt og viktig skritt fremover med de elektriske drivlinjene.

Motoren genererer en maksimal effekt på 390 kW/530 hk, noe som tilsvarer V8-bensinmotoren som sitter i en rekke BMW-modeller. Batteripakken har en kapasitet på rundt 80 kWh, og gir en elektrisk rekkevidde på opptil 600 km (WLTP).

Sprinten fra 0-100 km/t vil gjøres unna på rundt 4 sekunder, mens toppfarten blir over 200 km/t.

Slik blir verstingene rene miljøbiler

Den kombicoupe-aktige taklinjen gjør at BMW kaller dette en Gran Coupe.
Den kombicoupe-aktige taklinjen gjør at BMW kaller dette en Gran Coupe.

Teknologi bak grillen

Nyregrillen i fronten på bilen er et kjent BMW-ikon i ny drakt. Den prominente, lukkede grillen er koblingen mellom merkets historie og nye elektriske fremtid.

Den har også fått ny funksjonalitet, siden den ikke lenger har som mål om å kjøle ned en tradisjonell forbrenningsmotor. Nå er den nemlig hjemmet til et «intelligenspanel» som inneholder flere sensorer.

Concept i4 har ikke bare en karakteristisk design, den har også fått sitt eget karakteristiske og unike lydbilde.

Derfor er denne på "sydentur"

BMW gjør drastiske endringer på grilldesignet på enkelte modeller fremover.
BMW gjør drastiske endringer på grilldesignet på enkelte modeller fremover.

Serieproduksjon fra 2021

Serieproduksjonen av BMW i4 vil starte i 2021 på BMWs fabrikk i München, side om side med modeller med vanlige forbrenningsmotorer og en rekke ladbare hybrider.

Selskapet investerer til sammen rundt 200 millioner euro i fabrikken i München, for å begynne serieproduksjon av i4.

i4 er bare én av de kommende ladbare modellene som lanseres fra BMW Group de neste årene. I 2023, to år tidligere enn opprinnelig planlagt, vil selskapet tilby 25 ladbare modeller. Frem mot 2025, forventes salget av de ladbare modellene å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år.

Mer informasjon og detaljer om de kommende modellene vil slippes frem mot de ulike lanseringene.

Det er mye som tilsier at den kommende i4-en vil bli en populær bil i elbillandet Norge.
Det er mye som tilsier at den kommende i4-en vil bli en populær bil i elbillandet Norge.

Her testes norsk elbil-favoritt – får en viktig nyhet