En film om plast i havet utløste at en elev fra Larvik nå har fått fritak fra undervisning om klima.
En film om plast i havet utløste at en elev fra Larvik nå har fått fritak fra undervisning om klima. Foto: Gemunu Amarasinghe

mor tok drastisk grep:

Elev fikk fritak for klimastoff i skolen

Da sønnen til «Hanne» kom hjem gråtende etter en skoletime, tok hun grep. Nå har hun bedt skolen om å skjerme sønnen for klima-temaer.

Tidligere i år kom sønnen til «Hanne» gråtende hjem fra en barnskole i Larvik. Sønnen på ni år hadde sett en film om hvor mye plast som befinner seg i havet, og var livredd for hva som skjedde med kloden.

Av hensyn til barnet har TV 2 valgt å gi moren et fiktivt navn.

– Det var så voldsomme inntrykk fra filmen at han begynte å gråte fordi han var redd, forteller «Hanne».

Filmen var en av flere hendelser den siste tiden som har ført til at den ni år gamle gutten har følt seg som et dårlig menneske, ifølge moren.

– Det startet for et par uker siden. Da trodde sønnen min at han var et dårlig menneske om han ikke var veganer. Han har grått flere kvelder, og vi har virkelig jobbet for å få han til å tørre å stole på at vi som er voksne i verden klarer å ta ansvar for å redde jorden.

FRITAK: Moren ba læreren om fritak fra klima-saker. Foto: Skjermdump
FRITAK: Moren ba læreren om fritak fra klima-saker. Foto: Skjermdump

– Han har opplevd en stor frykt for at verden snart skal oversvømmes, og at alle vil drukne. Vi voksne må ta ansvar for barna, de klarer ikke å sortere sånne sterke inntrykk på samme måte som voksne gjør, og noen barn er også mer sensitive enn andre, forteller moren til TV 2.

TV 2 har fått sett svaret fra læreren, som bekrefter at eleven kan få gjøre andre ting dersom det skal være klima på timeplanen.

Oppvekstsjef : – Vi må vise ungene at det er håp

Oppvekstsjefen i Larvik kommune, Jan-Erik Norder, sier at klima er viktig tema, både lokalt og nasjonalt. Han opplever at barn og unge er opptatt av klima, og har ikke hørt om lignende utfordringer i kommunen.

– Jeg har aldri hørt om den problemstillingen før. Det er viktig å gi fakta om klimaet. Hvis en sitter med bekmørke tanker om fremtiden, så er ikke det intensjonen i undervisningen. Vi prøver å nyansere undervisningen, slik at man gir uttrykk for at det er håp om forandring også, sier oppvekstsjefen.

Norder har forståelse for at sønnen til «Hanne» ble nervøs.

– Sånn generelt har vi diskutert at medieoppslag og totalinntrykket gjør at ungene mister håpet. Her må skolen hjelpe til for å nyansere dette inntrykket, sier Norder.

— Mer skadelig enn lærerikt

Ifølge moren trodde sønnen at han måtte visse følge regler for å ikke dø.

– Han trodde han kom til å dø innen ti år om han ikke kuttet ut kjøtt, og hvis de voksne ikke begynte å sortere søppelet, som til slutt kan ende opp i havet, sier hun til TV 2.

Som forelder reagerer hun med stor bekymring.

– Jeg har bedt om fritak fra klimasaker fordi han blir så redd. Da er det bedre at han leser en bok eller lignende når de har klima som tema, sier moren til TV 2.

– Burde ikke sønnen din lære om klimaet?

– Utgangspunktet er jo at han må vite det, og vi er opptatt av å lære han om å ivareta naturen og dyrelivet, om resirkulering og gjenbruk og så videre. Nå har totalpakken blitt for mye. For nå er det mer skadelig enn lærerikt, mener moren.

Klima større plass i læreplan

Utdanningsdirektoratet bekrefter overfor TV 2 at klima blir viktigere på skolen fremover.

– Klima blir et enda tydeligere fremover, særlig fordi bærekraftig utvikling er prioritert i flere fag. Det er viktig at barn skal få kunnskap om klimaforandringene, men også at de lærer om at det nytter å jobbe med å finne løsninger. Det kan gi dem håp og vilje til å handle, sier Hedda Birgitte Huse, avdelingsdirektør for læring og vurdering i Utdanningsdirektoratet

«Barn og unge skal håndtere dagens og morgendagens utfordringer, og vår felles framtid avhenger av at kommende generasjoner tar vare på kloden. Globale klimaendringer, forurensning og tap av biologisk mangfold er blant de største miljøtruslene i verden», står det i læreplanen som er gjeldende høsten 2020.

– Jeg har forståelse for at det skremmende, men da er det også viktig at undervisningen er nyansert og at lærerne tilpasser undervisningen ut fra barnas tanker og følelser også sier Huse.